ارائه وام های بانکی به تولیدی ها برای مشارکت در مناقصات

سه شنبه ، 17 خرداد 1401 ، 10:29






درست است که این نقطه در زمان شروع به نظر کوچک و مختصر می آید اما همین که کمی از راس، فاصله بگیریم، ضلع ها کم کم از هم دور میشوند. با دور شدن اضلاع از هم، اندازه ی زاویه بزرگتر و بزرگتر میشود.
زاویه مثال خوبی برای تأثیر تصمیمات بانکی بر اقتصاد است. در نقطه راس زاویه، تصمیمی از سوی کارشناسان بانکی گرفته میشود. اما با اجرای سیاست های انبساطی و یا اجرای سیاست های انقباضی پولی و مالی، دهانه زاویه کوچکتر یا بزرگتر میگردد.

تصویر شماره یک: پیش نمایش تاثیر تصمیمات انبساطی بانکی بر اقتصاد در قالب یک زاویه

همانطور که در تصویر میبینید با گرفتن یک تصمیم کوچک تاثیر چندین برابری روی اقتصاد ایجاد میشود. هر چه سیاستهای انبساطی مثل وام دهی به واحدهای تولیدی (یا سیاست های انقباضی مثل بالابردن نرخ سود بانکی ) بیشتر باشد، تاثیر بزرگتری بر اقتصاد مشاهده میکنیم.
چه زمانی کشورها از سیاستهای انقباضی استفاده میکنند و چه تاثیری در تولید میگذارند؟
- سیاست انقباضی بانکی چیست؟
به زبان بسیار ساده ، سیاست های انقباضی پولی به آن دسته از راهبردهای بانکی گفته میشود که باعث کم شدن نقدینگی در جامعه میگردد و در حقیقت کاهنده عرضه پول است.
- سیاست انبساطی بانکی چیست؟
برخلاف سیاستهای انقباضی، سیاست های انبساطی باعث بیشتر شدن نقدینگی جامعه میشود. ارائه وام ارزان قیمت برای شرکت در مناقصه نیز میتواند از این دست سیاست ها باشد.
- بنگاه اقتصادی چیست؟
هر واحد صنفی و تولیدی که فعالیت اقتصادی در جامعه داشته باشند، در اقتصاد کلان به عنوان بنگاه شناسایی میگردد.
اغلب هنگامی که کشورها در وضعیت رکود با نرخ بیکاری بالا هستند با اجرای سیاستهای انبساطی مثل ارائه وام به واحدهای تولیدی و بنگاه ها، سعی میکنند مشوقی برای افزایش تولید باشند. در واقع آنها با کاهش دادن نرخ بهره بانکی به واحدهای تولیدی کمک میکنند سرمایه اولیه و یا هزینه های جاری خود را ارزانتر از پیش تامین نمایند.
با یک دودوتا چهارتای ساده میتوان فهمید سیاستهای انبساطی میتواند منجر به افزایش تولید گردد. مطالعه تاریخی اقتصاد هم در این زمینه به ما کمک میکند . مطالعه ی موردی کشور ایران در سال 1399 مثال مناسبی برای این موضوع میباشد. طی سال یاد شده، دولت با نام جهش تولید وام هایی با نرخ بهره کمتر به بنگاه ها ارائه کرد تا ریشه های تولید در کشور را تقویت نماید. اغلب بانکها با ارائه وامهای کم بهره به بنگاه های تولیدی سعی کردند به افزایش نرخ تولید کشور کمک کنند. این رویه هم تاثیری بر کاهش نرخ بیکاری گذاشت و هم باعث بهبود وضعیت رکود شد. همین موضوع آبی در آسیاب مناقصات کشور ریخت.
تولیدکنندگان و مناقصات در سیاستهای انبساطی بانکی
- مناقصه پذیر کیست؟
کلیه اشخاص حقیقی و یا حقوقی که متناسب با نوع مناقصه، متقاضی ارائه پیشنهاد مبلغ برای ارائه و یا اجرای مناقصه هستند را مناقصه پذیر گویند.
از یکسو تولیدکنندگانی که توانسته بودند با سیاستهای انبساطی بانکی، ظرفیتهای تولیدی خود را افزایش دهند، امکان شرکت در مناقصه ها را پیدا می کردند و از دل آنها مناقصه پذیرانی فعال بیرون می آمدند. با اجرای این سیاست توسط دولت ، فعالان اقتصادی بیشتری به سمت مشارکت در مناقصات حرکت داده شدند. آنها توانستند با به کارگیری منابع بانکی ارزان، هزینه و بهای تمام شده تولیدات خود را کاهش داده و قیمت مناسبتری در مناقصات پیشنهاد دهند.
از سوی دیگر چون برای شرکت در برخی مناقصه ها لازم می آمد، سرمایه خاصی از سوی مناقصه پذیر تامین و وثیقه گردد، نحوه تامین این مبالغ به صورت وام و غیره ، اهمیت زیادی برای مناقصه پذیران پیدا کرد.
بنابراین همه تولیدکنندگان استقبال زیادی از سیاستهای انبساطی بانکها داشته و دارند.
بسته های پیشنهادی بانکها به بنگاه ها:
هرچند بسته های مختلفی برای ارائه وام ها و تسهیلات به بنگاه های اقتصادی در نظر گرفته شده، اما ارائه وامهای مختص به شرکت در مناقصات به مناقصه پذیران، کمی مورد بی لطفی قرار گرفته اند. برخی اقدامات در این مسیر میتواند، راه هموارتری پیش روی تولید کنندگان قرار دهد. امید است در آینده نه چندان دور شاهد این اقدامات باشیم.
1) ارائه وام بانکی به فعالان حوزه شرکت در مناقصات از سوی دولت و بانک مرکزی
2) تامین وثیقه برای شرکت در مناقصه پیش از شروع و برگزاری آن
3) تامین سریع LC برای تولید کنندگان که خواهان صدور آن هستند.
مناقصه گزاران و اعتبار سنجی مناقصه پذیران
یکی دیگر از موانعی که سهم و فرصت فروشِ مناقصه پذیران را کاهش میدهد، اعتبارسنجی های پیچیده و به شدت عمیق مناقصه پذیران از سوی مناقصه گزاران است.همکاری و اعتبارسنجی راحت تر مناقصه گزاران از دارندگان گواهی اعتباری شرکت در مناقصات میتواند تاثیر به سزایی در مشارکت بیش از پیش فعالان اقتصادی داشته باشد.
جمع بندی:
روشهای زیادی در قوانین بانکی هر کشور برای توسعه کسب و کارها پیش بینی شده است. ارائه وام ها، پشتیبانی و همراهی بانکها با واحدهای تولیدی از مهمترین اقدامات هر سیستم بانکی در جهان است. اما نباید از تاثیر اطلاع رسانی مناقصات به فعالان این حوزه غافل شد.
خبرگزاری پارس نماد داده ها با بیست سال سابقه فعالیت در حوزه اطلاع رسانی اخبار مناقصات و مزایدات کشور، توانسته شما عزیزان تلاشگر را از کلیه اخبار و اطلاعات حوزه مناقصه و مزایده سراسر ایران با خبر گرداند. اگر تا کنون عضوی از جامعه بزرگ مشترکین پارس نماد نشده اید، با کارشناسان ما روی خط 02188349670 الی پنج تماس بگیرید تا اخبار مناقصات را به صورت لحظه ای و برخط ، دریافت کنید.

► عبور ایران از گردنه سخت تامین مواد غذایی
مسافرهای حرفه‌ای از ارزان‌ترین راه برای سفر می‌گویند: چرا با پینورست سوئیت اجاره کنیم ◄

مطالب مرتبط
بنر