با کارآفرینی و انواع آن آشنا شوید

شنبه ، 28 خرداد 1401 ، 10:54





کارآفرینان افرادی هستند که انگیزه ایجاد تغییر در جهان را دارند. آن‌ها برای تبدیل شدن به رهبران و نوآوران مؤثر، به مجموعه‌ای مهارت‌ها نیاز دارند که تنها با پشتکار و تلاش روزانه می‌توانند به آن‌ها دست پیدا کنند. دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی، استارتاپ و سرمایه‌گذاری است، که در این مطلب موضوع " کارآفرینی و انواع آن " را برای شما در نظر گرفته است.

خصوصیات کارآفرینان

همه کارآفرینان دارای یک ویژگی مشترک‌اند؛ می‌توان گفت که همه آن‌ها به‌دنبال رشد و بقا هستند، بااین‌حال همه کارآفرینان روش‌های مختلفی را برای رشد و گسترش فرصت‌ها انتخاب می‌کنند. مطالعه و به‌روز بودن، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که کارآفرینان موفق به آن توجه ویژه‌ای دارند. اگر به دنبال سایت‌هایی با محوریت کارآفرینی مثل هاروارد بیزینس ریویو، فوربز، دانشگاه کسب‌ و کار، فرچون و بیزینس اینسایدر هستید توصیه می‌کنم سری به وب‌سایت فارسی‌زبان دانشگاه کسب‌ و کار بزنید.

کارآفرینی فرآیند کلی توسعه، راه‌اندازی و نگهداری یک کسب‌وکار است و انواع مختلفی دارد. افراد، آرزوها و دیدگاه‌های متفاوتی برای نوع کسب‌وکاری که راه‌اندازی می‌کنند، دارند. درواقع کارآفرینان کسب‌وکارها را بر اساس شخصیت، مهارت و ویژگی‌های خود اداره می‌کنند. در برخی از افراد سخت‌کوشی کلید موفقیت است و در برخی دیگر سرمایه به پیشرفت کسب‌وکار کمک می‌کند. می‌توان گفت که تمام کارآفرینان چالش‌های مشابهی را تجربه می‌کنند؛ اما هرکدام از آن‌ها ممکن است به روش‌های متفاوتی این چالش‌ها را مدیریت کنند. بنابراین لازم است که خصوصیات و اهداف خود را در کارآفرینی مشخص کرده و متناسب با نقشه ذهنی خود، برای پیشرفت کسب‌وکار برنامه‌ریزی کنید.


انواع کارآفرینی
پس از آشنایی با انواع کارآفرینی، می‌توانید بهترین و هوشمندانه‌ترین راه را برای استفاده از سرمایه و رشد سریع و مؤثر به کار ببرید و از توانایی‌های خود برای رشد و موفقیت کسب‌وکار بهره بگیرید:

کارآفرینی کسب‌وکارهای کوچک
اکثر کسب‌وکارها از کسب‌وکارهای کوچک تشکیل شده‌اند که به دنبال سود در مقیاس بزرگ، یا سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر نیستند. این نوع ایده کارآفرینی شامل مواردی مانند: فروشگاه‌های موادغذایی، بوتیک‌ها و غیره می‌شود.

کارآفرینی کسب‌وکارهای بزرگ
این نوع کارآفرینی نمونه‌ای پیشرفته و حرفه‌ای محسوب می‌شود که اغلب، خدمات و محصولات جدیدی را بر اساس ترجیحات و تقاضای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. شرکت‌های بزرگی مانند: مایکروسافت، گوگل و غیره، از این نمونه کسب‌وکارها هستند.

کارآفرینی اجتماعی
این نوع کارآفرینی قصد دارد تا با محصولات و خدمات خود مشکلات اجتماعی را حل کند و هدف آن‌ها تبدیل جهان به مکان بهتری است و معمولاً برای کسب سود یا ثروت کلان فعالیت نمی‌کنند.

کارآفرینی نوآورانه
این کسب‌وکارها دائماً در حال ارائه ایده‌ها و اختراعات جدید هستند و آن‌ها را به سرمایه‌گذاری‌های تجاری تبدیل می‌کنند. افرادی مانند بیل گیتس و استیو جایز از بنیان‌گذاران چنین کسب‌وکارهایی هستند.



کارآفرینی خریدار
این نوع کسب‌وکارها بر سرمایه‌گذاری‌های تجاری تمرکز دارد، درواقع آن‌ها مشاغل امیدوارکننده و موفق را شناسایی کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری و خرید آن‌ها هستند. این نوع کارآفرینی ریسک کم‌تری دارد، چراکه معمولاً پروژه‌هایی خریداری می‌شوند که از قبل به‌خوبی تثبیت شده‌اند.

