کلاه گشاد بر سر کارکنان ایران خودرو و سایپا

سه شنبه ، 29 تیر 1389 ، 09:40

 

خرید بلوک 18% سهام خودروسازان موضوعی است كه در محافل اقتصادي و رسانه اي سر و صداي زيادي به پا كرده است. طبیعتا انگیزه های متفاوتی برای این خرید وجود دارد که بر اساس آن آرایشی از رقبا شکل گرفته است.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از پیمانه بلوک 18% ایران خودرو که چندی پیش معامله شد توسط کنسرسیومی که خود را کارکنان ایران خودرو معرفی کردند ، خریداری شد .

در اینجا این سوال پیش می آید که آیا واقعا پرسنل زحمت کش ایران خودرو برنده این معامله هستند و یا اینکه این موضوع بهانه ای است برای ایجاد یک انحصار نوین که در آن کارکنان ایران خودرو بیشترین ضرر را متحمل شده اند؟!

 

 

در این باره یک منبع مطلع   این مطلب را اینگونه تحلیل می نماید.

بلوک 18% ایران خودرو که به نام کارکنان این شرکت خریداری شد عملا به صورت زیر تقسیم شد.

6% گروه قطعه سازی اعظام

5% قطعه سازی کروز

2% شرکت سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن

2% شرکت سرمایه گذاری ملی ایران

2%تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو

1%تعاونی کارکنان ایران خودرو

همانطور که مشاهده شد بیش از 11% سهام به دو شرکت قطعه ساز و تنها 3% از این سهام به پرسنل شرکت رسیده است .

این منبع آگاه با اشاره به انگیزه خریداران سهام گفت : این دو شرکت قطعه سازی بیش از 1000 میلیارد تومان قرارداد فعال با ایران خودرو دارند که اگر به واسطه داشتن این سهام بتوانند فروش خود را به جای 90 روزه ، 0 روزه پاس نمایند، سالی حدود 60 میلیارد تومان فقط این محل برای آنان سود آوری دارد.

90روز معادل 1.4 سال است

250000000000=4÷1000000000000

حجم قرارداد در3ماه=2500000000000

2%=نرخ هزینه مالی در ماه

5000000000=2%*250000000000

سود در ماه=5000000000

سود در سال ، 60000000000=12*5000000000

همچنین شرکت سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن در صورتی بخشی از رسوب مالی ایران خودرو در آن شرکت صورت پذیرد توجیه اقتصادی مناسبی برای این خرید دارد . اما در این بین تنها کسانی که در این خرید متضرر شده اند پرسنل ایران خودرو هستند ، چرا که مجبور شدند با قیمت بسیار بالا این سهام را خریداری نموده ، ولی از هیچ مزيت اقتصادی برخوردار نشوند.

اما نگران کننده تر آنکه این اتفاق عینا در مورد شرکت سایپا نیز در حال رخ دادن است با این تفاوت که قیمت سهام این شرکت بسیار بالا تر از سهام ایران خودرو شده(تقریبا 2 برابر) و پرسنل زحمت کش این شرکت می بایست ضرر هنگفتی را بابت این انحصار طلبی نوین پرداخت نمایند.

تغييراتي كه با سرو صداي بسيار زياد در اوايل سال در گروه خودروسازي سایپا (تغيير مدير عامل سازه گستر و شرکت تعاونی کارکنان سایپا) و با دخالت یگان ویژه ناجا!!! (براي اولين بار در شركت هاي جاده مخصوص) رخ داد نيز مي تواند مويد اين نظريه باشد. با توجه به اينكه هماهنگي شرکت سازه گستر مي تواند انگيزه كافي را به قطعه سازان بدهد و  شرکت تعاونی کارکنان سایپا نيز جهت ایجاد دکور مناسب برای ایجاد انحصار گزينه مناسبي می باشد  طبیعتا مدیرعامل فعلی سایپا حاضر است هر هزینه ای را (حتي مخالفت هيئت مديره با تغييرات) برای تصاحب این دو شرکت پرداخت نمايد.

در جريان رقابت بلوك 18 درصدي سايپا كارگزاري سرمايه‌گذاري ملي، كارگزاري عمران فارس و راهنماي سرمايه‌گذاران با يكديگر رقابت مي‌کنند كه كارگزاري راهنماي سرمايه‌گذاران براي سازمان اقتصادي كوثر به نمايندگي از بنياد شهيد، كارگزاري ملي ايران براي گروه بهمن و شستا و كارگزاري عمران فارس براي مجموعه كاركنان سايپا!! در حال رقابت هستند.

در همین زمینه خبرنگار پیمانه مطلع شد که سایپایی ها تصمیم دارند در صورت عدم پیروزی در خرید سهام ، بلوک 18%شستا  و یا 14% بهمن را به قیمت بالا و به نام کارکنان خریداری نمایند و نمایندگان این دو شرکت جلسه ای را به همین منظور تشکیل داده اند.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

720 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

تصویر جالب/ نحوه ایستادن یک هم وطن در بانک!

گزارش تصویری / مسافران سرگردان اروپایی(3)

تهران, شهر بانک ها!

پدر فقیر برنده قرعه کشی بزرگ شد

عکس / تاثیر آتشفشان ایسلند بر گردشگری در نیویورک!

آمار تکان دهنده از فساد اخلاقی در نهادها مالی امریکا

اولین کارمندان بانک ایرانی چه شکلی بودن؟

نمایشگاه "رویاها به واقعیت تبدیل می شوند" در چین

تصویر/ بانک صادرات درخدمت همه!

جشن آب در اوکراین + عکسهای جالب

تصویر/مخابرات:قبض خود را در بانک تجارت پرداخت نکنید!

ریش داشته باشی، در صف بانک نمی‌ایستی!

هنر مدرن در ایستگاه های مترو / قسمت دوم

6 اشتباه مرگبار شغلی در فیس بوک

► ۲۰ قانون عجیب و غریب دنیا
کمبود برق ایران خودرو را به تعطیلی کشید ◄

مطالب مرتبط
بنر