دلیل اینکه چینی‌ها دوبرابر سایرمردم پس انداز می کنند

سه شنبه ، 11 خرداد 1389 ، 13:37

 

کارشناسان معتقدند عدم توازن جنسی در جمعیت کشور چین از مهم ترین دلایل علاقه بیش از حد مردم این کشور به پس انداز کردن است.

به گزارش بانکی دات آی آر بسیاری معتقدند نرخ بالای پس‌انداز مردم کشور چین، یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تعادل و بروز بحران اقتصادی جهانی بوده است. همیشه این انتقاد مطرح بوده است که چینی‌ها بسیار کم هزینه می‌کنند و سهم بزرگی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند.

 

 

به همین دلیل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بارها از پکن خواسته اند تا تمهیداتی بیندیشد تا شهروندانش کم‌تر پس‌انداز کرده و بیش‌تر خرج کنند.
اما کارشناسان معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل این امر عدم توازن جنسی در جمعیت این کشور است.


آن‌ها معتقدند شدت یافتن رقابت برای ازدواج در این کشور باعث شده است که مردان یا به عبارت دیگر مردان و پسرانشان تا حد ممکن پس‌انداز کنند تا بتوانند در بحران کمبود تازه عروس‌ها، خانواده‌های دختران را برای رضایت به ازدواج تحت تاثیر قرار دهند.


قانون تک فرزندی در کشور چین، همراه با علاقه سنتی خانواده‌های چینی به داشتن فرزند پسر و امکان سقط جنین دختران باعث شده است این کشور 1.3 میلیاردی با بحران عدم توازن جنسی روبه رو شود.


آکادمی علوم اجتماعی چین هشدار داد که به ازای هر 119 پسر که در این کشور متولد می‌شوند فقط 100 دختر به دنیا می‌آید. به این ترتیب تا پایان سال 2020 تعداد مردان چینی بدون همسر در سن ازدواج از 24 میلیون نفر فراتر خواهد رفت.


ناامیدی ناشی از بدتر شدن چشم‌انداز ازدواج برای مردان باعث شده است که میزان پس‌انداز چینی‌ها از 16 درصد در سال 1990 به 30 درصد در سال 2007 افزایش پیدا کند.


به این ترتیب می‌توان علت مازاد حساب جاری چین و کسری حساب جاری آمریکا را توضیح داد.

► شرکت کره ای تلوزیون را به اینترنت می آورد
مقام نفتی : تا دو سال دیگر در بنزین خودکفا می شویم ◄

مطالب مرتبط
بنر