نوبت جراحی پول چای لطفا!

سه شنبه ، 12 مرداد 1389 ، 13:25

 

دریافت هرگونه هزینه درمانی از بیمار به جز مسیر حسابداری در مراکز درمانی از سوی وزارت بهداشت غیرقانونی اعلام شد و به‌عنوان یک تخلف قابل تعقیب است.

حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بستر‌سازی‌ برای رفع معضل زیرمیزی در شهرستان‌ها و تهران با تفاهمات انجام شده بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام شده که پس از نهایی‌شدن، ابلاغ و اطلاع‌رسانی خواهدشد. براساس این تفاهمات هیچ‌گونه دریافتی از بیماران برای بستری و انجام عمل جراحی به جز مسیر حسابداری در مراکز درمانی نباید انجام شود.

این گزارش می‌افزاید: براساس اقدامات جدید، بیمارستان‌های خصوصی متعهد می‌شوند که درصورت بروز چنین مواردی پاسخگوی مراجع انتظامی و قضایی باشند.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از همشهری وزارت بهداشت، معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی را موظف کرد، درصورت مواجهه با این پدیده ناپسند مراتب را برای رسیدگی به کمیسیون ماده 11 گزارش کنند.

 



پول چای و جلوانداختن نوبت جراحی

برخی از مراجعین به مراکز درمانی، طولانی شدن نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌های دولتی را مهم‌ترین علت این امر دانسته و معتقدند که عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده کرده و با دریافت مبالغی از بیمار نوبت جراحی را جلوتر می‌اندازند؛ معضلی که مراجعان بیمارستانی از آن به‌عنوان پول چای نام می‌برند.

گزارش‌ها و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود 80درصد بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. در واقع با توجه به این آمار بالا از میزان بستری در بخش دولتی، می‌توان نتیجه گرفت که روند انجام اعمال جراحی برخی بیماری‌های سخت و دشواردر این بیمارستان‌ها، به کندی و همراه با نوبت‌های تقریبا طولانی انجام می‌شود.

روند رو به افزایش بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها، یکی از علل اصلی مراجعات زیاد به بیمارستان‌های دولتی است زیرا انجام اعمال جراحی مربوط به قلب و عروق در بخش خصوصی، هزینه سنگینی دارد که در نتیجه آن، اغلب بیمارانی که تمکن مالی ندارند ناچار می‌شوند از خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود استفاده کنند.

همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن نوبت جراحی شده است. دکتر محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران  موضوع فروش نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌ها و همچنین جلو انداختن نوبت ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص توسط منشی مطب‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: بحث زیرمیزی بلایی است که سلامت جامعه پزشکی را تهدید می‌کند و متأسفانه در حال تبدیل شدن به عرف است.

به گفته وی، بیمارستان‌های دولتی تحت نظارت معاونت درمان هستند که به‌دلیل کمبود پرسنل، بعضا بازدیدها از مراکز درمانی هر 3سال یک‌بار صورت می‌گیرد و اغلب بازدیدها نیز براساس شکایت‌های مردمی است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت اخیرا در مواجهه با وجود چنین رفتارهای غیراخلاقی‌ای در بخش سلامت کشور، خواستار برخورد شدید با این قبیل رفتارها شده و عنوان کرده که برای مقابله با پدیده زشت فروش نوبت جراحی، امسال نوبت رسانی در بیمارستان‌های دولتی به روز می‌شود.

دستجردی البته موضوع فروش نوبت جراحی در بیمارستان‌های دولتی را تأیید نمی‌کند ولی در عین حال تأکید می‌کند که فروش نوبت بیمارستانی 100درصد خلاف قانون است و باید به‌شدت با آن برخورد شود. در حال حاضر هر یک از بیمارستان‌های دولتی در یک رشته پزشکی و جراحی معروف و شهره هستند و بیماران بیمه‌های پایه که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، ناچار می‌شوند درمان خود را در این بیمارستان‌ها دنبال کنند،به‌طوری که مرکز قلب تهران به‌عنوان یکی از همین بیمارستان‌ها، روزانه شاهد انجام تعداد زیادی جراحی قلب است.

مراجعه به بیمارستان‌های اسم ‌ورسم‌دار ممنوع!

موضوع فروش نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌ها و همچنین جلو انداختن نوبت ویزیت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مسئله‌ای است که تقریبا همه افراد آن را تجربه کرده‌اند. این درحالی است که دکتر امامی رضوی درخصوص نوبت جراحی در بیمارستان‌های دولتی می‌گوید: نوبت جراحی در مراکز درمانی تقریبا به روز شده و کمتر جراحی است که نیاز به نوبت طولانی داشته باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به مراجعه بیماران به برخی بیمارستان‌های دولتی اسم و رسم دار و معروف در زمینه برخی جراحی‌ها می‌گوید: این موضوع باعث شده نوبت جراحی در این قبیل مراکز درمانی طولانی شود که البته اگر برای انجام همان عمل به بیمارستان دیگری مراجعه کنند، در نوبت نمی‌مانند. اما اگر مواردی از فروش نوبت جراحی به ما گزارش شود، شک نکنید که به‌طور قاطع برخورد می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حقوق بیماران تضییع شود.

حذف رابطه مالی پزشک و بیمار آخرین راهکار

رواج دریافت زیرمیزی توسط پزشکان، اغلب در مراکز درمانی دولتی اتفاق می‌افتد، در حالی که بیشتر مراجعان بخش دولتی را اقشار کم درآمد و محروم جامعه تشکیل می‌دهند که توان مالی برای پرداخت هزینه‌های سنگین درمان ندارند. کارشناسان نرخ غیرواقعی تعرفه‌های پزشکی و وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار را به‌عنوان مهم‌ترین دلایل شیوع این معضل عنوان می‌کنند و معتقدند که این پدیده بیشتر در بخش‌های جراحی و مداخله‌های درمانی شایع است.‌درصورتی که حق‌العمل پزشکان با تعرفه‌گذاری مناسب، استانداردها و واقعیت‌های اقتصادی منطبق نشود همچنان شاهد دریافت زیرمیزی خواهیم بود.

وزیر بهداشت در این خصوص می‌گوید: ما در وزارت بهداشت به‌عنوان راه حل این قضیه پیشنهاد می‌کنیم که تعرفه‌های پزشکی واقعی شود چون اگر تعرفه‌ها واقعی شود باعث می‌شود که پزشک، پرستار، پیراپزشک، داروخانه و آزمایشگاه دستمزد واقعی خود را بگیرند و این موضوع تا حدود زیادی از کارهای غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

این اظهارات وزیر بهداشت که البته سایر کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت نیز با آن موافق هستند، در حالی عنوان می‌شود که معاون اول رئیس‌جمهوری مخالف گرفتن ویزیت‌های بالا از سوی متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است.
به هرحال نارضایتی و شکایت بیماران از هزینه‌های درمان هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی همچنان وجود دارد که در بخش خصوصی هزینه‌های بالای درمان و میزان ناچیز تعهدات بیمه‌ای منجر به این مسئله شده است.

آنچه مسلم است اینکه تعرفه‌های درمانی به شکل قانونی در بیمارستان‌های دولتی خارج از تحمل بیمار نیست چرا که 90 درصد این هزینه‌ها را بیمه‌ها می‌پردازند. اما دریافت‌های خارج از ضوابط با عنوان زیرمیزی توسط برخی از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی که هنوز هم به قوت خود باقی است، از جمله مواردی است که باعث افزایش هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی شده است.

► کارشکنی ژاپن و کلید زدن تحریم ها علیه ایران
بهترین شهرهای آمریکا برای زندگی ◄

مطالب مرتبط
بنر