چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟

سه شنبه ، 7 دی 1400 ، 11:56



طراحی دکوراسیون اتاق کودک ارتباط مستقیمی در پرورش هوش و استعداد کودک دارد. اگر کودک باهوشی دارید و قصد دارید او را به فردی موفق و مفید برای جامعه و دنیا تبدیل کنید، اول از همه باید محیطی سالم و ایمن برای رشد كودكتان فراهم بیاورید. در این مطلب به بیان چند نکته که هنگام طراحی اتاق کودک باهوش باید رعایت کنید، پرداخته‌ایم.

توجه به اصول روانشناسی در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

از آنجا که دوره کودکی مهم‌ترین دوره یادگیری است، برای این منظور مهم است که کودک شما با فضای اتاقش ارتباط مثبتی برقرار کند و در آن احساس امنیت و شادی داشته باشد. بنابراین هنگام انتخاب رنگ‌ مناسب، تم، مبلمان اتاق خواب، روتختی و سایر وسایل، از عملکرد اتاق و روان‌شناسی فرزندتان غافل نشوید. با کمی تفکر، می توانید اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک شما نه تنها عالی به نظر می رسد، بلکه به رشد استعداد و تقویت هوش آنها نیز کمک می‌کند.

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک به جزئیات توجه کنید. تحقیقات نشان داده است که "یک فضای داخلی خوش ساخت می تواند کارایی شخصی را افزایش دهد، خلق و خوی را بهبود بخشد، استعدادها را توسعه دهد و حتی به تربیت کودکان کمک کند."

تمام عناصر به کار رفته در طراحی داخلی اشکال، خطوط، رنگ‌ها، صداها، بافت‌ها، تصاویر و نمادها بر شخصیت و خلق و خوی کودک شما تأثیر روانی خواهند داشت. با برنامه ریزی، حتی می‌توانید بر حس‌های بینایی، شنوایی، محسوس و بویایی تأثیر بگذارید و رشد شناختی کودک را تقویت کنید. بهتر است در اولین قدم به علایق فرزند خود توجه کنید و نظر او را در اولویت قرار دهید.



انتخاب رنگ مناسب در تقویت هوش کودک
از نظر علم روانشناسی رنگ‌ها تاثیر شگفت انگیزی در روح و روان افراد دارند، به همین دلیل امروزه توجه به رنگ دکوراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وقتی صحبت از کودکان می شود، رنگ‌ها همیشه نقش مهمی در میزان هوشیاری، رشد شخصیت و تقویت استعداد آنها داشته‌اند. کروماتراپی یا همان رنگ درمانی، برای درمان کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری یا روانی استفاده می‌شود. کودکان به رنگ‌ها و طیف‌های رنگی مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، زیرا درک هر انسان از رنگ منحصربه‌فرد است. از نظر پژوهشگران رنگ اتاق خواب نوزاد در باهوش شدن او تاثیر گذار است. طراحان از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که محیطی عالی، شاد و آرام را در اتاق کودک ایجاد کنند. به این فکر کنید که کدام رنگ برای کودک شما مناسب است. رنگ اتاق خواب نوزاد بر هوش، احساسات، اعتماد به نفس و رفع بی قراری کودک بزرگترین تأثیر را خواهد داشت، پس حتما با دقت آن‌ را انتخاب کنید.



طراحی مناسب و اصولی اتاق خواب کودک
قبل از طراحی فضای دکوراسیون اتاق کودک از خود بپرسید که اتاق او قرار است بیشتر برای چه منظور استفاده شود؟ آیا قرار است از آن در درجه اول برای مطالعه، خواب، بازی یا فقط به عنوان یک فضای خصوصی برای نشستن و استراحت استفاده شود؟ پاسخ شما باید اصل راهنما برای طراحی فضایی عالی و آرام برای فرزندتان باشد.
مطالعات نشان داده‌اند که اتاق خواب شلوغ و پر از اسباب بازی می‌تواند بر خواب کودک تاثیر منفی بگذارد، در حالی که اتاق مطالعه با تخت راحت باعث عدم تمرکز کودک می‌شود. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که چندین اتاق برای اختصاص دادن به هر عملکرد دارید، در مورد طراحی اتاق برای استفاده مورد نظر خود دقیق باشید. اما اگر فقط یک اتاق برای کودک اختصاص داده‌اید، با طراحی هوشمندانه فضای داخلی و انتخاب درست سرویس خواب کودک پسرانه و دخترانه و سایر وسایل اتاق خواب کودک سعی کنید تمام موارد مورد منظور را در آن بگنجانید.
به این فکر کنید که چگونه می توانید فضاها را برای رفع این نیازها جدا کنید. شاید یک تخت خواب بلند به سبک شیروانی با یک فضای بازی در زیر آن، به دور نگه داشتن کودک شما از عوامل حواس پرتی در زمان خواب کمک کند و همچنین اختصاص دادن یک گوشه‌ی خلوت و دنج برای قرار دادن میز تحریر و صندلی، همان چیزی باشد که بچه‌های شما برای انجام تکالیف مدرسه به آن نیاز دارند. باز هم، به شخصیت فرزندتان فکر کنید و با در نظر گرفتن خلقیات و روحیات او، طراحی کنید. هنگام چیدمان دکوراسیون اتاق کودک توجه به شخصیت کودک مهم و ضروری است. کودکان ممکن است شخصیتی جسور یا کنجکاو داشته باشند و یا آرام و درونگرا باشند لازم است با توجه به این موضوع طراحی مناسب را برای اتاق کودک انجام دهید. این کار در دراز مدت استرس را هم برای شما و هم برای فرزندتان کاهش می‌دهد. هنگام طراحی اتاق خواب کوچک کودک واقعاً به آنچه در اتاق نیاز دارید فکر کنید. وسایل اولیه مانند تخت و کمد، میز و صندلی باید در اولویت باشد! یک اتاق کوچک واقعاً شما را از اضافه کردن چیزهای غیر ضروری باز می‌دارد و شما را با سبک زندگی مینیمال (فرایند شناسایی آنچه در زندگی ضروری است و استفاده مختصر و مفید از ابزارها و پرهیز از شلوغ‌کاری) آشنا می‌کند.
علاوه بر رعایت اصول زیبایی‌شناسی در طراحی دکوراسیون اتاق کودک، باید نیازهای مختلف فرزندتان را با توجه به رشد و بالا رفتن سن او در نظر بگیرید و وقتی متوجه می‌شوید که اولویت‌های او تغییر می‌کند، اتاق خواب او را به روز کنید.



تاثیر نظم و انضباط بر هوش کودک
ایجاد یک محیط منظم و آرام در اتاق کودک باعث افزایش سلامت روحی و جسمی او می‌شود. بهم ریختگی و شلوغی باعث ایجاد حس اضطراب در افراد می‌شود. اتاقی پر از اسباب‌بازی مختلف، کتاب‌های گوناگون و مبلمان بزرگ در فضای کوچک، همه می‌تواند عوامل شلوغی باشند. فضاهای بزرگ با نورپردازی اصولی به سلامت روان کلی کودک کمک می‌کند.
هنگام طراحی فضای اتاق کودک خود، شلوغی‌های غیر ضروری را کاهش دهید و بر ایجاد فضاهای خالی برای ایجاد حس آرامش تمرکز کنید. روی عناصری کم جا با کاربردهای زیاد مانند شلف‌های دیواری، مبلمان شیک و تخت خواب چند منظوره، فرش اتاق کودک با طرحی خلاقانه، اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌هایی مناسب با سن که بر تقویت هوش و استعداد کودک نیز تاثیر دارد تمرکز کنید. برای خرید اسباب بازی و وسایل تزئینی از شخصیت‌های محبوب فرزند خود کمک بگیرید. قسمتی از اتاق کودک خود را به کتاب های مورد علاقه آن اختصاص دهید و همچنین میزی کوچک برای نقاشی داشته باشید. بکارگیری چنین تجهیزاتی حس کشف و کنجکاوی را در فرزند شما ایجاد می کند و میل به یادگیری را در درون آنها افزایش می‌دهد.
كمدهای دیواری و كشوهای اتاق خواب كودك را همیشه تمیز و مرتب كنید. هر چه فضای اتاق خواب باز و خالی از بهم ریختگی باشد كودك به همان میزان احساس آرامش بیشتری خواهد داشت و خلاقیت و قدرت تخیل او افزایش می‌یابد.



کلام آخر: به یاد داشته باشید هر طرحی که برای اتاق کودک خود انتخاب می‌کنید، علاوه بر جدید و شیک بودن باید با سن و روحیه فرزند شما همخوانی داشته باشد و به پرورش استعداد، تقویت هوش و ایجاد علاقه در کودک کمک کند. طراحی دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان مانند شاخه‌های دیگر طراحی داخلی، قوانین و فاکتورهای مختص به خود را دارد که بیان‌گر شخصیت منحصر به فرد کودک و نوجوان شماست.

► طرح چای روی لباس چگونه می‌توان معضل قاچاق پوشاک را مدیریت کرد؟
کپسول های آتش نشانی ایمن پیشتاز ◄

مطالب مرتبط
بنر