8 ویژگی شخصیتی مهمی که یک مدیر مالی موفق باید داشته باشد

يكشنبه ، 18 ارديبهشت 1401 ، 12:32





یک مدیر مالی نقش مهمی را در رشد و توسعه مالی شرکت بر عهده دارد و رسیدن به این هدف نیازمند داشتن یک سری ویژگی‌های رفتاری، فراتر از تجربه و مدرک تحصیلی است. برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق باید 8 ویژگی مهم داشته باشید که در ادامه این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.
8 ویژگی مهم یک مدیر مالی موفق
مدرک تحصیلی و داشتن دانش کافی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق کافی نیست. در ادامه به 8 ویژگی مهمی می‌پردازیم که به عنوان یک مدیر مالی موفق در کنار دانش و تحصیلات به آن‌ها نیاز دارید.
1. تفکر تحلیلی و استراتژیک
ظهور نرم افزارها و برنامه‌های حسابداری، به حسابدارها و مدیران مالی این امکان را داده تا زمان و انرژی بیشتری را برای کمک به رشد شرکت و مشتریان از طریق تصمیم‌گیری استراتژیک، بودجه بندی و سرمایه گذاری درست در اختیار داشته باشند.
تحلیلگران و مدیران مالی برای تصمیم گیری در یک محیط پر از تغییر باید بتوانند به شکل خلاقانه‌تری تصمیم گیری کرده تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند. وظایف شغلی یک مدیر مالی دیگر فقط به کار با اعداد و ارقام و ارائه گزارشات مالی محدود نمی‌شود؛ یک مدیر مالی به مهارت تفکر تحلیلی و بررسی درست اعداد و ارقام نیاز دارد تا متوجه شود که داده‌ها دقیقا چه چیزی می‌گویند.
ارائه گزارشات مالی، مطالعه ترندهای بازار، و پیش‌بینی کردن تنها بخشی از وظایفی هستند که مدیر مالی برای انجام بهتر آن‌ها نیاز به داشتن توانایی بالا در تحلیل‌گری دارد.
2. هوش و درک تکنولوژیک
ظهور تکنولوژی، صنعت خدمات مالی را نه فقط برای مدیران مالی، بلکه برای مشتریانی که به لطف نرم افزارهای مالی جدید حالا دسترسی ساده‌تری به وضعیت درآمد، وضعیت مالی، ترازنامه و موارد دیگر دارند تغییر داد. امکان تبادل اطلاعات در فضای ابری باعث شده تا اطلاعات در پلتفرم‌های مختلفی به راحتی قابل دسترسی باشد. این موضوع به این معنی است که مدیران موفق برای پیشبرد بهتر کارهای مرتبط با مسائل مالی شرکت باید درک درستی از تکنولوژی‌های روز داشته و در جریان آن‌ها باشند.
3. تطابق و انعطاف پذیری بالا
به دلیل ماهیت دائما در حال تغییر کسب و کارها، نقش مشاوره‌ای بسیاری از مدیران مالی، و پیشرفت مداوم تکنولوژی در کوتاه مدت، یک مدیر خوب باید توانایی بالایی در تطبیق با محیط و تغییرات داشته باشد. یک مدیر مالی موفق در صورت لزوم باید آماده تغییر و تطبیق یافتن با شرایط جدید باشد. خوش بینی و مثبت اندیشی در شرایط بسیار متغیر کاری از ویژگی‌های خوبی است که به عملکرد بهتر مدیر مالی کمک خواهد کرد.
4. صداقت و ارزش‌های اخلاقی
یک مدیر مالی خوب باید با در نظر داشتن قوانین و دستورالعمل‌های مختلف، به پیشبرد قانونی فعالیت‌های مشتریان توجه داشته باشد. فراتر از قوانین، دستورالعمل‌ها و سیاست های کاری، یک مدیر مالی صادق و دارای ارزش‌های اخلاقی که تاکید زیادی بر شفافیت و درستی کارها دارد بسیار موفق‌تر از سایرین خواهد بود.
5. مهارت‌های ارتباطی خوب
داشتن مهارت ‌های ارتباطی قوی چه در مواجهه با شرکت‌ها و چه در کار با اشخاص حقیقی اهمیت زیادی برای یک مدیر مالی دارد. در همکاری با یک کمپانی، مدیر مالی باید توانایی برقراری ارتباط موثر بین دپارتمان‌ها را داشته باشد. یک مدیر مالی در تعامل دائم با مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره بوده و باید به آن‌ها کمک کند تا به اهداف شرکت در حوزه مالی دست پیدا کنند.
به طور کلی، داشتن ارتباط قوی با مشتریان، اعتماد به نفس، وفاداری و قابل اعتماد بودن برای موفقیت یک مدیر مالی ضروری است. همچنین، یک مدیر مالی موفق باید توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان از طریق روش‌های مختلفی مثل تماس تلفنی، اپلیکیشن‌های پیام رسان و همچنین ارتباط حضوری را داشته باشد.
یک مدیر مالی خوب می‌داند چطور باید مسائل مالی پیچیده را با زبانی ساده و قابل فهم برای مشتریان بیان کند. در نهایت، درک این موضوع که برقراری ارتباط موثر در گرو داشتن توانایی بالا در گوش دادن، درک و همدلی کردن است می‌تواند به عملکرد بهتر یک مدیر مالی کمک کند.
برای آشنایی بیشتر با وظایف تخصصی یک مدیر مالی می‌توانید آگهی‌های استخدام مدیر مالی تهران را بررسی کنید.
6. مهارت‌های مدیریتی
مدیران ارشد باید توانایی مدیریت کردن تیمی از حسابدارها و مسئولان مالی را داشته باشند. بنابراین، برای مدیران تازه کار، یادگیری مهارت‌های رهبری و مدیریت و دانستن اینکه قرار است چگونه مدیری برای کارمندان خود باشند بسیار حائز اهمیت است.
با کم رنگ‌تر شدن بوروکراسی و سلسله مراتب اداری در اغلب شرکت‌ها، افراد در هر سطح ارشدیتی فرصت هدایت و همکاری با یک تیم برای پیشبرد کارهای کوچک و بزرگ را خواهند داشت.
7. شناخت کافی نسبت به حوزه‌های مختلف
مدیران مالی که با مشتریانی در حوزه‌های مختلفی مثل سلامت، گردشگری، یا شرکت‌های بیمه کار می‌کنند، در صورتی که نسبت به حوزه مورد نظر دانش و درک کافی داشه باشند بسیار موفق‌تر عمل خواهند کرد. بدون شک داشتن دانش و تخصص بالا در حوزه امور مالی بسیار مهم است، اما شناخت حوزه کاری مشتریان و دانستن تکنیک های موثر در پیشبرد بهتر مسائل مالی هر حوزه، چیزی است که یک مدیر موفق را از سایرین متمایز می‌کند.
8. یادگیری مداوم
کسب مدرک تحصیلی و گذراندن دوره‌های تخصصی در حوزه مدیریت امور مالی بسیار اهمیت دارد. یادگیری مداوم و پذیرا بودن نسبت به کسب دانش در حوزه مالی مثل هر حوزه دیگری، باعث می‌شود تا شما همیشه جزو بهترین‌های حوزه کاری خودتان باشید.
شکی نیست که یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش توانایی و تخصص در حوزه مالی کسب تجربه است، اما گذراندن دوره‌های تخصصی و کسب مدارج بالاتر می‌تواند به پیشرفت شما در حوزه کاری‌تان کمک زیادی بکند.
خلاصه ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر مالی موفق
موفقیت در هر شغلی بستگی زیادی به میزان تعهد، مسئولیت پذیری و میل به رشد و ارتقا در افراد دارد. کسب دانش تخصصی در حوزه امور مالی شرط لازم، اما ناکافی برای تبدیل شدن به یک مدیر مالی موفق است. مدیران موفق نه تنها در حوزه تخصصی خود دانش و تجربه کسب می‌کنند، بلکه به رشد و توسعه فردی خودشان نیز متعهدند.

► تشخیص نحوه عملکرد غده تیروئید با آزمایش T3
رونمایی از احراز هویت سامانه ثنا با همکاری یوآیدی در اپلیکیشن آپ ◄

مطالب مرتبط
بنر