سولانا چیست و نحوه خرید سولانا

دوشنبه ، 22 آذر 1400 ، 12:05



Solana که در سال 2017 تأسیس شد، یک پروژه منبع باز است که در حال حاضر توسط بنیاد Solana مستقر در ژنو اجرا می شود، در حالی که بلاک چین توسط Solana Labs مستقر در سانفرانسیسکو ساخته شده است. Solana از نظر تعداد تراکنش هایی که می تواند پردازش کند بسیار سریعتر است. کارمزد تراکنش به میزان قابل توجهی در مقایسه با بلاک چین های رقیب مانند اتریوم کمتر است.


رمزپایه ای که بر روی بلاک چین سولانا اجرا می شود - همچنین به نام Solana (SOLUSD) و با نماد تیک تیک SOL - تا کنون در سال 2021 تقریباً 12000٪ افزایش یافته است، 2 و با ارزش بازار بیش از 66 میلیارد دلار، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ است.

مفهوم اثبات تاریخ

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران سولانا، در نوامبر 2017 یک مقاله سفید منتشر کرد که در آن مفهوم اثبات تاریخ (PoH) را توصیف می کرد. PoH مدرکی برای تأیید نظم و گذر زمان بین رویدادها است.

در وایت پیپر، یاکوونکو خاطرنشان می‌کند که بلاک‌چین‌هایی که در آن زمان در دسترس عموم قرار گرفتند، به زمان متکی نبودند، زیرا هر گره در شبکه بدون اطلاع از ساعت‌های سایر شرکت‌کنندگان در شبکه، به ساعت محلی خود متکی بود. فقدان یک منبع زمانی قابل اعتماد (به عنوان مثال، یک ساعت استاندارد) به این معنی است که وقتی از مهر زمانی پیام برای پذیرش یا رد پیام استفاده می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که هر شرکت‌کننده دیگری در شبکه دقیقاً همان انتخاب را انجام دهد. PoH این مانع را پشت سر می گذارد، به طوری که هر گره در شبکه می تواند بر گذر زمان ثبت شده در دفتر کل بر اساس غیرقابل اعتمادی که کلید عملکرد بلاک چین است، تکیه کند.

سولانا در مقابل اتریوم

اکوسیستم به سرعت در حال گسترش سولانا و تطبیق پذیری آن با اتریوم، بلاک چین پیشرو برای برنامه های غیرمتمرکز (dApps) مقایسه شده است. سولانا و اتریوم هر دو دارای قابلیت‌های قرارداد هوشمند هستند که برای اجرای برنامه‌های پیشرفته مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بسیار مهم هستند. اما چند تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد.

برخلاف سولانا، اتریوم یک بلاک چین اثبات کار (PoW) است، جایی که استخراج‌کنندگان باید برای حل پازل‌های پیچیده به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها با هم رقابت کنند و این فناوری انرژی بر آن بیشتر و در نتیجه برای محیط زیست مضر باشد.

بیشتر سر و صدای سولانا در سال 2021 به دلیل مزیت متمایز آن نسبت به اتریوم از نظر سرعت پردازش تراکنش و هزینه تراکنش بود. سولانا می تواند 50000 تراکنش در ثانیه (tps) را پردازش کند و میانگین هزینه هر تراکنش 0.00025 دلار است. در مقابل، اتریوم تنها می‌تواند کمتر از 15 تراکنش در ثانیه را انجام دهد، در حالی که کارمزد تراکنش‌ها در سال 2021 رکورد 70 دلار را تجربه کرد.

با این حال، اتریوم مزیت محرک اول را دارد و با اکوسیستم عظیم خود، از نظر ارزش بازار پس از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. انتظار می‌رود این ارتقا بلاک چین را مقیاس‌پذیر، امن‌تر و پایدارتر کند و در عین حال سرعت پردازش تراکنش را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

وضعیت سولانا به عنوان یک شرکت جدیدتر بلاک چین نیز در زیر ذره بین قرار گرفت زمانی که در 17 سپتامبر 2021 به مدت بیش از 17 ساعت پس از افزایش حجم تراکنش ها - که به اوج 400000 تراکنش در ثانیه رسید - دچار قطعی شبکه شد و فعالیت ربات ها منجر به این شد. مصرف بیش از حد حافظه در حالی که توکن Sol آن در ابتدا در اخبار سقوط کرد،از آن زمان تاکنون این ضررها را پاک کرده است و به رکورد قیمت بیش از 250 دلار در نوامبر 2021 رسیده است.


چند سکه SOL در حال حاضر در گردش است؟
بنیاد سولانا اعلام کرده است که در مجموع 489 میلیون توکن SOL در گردش منتشر می شود که از این تعداد 260 میلیون قبلا وارد بازار شده است.

از کجا سولانا بخریم؟
یکی از وب سایت های خرید و فروش ارز های دیجیتال ، اوکی اکسچنج می باشد که شما می توانید به راحتی بدون نیاز به پرداخت دلاری برای خرید سولانا اقدام کنید. و آن را در کیف پول شخصی خود نگهداری کنید.

همچنین علاوه بر رمزارز سولانا، شما می توانید برای فروش و خرید ارز دیجیتال دیگری نظیر بیت کوین، اتریوم و 400 نوع کوین و توکن به این وب سایت مراجعه کنید.

► برطرف کردن نیاز بانک ها و سازمان ها با مینی کامپیوتر یونیوو
فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تسهیل خدمات‌رسانی به مردم مفید است و باید حمایت شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر