راهنمای کامل هزینه ثبت برند

چهارشنبه ، 19 خرداد 1400 ، 09:40

تمامی تولیدکنندگان و بازرگانان می‌توانند پیش از عرضه محصول به بازار برای ثبت برند مخصوص خود اقدام نمایند. قانون ثبت علائم تجاری ایران به روشنی مشخص کرده است که ثبت قانونی برند الزامی نیست، اما حق استفاده انحصاری از نام و نشان تجاری ثبت‌شده تنها در اختیار شخصی قرار خواهد گرفت که مسیر قانونی این کار را طی نماید و هزینه‌های ثبت برند را پرداخت کند. این مقاله راهنمای کامل هزینه ثبت برند بر اساس تعرفه‌های مصوب است و با مطالعۀ آن می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ مبلغ اضافه و خارج از عرفی در این روند پرداخت نخواهید کرد.

نحوه ثبت قانونی برند
متقاضیان ثبت اظهارنامه برند باید به سامانه مرکز مالکیت معنوی کشور مراجعه نمایند. این سامانه جهت ثبت علائم تجاری طراحی شده است و افراد بدون مراجعه حضوری می‌توانند نام تجاری و نشان خود را ثبت کنند. تمامی مکاتبات در خصوص اظهارنامه و پاسخ این اداره نیز تنها از طریق بخش پیگیری و خلاصه پرونده قابل مشاهده خواهد بود. متقاضیان برای پرداخت حق‌الثبت، رفع نواقص پرونده و تمدید نیز باید از همین طریق اقدام کنند. مهم‌ترین مرحله ثبت برند آماده کردن مدارک است. این مدارک پیش از ثبت‌نام در سامانه باید به طور کامل اسکن شده باشند.

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقیقی
شناسنامه و کارت ملی متقاضی
مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی باشد.)
کارت بازرگانی (برای علائمی که در آنها از حروف لاتین استفاده شده باشد.)
فیش پرداخت هزینه ثبت برند اشخاص حقیقی (بعد از ثبت‌نام اولیه در سامانه)
درج دو آگهی در روزنامه رسمی (بعد از تایید کارشناسان مرکز مالکیت معنوی)

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقوقی
کارت ملی و شناسنامه متقاضی
روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت (نباید بیش از دو سال از آنها گذشته باشد.)
کارت بازرگانی (برای علائم تجاری لاتین)
مجوز فعالیت (که می‌تواند پروانه ساخت، پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی باشد.)
فیش پرداخت هزینه ثبت برند اشخاص حقوقی (پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه)
انتشار دو آگهی در روزنامه رسمی (پس از تایید کارشناسان مرکز)

مراحل ثبت قانونی برند
پس از ثبت‌نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی، مراحل زیر را باید گام به گام طی نمایید:
۱. مشخصات مالک یا مالکان برند را وارد کنید.
۲. اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل نمایید.
۳. مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند تجاری را آپلود کنید.
۴. هزینه ثبت برند و لوگو را پرداخت فرمایید.
۵. در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت نمایید.

پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر مدارک شما کاستی یا اشتباهی نداشته باشند، از شما درخواست می‌شود کپی برابر اصل آنها را به این اداره ارسال فرمایید. سپس گواهی چاپ آگهی اول شما در روزنامه رسمی صادر می‌شود. پس از انتشار آگهی و نبود هیچ ادعایی در آن زمینه، گواهینامه ثبت علائم تجاری برای شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار برند ثبت‌شده در ایران دَه‌ساله است.

مدت زمان ثبت قانونی برند
گام نخست برای ثبت علائم تجاری، استعلام نام و نشان مورد نظر است. از این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که علامتی مشابه شما به ثبت نرسیده باشد. این اقدام همچنین سبب می‌شود که روند ثبت برند زمان کمتری ببرد. زیرا اگر نام پیشنهادی تکراری باشد، اداره مالکیت معنوی آن درخواست را بازگشت خواهد زد. از زمانی که اظهارنامه به این مرکز ارسال می‌شود، ۳۰ تا ۴۵ روز کاری برای صدور آگهی اول زمان لازم است. سپس این آگهی در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود و از عموم تقاضا می‌شود که در مهلتی یک‌ماهه اگر با این نام و نشان ارتباط یا تعارضی دارند، آن را اعلام نمایند. پس از این بازه زمانی، حدود چهار هفته دیگر زمان می‌برد تا گواهی ثبت برند صادر شود و با آگهی دوم در روزنامه رسمی این پروسه به پایان برسد. بنابراین، از زمان ارسال اظهارنامه تا زمان دریافت گواهی ثبت برند حدود سه ماه طول می‌کشد.

هزینه ثبت برند
هزینه ثبت علائم تجاری به تعداد محصولات، مجوز‌های لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقوقی یا حقیقی برای برند خود در نظر می‌گیرد. در سال ۱۴۰۰ کمترین هزینه ثبت برند ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. این مبلغ با احتساب کلیه واریزی‌های دولتی و هزینه آگهی در روزنامه رسمی محاسبه شده است. با افزایش طبقات برند، به ازای هر طبقه، دویست هزار تومان به این مبلغ اضافه می‌شود. گفتنی است که هزینه ثبت لوگو و نشان تجاری لاتین با هزینه ثبت برند فارسی تفاوتی ندارد.

ضرورت ثبت قانونی برند
ثبت برند نیازمند تجربه و تخصص است و کارشناسان حقوقی بهترین راهنمایان برای طی کردن این مسیر هستند. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از سراسر کشور برای ثبت اینترنتی برند خود اقدام نمایند. مدارک مورد نیاز برای این کار نیز به صورت آنلاین تکمیل و ارسال می‌شوند. داشتن برند معتبر به شما امکان می‌دهد بتوانید تبلیغاتی موثر انجام دهید. همچنین ثبت قانونی برند جلوی هر نوع سوءاستفاده از نام تجاری و نشان تجاری شما را می‌گیرد. اگر مشکلی نظیر کپی لوگوی شما پیش بیاید، تنها در صورتی قادر خواهید بود دست به اقدام قانونی بزنید که علامت تجاری خود را ثبت کرده باشید. ثبت قانونی علائم تجاری امکان سوءاستفاده رقیبان شما را در بازار از بین می‌برد و برای حفظ منافع مادی و معنوی شما لازم و ضروری است.

اعتراض قبل و بعد از ثبت برند
اعتراض قبل از ثبت برند باید ظرف سی روز پس از انتشار آگهی تقاضا در روزنامه رسمی انجام شود. شخص معترض باید تمامی دلایل خود را توضیح دهد و مدارک مرتبط با این موضوع را ارائه کند. اداره ثبت علائم تجاری نیز موظف است ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض‌نامه، مراتب امر را به درخواست‌دهنده ابلاغ نماید. چنانچه فرد معترض ظرف شصت روز پس از تاریخ ابلاغ اعتراض‌نامه، شکایت خود را تعقیب نکند، برند مورد بحث به نام درخواست‌کننده اولیه ثبت خواهد شد. همچنین از آنجایی که ممکن است اشخاص ذی‌نفع متوجه آگهی اول ثبت برند در روزنامه رسمی نشوند یا اینکه بعد از ثبت علامت تجاری، طریقه استعمال آن طوری باشد که مصرف‌کنندگان عادی را به اشتباه بیندازد، افراد می‌توانند تا سه سال بعد از تاریخ ثبت یک برند نیز به آن اعتراض کنند. رسیدگی به این موارد نیز مستلزم وصول شکایت افراد و پرداخت هزینه‌های بررسی ثبت برند است. همچنین هنگام اعتراض بعد از ثبت برند، فراهم کردن مدارک مورد نیاز بر عهده شاکی است.

تمدید برند ثبت‌شده
پس از اتمام مدت اعتبار برند ثبت‌شده، اشخاص باید برای تمدید آن اقدام نمایند. توصیه می‌شود شش ماه پیش از سررسید این تاریخ برای آن اقدام فرمایید تا کار شما بدون هیچ مانعی انجام شود. این‌گونه شما نگران ابطال علائم تجاری خود نخواهید بود. برای این منظور، کافی است شما فرم درخواست تمدید را پر کنید و هزینه‌های آن را پرداخت نمایید. گفتنی است که در صورت گذشت زمان و منقضی شدن برند، می‌توانید برای ثبت مجدد آن نیز اقدام فرمایید. همچنین یک مهلت ارفاقی شش‌ماهه نیز پس از انقضای برند در نظر گرفته شده است تا در آن بازه زمانی بتوانید با پرداخت جریمه تاخیر، برند خود را تمدید نمایید.


► در دوران کرونا باید چه انتظاراتی از هتل‌ها داشته باشیم؟
معرفی چند کتاب استخدامی بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر