پوشش‌های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه: راهکار جبران خسارت رایج‌ترین تصادفات(پاییز 1400)

سه شنبه ، 6 مهر 1400 ، 10:03

همیشه هرچقدر که دست فرمان‌تان خوب باشد، باز هم حوادث رانندگی و خسارت‌ها در کمین شما هستند. به همین دلیل تهیه بیمه اتومبیل از جمله بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث خودرو، از اوجب واجبات برای اتومبیل شماست. با این دو نوع بیمه خودرو می‌توانید به راحتی می‌توانید خسارت جانی و مالی خودرو را جبران نمایید.

یکی از مهم‌ترین بیمه‌هایی که سازمان بیمه مرکزی برای دارندگان وسایل نقلیه موتوری تعریف کرده، بیمه شخص ثالث خودرو است. دریافت بیمه شخص ثالث اجباری بوده و با دارندگان خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث هستند، برخورد قانونی خواهد شد.

با توجه به اهمیت بالای این نوع بیمه، شرکت‌های بیمه‌گر مختلفی به ‌ارائه آن می‌پردازند. اما به ‌عنوان یک مالک خودرو، انتخاب میان شرکت‌های مختلف دشوار خواهد بود. همه شرکت‌های بیمه‌گر تقریباً خدمات یکسانی را ارائه می‌دهند؛ اما برخی پوشش‌های الحاقی و گاهی تخفیفات اعمال شده باعث می‌شود تا شرایط برای رقابت بین شرکت‌های بیمه‌گر فراهم شود. به نظر شما در چنین شرایطی بهترین راهکار برای فرد بیمه‌گزار چه خواهد بود؟ آیا بدون مراجعه حضوری امکان مقایسه میان بیمه شخص ثالث خودرو که شرکت‌های مختلف بیمه‌گر ارائه می‌دهند وجود خواهد داشت؟

بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالك وسيله نقليه شخص اول به شمار مي آيد(كه در اكثر بيمه‌نامه ها تحت عنوان بيمه‌گزار شناخته مي شود)، شخص ثاني شركت بيمه است كه متعهد به جبران هزينه ها طبق قرارداد است (كه در بيمه نامه با عنوان بيمه‌گر درج مي شود) و در نهايت شخص ثالث فرد زيان ديده در حوادث رانندگي است (كه منظور غير از راننده مقصر است). تمامي اشخاصي كه در يك حادثه تصادف، زيان مالي و جاني مي بينند، تحت پوشش بيمه شخص ثالث قرار گرفته و اين بيمه هزينه هاي مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران مي كند. در اين گونه اتفاقات، راننده مقصر هم مي تواند از مزاياي بيمه حوادث راننده كه شاخه اي جديد از بيمه شخص ثالث به شمار مي آيد استفاده كند.

انواع پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

همان‌طور که اشاره کردیم، بیمه شخص ثالث خودرو، دو نوع خسارت مالی و خسارت جانی را پوشش می‌دهد. خسارت جانی می‌تواند شامل فوت، نقص عضو و کلیه هزینه‌های پزشکی باشد که از حادثه رانندگی ناشی شده و در این میان با توجه به نوع قرارداد بیمه‌گزار با شرکت بیمه‌گر میزان پوشش بیمه شخص ثالث خودرو تعیین می‌گردد.در حالی که خسارت مالی در بیمه شخص ثالث تنها شامل خساراتی می‌شود که به خودروی شخص ثالث در یک حادثه رانندگی وارد شده است. بنابراین اگر شخص اول که مقصر در یک حادثه رانندگی بوده مایل به دریافت خسارت مالی است باید برای بیمه بدنه خودرو اقدام کند.

بیمه بدنه خودروها، برای تضمین خسارت‌های احتمالی حوادث امری لازم و ضروری است. یکی از انواع بیمه‌هایی که برای رانندگان و وسایل نقلیه بسیار مفید واقع می‌شود؛ بیمه بدنه اتومبیل است. بیمه گزار با پرداخت مبلغ مشخص حق ‌بیمه به شرکت بیمه‌گر و خرید بیمه بدنه ، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطرات و حوادث احتمالی خودرو بیمه می‌کند. شرکت بیمه‌گر، طبق این بیمه ماشین، درصورت بروزحادثه، خسارت وارده را براساس شرایط بیمه‌نامه پرداخت نماید.

با توجه به گران بودن خودرو و قطعات یدکی از یک طرف و اجتناب ناپذیر بودن حوادث رانندگی، اهمیت بیمه‌نامه بدنه خودرو به شدت پررنگ می‌شود. به همین دلیل کارشناسان بیمه ، خرید بیمه بدنه خودرو را به همه دارندگان اتومبیل مخصوصا دارندگان خودروهای نامتعارف توصیه می‌کنند.




به‌ عنوان یک بیمه‌گزار، برای خرید مناسب‌ترین نوع بیمه شخص ثالث، علاوه‌بر آشنایی با مواردی که این نوع بیمه پوشش می‌دهد، باید با نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث نیز آشنا شوید. این‌که چه عوامل و مولفه‌هایی در نرخ بیمه تاثیرگذار خواهند بود.
نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث خودرو
با توجه به اینکه در موضوع بیمه شخص ثالث خودرو، میزان پوشش مالی و جانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین مهم‌ترین مبنا برای محاسبه حق بیمه شخص ثالث، دیه یک انسان کامل در ماه حرام در سال جاری است.
دیه یک انسان کامل در ماه حرام در سال ۱۴۰۰، ۶۴۰ میلیون تومان و در ماه غیرحرام ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۰ که توسط بیمه مرکزی تعیین شده، یک چهلم دیه انسان کامل یعنی ۱۶ میلیون تومان است. البته این مبلغ به‌ عنوان حداقل میزان پوشش‌مالی در نظر گرفته شده و بیمه‌گزار بنا به صلاحدید می‌توانند این میزان پوشش مالی را تا حداکثر ۳۲۰ میلیون تومان افزایش دهد.
عامل مهم دیگر در تعیین میزان پوشش بیمه شخص ثالث خودرو، نوع کاربری آن است. کاربری خودرو در اصل نشان‌دهنده میزان احتمال ریسک بروز حادثه در حین رانندگی است. بنابراین بیمه‌گزاران این نوع خودروها بایستی حق بیمه شخص ثالث بیشتری پرداخت کنند.
دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث جریمه دیرکرد و افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را در پی دارد. این خسارت دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه شده و به حق بیمه با توجه به نوع خودرو افزوده می‌شود.
عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است.



برای استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث ماشین به لینک زیر مراجعه نمایید:

اما نگرانی اصلی بیمه‌گزار این خواهد بود که چگونه بتواند اطلاعات کافی برای انتخاب یک شرکت بیمه‌گر مناسب را کسب کند. در شرایط کنونی کرونا که امکان مراجعه حضوری به شرکت‌های مختلف بیمه‌گر وجود ندارد، بهترین راهکار چه خواهد بود؟
استعلام و خرید بیمه شخص ثالث از بیمه دات کام
یکی از دغدغه‌های بزرگ بیمه‌گذاران یا صاحبان خودرو، انجام یک مقایسه کامل میان خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گر، استعلام قیمت غیرحضوری و دریافت بیمه شخص ثالث در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. شرکت بیمه دات کام، سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نظیر بیمه درمان، بیمه آتش‌‌سوزی، بیمه‌های خودرو نظیر بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین از جمله مجموعه‌هایی است که با شرکت‌های معتبر بیمه‌گر در سراسر ایران همکاری می‌کند.


شما به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین برای استعلام، محاسبه، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودروی خود اقدام کنید. با استفاده از خدمات https://bimeh.com/ ، بیمه شخص ثالث خودروی شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شده و در نهایت به‌صورت کاملاً رایگان به هرکجای کشور که مایل باشید ارسال خواهد شد. چنین مزیت رقابتی‌ای باعث شده تا بیمه دات کام در سطح مجموعه‌های برتر ارائه‌کننده انواع بیمه قرار گیرد. از طرفی برای استعلام قیمت بیمه شخص ثالث خودروی خود تنها کافی‌ست نوع کاربری خودرو، نوع خودرو، برند و مدل آن و همچنین سال ساخت خودرو را وارد کنید تا بهترین خدمات بیمه‌ای متناسب با نوع خودروی شما پیشنهاد شود. علاوه‌براین، در صورتی‌که نیازمند دریافت مشاوره هستید می‌توانید با کارشناسان خبره بیمه دات کام تماس گرفته و مشاوره تخصصی و رایگان دریافت کنید.
درگاه‌های ارتباطی برای کسب اطلاعات بیشتر:
نشانی :تهران، سعادت آباد، میدان تهرانی مقدم (کاج)، خیابان سرو شرقی، جنب بیمارستان پارسیان،‌ پلاک ۱۷ طبقه ۶، واحد ۶
کد پستی: ۱۹۹۸۶۵۳۷۴۰
شماره های تماس: 021-4372
پست الکترونیکی: آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید

► همه چیز درباره استخراج ارزهای دیجیتال؛ ماینینگ و ماینرها
فاز اول پویش «همیار نوآوری» با حمایت هلدینگ پرسال برگزار شد. ◄

مطالب مرتبط
بنر