جام جهانی تمام شد اما آیا واقعا ارزشش را داشت؟

سه شنبه ، 22 تیر 1389 ، 13:07

 

جام جهانی 2010 هم در تاریخ فوتبال ورق خورد و در یاد و خاطره بسیاری از کسانی که آن را دنبال می کردند ثبت شد. اما این دوره هم مثل بسیاری از دوره ها گذشت و آنچه غیر از یاد و خاطره باقی می ماند، دستاوردهای معنوی و مادی این بازی ها برای کشور های شرکت کننده و به ویژه میزبان این بازی ها خواهد بود.

به گزارش بانکی دات آی آر ، هم اکنون که به پایان راه این تورنمنت رسیدیم، بسیاری این فرصت را پیدا خواهند کرد تا عمیق تر به آن چه گذشت نگاه کنند و از خود بپرسند که آیا میزبانی مسابقاتی مانند جام جهانی واقعا ارزش دارد یا نه؟

 

با بررسی کاملی که از این مسابقات به عمل می آید، طراحان جداول ثبت این واقعه به نگارش موفقیت ها و شکست هایی که رقم خورده است می پردازند و اقتصادانان شروع به محاسبه آنچه که عاید کشورشان شده است. شهروندان خوب آفریقای جنوبی حال پس از 4 سال صبر برای برگزاری بزرگترین رویداد فوتبال نتیجه آن را به نظاره خواهند نشست.

 

اما جدای از مسایل مادی، همه احساسات خوب و غرور آفرین برای این مردم باقی خواهد ماند. شاید به جرات بتوان گفت که آفریقای جنوبی هرگز چنین احساس مثبتی را در میان مردمان کشور خود و قاره خود و حتی سایر کشور ها لمس نکرده بود. یکی از شهروندان آفریقایی چنین احساس خود را بیان می کند، " انگار کسی در آب داروی آرام بخش ریخته است."

 

 

 

آیا این گرما و عشق و محبت پدید آمده زود از میان مردم رخت خواهد بست و یا..؟

در این میان مردمانی دوراندیش هستند که  به زودی سوال هایشان از دولت آغاز خواهد شد. چگونه مسئولین امر در نگهداری از استادیوم های زیبایی که ساخته شده است اهتمام خواهند داشت و چه تضمینی بر استفاده درست از آن ها خواهد بود تا خالی نمانده و به خرابه ای تبدیل نشوند.

 

استادیوم های اصلی مانند ژوهانسبورگ، کیپ تون و دوربان مطمئنا در زمان بازی های  محلی و رویداد های فرهنگی مورد استفاده خواهند بود، اما تردید بسیاری در باب بازدهی بلند مدت استادیوم هایی مانند روزنبرگ، نلستنبرگ و الیزابت پورت وجود دارد زیرا این استادیوم ها در سطح استاندارد ملی و بزرگ ساخته شده اند در حالی که در شهر های کوچک و کم جمعیتی قرار دارند.

 

به هر حال اینکه مسئولین امر برای جلوگیری از خراب شدن این استادیوم ها تلاش  و برای آن هزینه خواهند کرد جای سوال دارد .چگونه این امر میسر خواهد بود در حالیکه دولت در راستای کنار زدن مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری، تامین هزینه های تحصیلی و مسکن شهروندان خود نیز باید تلاش کند و به تامین هزینه های این امور بپردازد.
اگر بخواهیم به یکی دیگر از جنبه های مثبت این جام برای آفریقای جنوبی بپردازیم، نظارت موفق پلیس در تامین امنیت این بازی ها بوده است. چهل هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت همه مردم چه محلی و  چه خارجی تلاش کردند و در این امر موفق بودند. این مسابقات بدون هیچ اتفاق ناگواری پشت سر گذاشته شد.این در حالی است  که گروه های تروریستی تهدید کرده بودند که نخوهند گذاشت این مسابقات در آرامش برگزار شود.

 

تجربه رفت و آمد در شهر آن هم در تاریکی ولی در امنیت کامل رویایی بود که در شهرهای جرم خیز آفریقای جنوبی به حقیقت پیوست. هنوز آمار های رسمی ای مبنی بر کاهش جرایم منتشر نشده است اما به نظر می رسد که کاهش محسوسی در وقوع جرم طی چند ماه اخیر به ثبت رسیده باشد.

 

در این میان این سوال هم مطرح است که چرا همیشه این کشور نباید این چنین باشد؟ پس آفریقا هم می تواند در آرامش و صلح زندگی کند.
پس از این فشارهای بسیاری خواهد بود تا آفریقای جنوبی پس از این تورنومنت در همان شرایط باقی بماند که طی ماه های گذشته بوده است.حال اگر این امر محقق شود، آیا برگزاری جام جهانی ، جدای از عواید مالی آن، برای این کشور ارزشمند نبوده است؟

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

فشار کنکور ، کافی نت ها را تعطیل کرد!

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گزارشی جالب از یک شهر عربی در قلب امریکا + عکس

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

فناوری / خودروهای الکترونیکی ولوو + عکس

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

فناوری . نرم افزار ضد تقلب ویژه دانشجویان

گزارشی از مرکز بازپروری معتادان اینترنتی در چین

بوسه هایی برای تحریم / گزارش تصویری

تاریخچه ی شرکت انیمیشن پیکسار + گزارش تصویری

گزارش تصویری / کور شدن برای آزادی

هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

فیس بوک ، مادر را به فرزندانش رساند!

چرا کار فرماها فروشنده زن را ترجیح می دهند؟

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-2

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-1

وقتی بازار لوازم آرایشی صدای AP را هم درمی آورد!

استفاده از کمترین امکانات برای تبلیغات + عکس

15 چیزی که شما در مورد استیو جابز نمی دانید

گزارش تصویری / 10 هتل لوکس دنیا

فواره هایی که جاذبه ی گردشگری هستند

بحرانی به پهنای خلیج مکزیک + عکس

ضربه ای که گوگل به اقتصاد جهانی می زند!

گردشگری/ مرنجاب ,مرز زمین و آسمان

کره جنوبی چگونه به ثروت و قدرت رسید؟+تصویر

گزارش تصویری / نحوه بستن چمدان برای یک سفر طولانی

طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی

افتتاح موزه لندن / گزارش تصویری

دستفروشان آثار هنری در نیویورک / گزارش تصویری

 

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

730 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

 


 

► توقع مردم از تجارت و بانكداري الكترونیكي چيست؟
قرعه‌کشی حسابهای قرض‌الحسنه پست‌بانک ◄

مطالب مرتبط
بنر