انواع کارآفرین ها
پیش‌ازاین، انواع کارآفرینی را معرفی کردیم؛ اما برای تعیین اهداف و برنامه‌ریزی، خوب است که انواع کارآفرین‌ها را نیز بشناسید و با خصوصیات و خط فکری خود مقایسه کنید:

کارآفرینان ساکن
این افراد به دنبال فرصت‌ها نیستند و برخی فرصت‌ها به‌صورت اتفاقی برای آن‌ها رقم می‌خورد. میزان پیشرفت در این افراد نیز اتفاقی است و آن‌ها مطابق با آنچه به‌طورمعمول اتفاق می‌افتد، پیش می‌روند.

کارآفرینان محتاط
این کارآفرینان بر اساس اصل "منابع محدود است" پس باید "احتیاط کنیم" عمل می‌کنند. این افراد کمی روی آینده تمرکز دارد؛ اما اعتقاد دارند که هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.

کارآفرینان تهاجمی
کارآفرینان تهاجمی معمولاً بر اساس ایده‌ها عمل می‌کنند و فرصت‌های زیادی را برای خود ایجاد کرده و از منبعی برای رسیدن به آن استفاده می‌کنند. این افراد به رشد اعتقاد شدیدی دارند و با تمرکز و تلاش می‌توانند پیشرفت‌های چشم‌گیری رقم بزنند.

کارآفرینان مبتکر و انقلابی
این نوع کارآفرینان نه‌تنها به‌دنبال تجربه فرصت‌هایی هستند که بتواند برای کسب‌وکار آن‌ها مفید باشد، بلکه به دنبال روش‌هایی هستند تا با کمی ایده و ظرافت بتوانند به بهترین در جهان تبدیل شوند. این افراد از هر آن‌چه ممکن است در آینده به پیشرفت آن‌ها کمک کند، حتی اگر برای زمان حال مفید نباشد، استقبال می‌کنند.

کلیدهای موفقیت در کارآفرینی
نکات و کلیدهایی که در ادامه بیان شده است را می‌توانید در کسب‌وکار خود موردتوجه قرار دهید تا شما را به سمت موفقیت در کارآفرینی سوق دهد:

یادگیری را متوقف نکنید
یادگیری پیوسته و همیشگی، اساس کارآفرینی است؛ مهم نیست که چه مقدار دانش و اطلاعات دارید، شما می‌توانید هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید که برای کسب‌وکارتان مفید است. مقالات، وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، دوره‌های دیجیتال و غیره را مطالعه و مرور کنید. حتی می‌توانید هنگام فعالیت‌های روزانه و رانندگی به پادکست‌ها گوش کنید. درواقع امروزه با تغییراتی که در حوزه کسب‌وکار، به‌ویژه کسب‌وکارهای دیجیتالی در حال انجام است، به‌روز بودن و داشتن اطلاعات کافی از موارد مهمی است که باید موردتوجه قرار دهید.

قوی باشید
درایجاد کسب‌وکار ممکن است با زمان و شرایط سختی روبه‌رو شوید؛ اما هیچ‌گاه اجازه ندهید که این سختی‌ها شما را ضعیف کند. تمام این شرایط شامل کارآفرین بودن است. تنها به تلاش خود ادامه دهید و بدانید که تمام این سختی‌ها، پلی برای رسیدن به موقعیت‌ها و موفقیت‌های بیشترند، همان‌طور که همیشه می‌گویند: "آنچه تو را از بین نبرد، تو را قوی‌تر خواهد کرد."

یک هدف بزرگ و جسورانه انتخاب کنید
ممکن است هدف بزرگ شما، برای امروز کمی رؤیایی یا احمقانه به نظر برسد؛ اما درواقع داشتن تفکر و تلاش روزانه برای رسیدن به آن می‌تواند آن را محقق سازد. هدف خود را انتخاب کنید و آن را مدام در ذهن خود پرورش دهید و با برنامه‌ریزی و تلاش قدم‌به‌قدم به آن نزدیک شوید.



سخن پایانی
در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم کارآفرینی و برخی نمونه‌های آن آشنا کنیم. امیدواریم مطالب ذکرشده برای شما مفید بوده باشد و بتواند در رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان به شما کمک کند. دانشگاه کسب‌وکار به‌عنوان یکی از به‌روزترین مراجع برای محتواهای مفید در رابطه با ایجاد کسب‌وکار، مقالات مفیدی را در زمینه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار داده است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها قدم‌های بزرگی به سمت تحقق رویا‌های‌تان بردارید.

► دوره هشتم جشنواره «بانک محبوب من» آغاز شد
در رویداد نسل جدید کلاینت‌های اداری مطرح شد؛ مجازی‌سازی کامپیوتر‌‌ها، آینده سخت‌افزاری سازمان‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر