تشخیص نحوه عملکرد غده تیروئید با آزمایش T3

شنبه ، 10 ارديبهشت 1401 ، 14:55




یکی از هورمون‌هایی که تیروئید می‌کند، هورمونی به نام هورمون T3 یا تری یدوتیرونین است. این هورمون همراه با هورمون‌های دیگر تیروئید مانند تیروکسین یا T4 ، دمای بدن، متابولیسم و ضربان قلب را تنظیم می‌کنند. با اندازه گیری هورمون‌های تیروئیدی در خون، پزشک شما تشخیص می‌دهد که آیا مشکل تیروئیدی دارید یا خیر. پس همواره انجام آزمایش T3 را جدی بگیرید و ساده از کنار آن عبور نکنید.

آزمایش T3 (تری یدوتیرونین) چیست؟
برای پاسخ به پرسش "T3 در آزمایش خون چیست؟" می‌توان گفت که T3 Test (تری یدوتیرونین) به تشخیص بیماری‌های تیروئیدی، به ویژه پرکاری و کم کاری تیروئید (تیروئید پرکار) کمک می‌کند. تیروئید شما یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در جلوی گردن قرار گرفته است. تری یدوتیرونین که با نام T3 نیز شناخته می‌شود، یکی از دو هورمون اصلی تیروئید است.

t3 در آزمایش خون

تری یدوتیرونین به دو شکل در بدن وجود دارد:

T3 Free: این فرم از هورمون به دلیل اینکه به پروتئین متصل نیست، به راحتی می‌تواند وارد بافت‌های بدن شما شود.
Bound T3: این فرم از هورمون به دلیل اینکه به پروتئین متصل است، از ورود آن به بافت‌های بدن جلوگیری می‌شود.
در حال حاضر چند آزمایش مختلف وجود دارد که سطح T3 را اندازه گیری می‌کند. آزمایشی که هم T3 آزاد و هم T3 متصل به پروتئین را می‌سنجد، total T3 نامیده می‌شود. آزمایش free T3 نیز در برخی آزمایشگاها انجام می‌شود که فقط سطح T3 آزاد را اندازه گیری می‌کند. نتیجه این آزمایش عموماً دقت کمتری نسبت به total T3 دارد.

پزشکان اغلب آزمایش‌های دیگری را برای ارزیابی عملکرد تیروئید در کنار آزمایش T3 تجویز می‌کنند؛ از جمله این آزمایش‌ها: آزمایش T4 (تیروکسین) و آزمایش TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) است.

T3 (تری یدوتیرونین) چیست و چه نقشی در بدن دارد؟
هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که عملکردهای مختلف بدن را با انتقال پیام از طریق خون به اندام‌ها، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها هماهنگ می‌کنند. این سیگنال‌ها به بدن شما می‌گویند که چه کاری را چه زمانی باید انجام دهد.

T3 شکل فعال هورمون تیروئید است؛ به این معنی که به راحتی بر سلول‌های بدن شما تأثیر گذاشته و عملکردهای آنها را تغییر می‌دهد، در حالی که T4 شکل غیر فعال هورمون تیروئید بوده و به شکل آزاد بر اندام‌ها تاثیری ندارد. کبد و کلیه‌ها بیشتر هورمون T4 را که تیروئید آزاد می‌کند به هورمون T3 تبدیل می‌کند.

T4 و T3 با هم نقش حیاتی در تنظیم عملکرد بدن ایفا می‌کنند. که از جمله این وظایف موارد زیر است:

تنظیم سرعت متابولیک (سرعتی که بدن شما غذایی که مصرف می‌کنید را به انرژی تبدیل می‌کند)
تنظیم عملکرد قلب و گوارش
کنترل سوخت و ساز عضلات
تکامل مغز
استحکام استخوان

t3 در آزمایش خون چیست

شرایط لازم برای انجام آزمایش T3 چیست؟
برای انجام این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارید، اما مهم است که در مورد تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا مصرف برخی از داروها بر نتایج آزمایش T3 تأثیر می‌گذارد. احتمالا پزشک توصیه می‌کند که به طور موقت مصرف تعدادی از داروهایتان را متوقف کنید.

برخی از داروهایی که می‌توانند بر میزان T3 خون تأثیر بگذارند، عبارتند از:

داروهای تیروئیدی
استروئیدها
قرص‌های ضد بارداری یا سایر داروهای حاوی هورمون مانند: آندروژن و استروژن
مقدار نرمال T3 در سنین مختلف چه عددی است؟
محدوده طبیعی T3 برای افراد سالم عبارتند از:
کودکان ۱ تا ۵ ساله: ۱۰۶ تا ۲۰۳ نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL).
کودکان ۶ تا ۱۰ ساله: ۱۰۴ - ۱۸۳ نانوگرم در دسی لیتر.
کودکان ۱۱ تا ۱۴ ساله: ۶۸ تا ۱۸۶ نانوگرم در دسی لیتر.
نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله: ۷۱ تا ۱۷۵ نانوگرم در دسی لیتر.
بزرگسالان ۱۸ تا ۹۹ سال: ۷۹ تا ۱۶۵ نانوگرم در دسی لیتر.
همچنین چنانچه بنا به تشخیص پزشک آزمایش free T3 انجام دادید و می‌خواهید به این پرسش پاسخ دهید که T3 نرمال چند است می‌توان گفت که رنج نرمال Free T3 شامل موارد زیر است:

•نوزادان تا ۳ روز: ۱.۴ - ۵.۴ پیکوگرم در میلی لیتر (pg/mL).

•نوزادان ۴ تا ۳۰ روزه: ۲.۰ - ۵.۲ pg/mL.

•نوزادان ۱ ماهه تا ۱ ساله: ۱.۵ - ۶.۴ pg/mL.

•کودکان ۱ تا ۶ ساله: ۲.۰ - ۶.۰ pg/mL.

•کودکان ۷ تا ۱۱ ساله: ۲.۷ - ۵.۲ pg/mL.

•کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله: ۲.۳ - ۵.۰ pg/mL.

•بزرگسالان ۱۸ تا ۹۹ سال: ۲.۳ - ۴.۱ pg/mL.

نتایج غیر طبیعی آزمایش T3
سطوح بالا و غیر طبیعی T3
اگر باردار نیستید یا سابقه ابتلا به بیماری کبد را ندارید، افزایش تولید و ترشح هورمون T3 ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

بیماری گریوز
پرکاری تیروئید
تیروئیدیت
فلج دوره‌ای تیروتوکسیک
گواتر
سطوح بالای هورمون T3 همچنین ممکن است نشان دهنده سرطان تیروئید یا تیروتوکسیکوز باشد.

سطوح پایین و غیر طبیعی T3
تولید و ترشح کمتر از حد نرمال هورمون T3 ممکن است نشان دهنده کم کاری تیروئید یا گرسنگی طولانی مدت باشد. جالب است که برخی از افراد، کم کاری تیروئید را با افزایش سطح TSH، کاهش مقدار T4 و سطوح نرمال T3 نشان می‌دهند.

سطح پایین‌تر از حد طبیعی T3 همچنین می‌تواند به دلیل مصرف داروهایی مانند استروئیدها و آمیودارون (داروهای آریتمی) باشد. این عوامل می‌توانند میزان تولید هورمون T4 (هورمون غیرفعال) را که بدن شما به T3 (هورمون فعال) تبدیل می‌کند، کاهش دهند. این کاهش در نهایت سطح T3 را در بدن شما پایین می‌آورد.

آزمایش t3

آزمایش تیروئید را در خانه و با هومکا تجربه کنید!
غده تیروئید یکی از غده‌های مهم بدن است. اگر مقدار تولید و ترشح هورمون‌های تیروئید تنظیم نباشد؛ سوخت و ساز سلول‌های بدن دچار شکل می‌شود. توصیه می‌کنیم در صورتی که سابقه بیماری‌های تیروئیدی را ندارید هر شش ماه یکبار آزمایش دهید. البته در شرایط پاندمی کرونا توصیه نمی‌کنیم به صورت حضوری به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ زیرا ریسک ابتلا به بیماری در این مراکز بسیار بالاست.

پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود و انجام آزمایش T3 از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، رشت و اهواز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای درخواست آزمایش T3 در منزل با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا از طریق مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست خود را ثبت کنید و در خصوص تمامی خدمات موردنظرتان از همکاران ما اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید.

► بررسی دلایل محبوبیت سفر به آلمان
8 ویژگی شخصیتی مهمی که یک مدیر مالی موفق باید داشته باشد ◄

مطالب مرتبط
بنر