ارائه داده‌های ارزشمند موجب درک بهتر نظام بانکی از انتظارات مردم می گردد

پنجشنبه ، 13 مرداد 1401 ، 12:41





جشنواره «بانک محبوب من» دوره هشتم پس از گذشت دو ماه از آغاز فعالیت خود، به قول خود درباره مصاحبه با مدیران ارشد بانکی عمل کرد. یکی از مهم ترین بخش‌های جشنواره به صحبت درباره برندسازی و فعالیت دانش بنیان در زمینه نظام بانکی میپردازد. در این بین، بانک سپه تقریبا در تمامی ادوار گذشته جشنواره «بانک محبوب من» به عنوان یکی از حامیان اصلی شرکت کرده است. «بانک سپه» پرقدمت‌ترین بانک ایرانی است و به تازگی در سال 1401 دکتر رضا همدانچی که یکی از با سابقه‌ترین مدیران ارشد ایرانیست با حکم مدیر عامل بانک سپه به عنوان ریاست اداره کل روابط عمومی و مدیریت برند بانک سپه شده است.



پس از این جا به جایی دبیرخانه دوره هشتم برآن شد تا با این مجموعه از زبان آقای همدانچی گفتگویی داشته باشد:
1.با توجه به اینکه هفت دوره از جشنواره «بانک محبوب من» تاکنون برگزارشده ، به نظر شما برگزاری این‌چنین نظرسنجی‌هایی ، چه تأثیراتی بر بهبود نظام بانکی خواهد داشت ؟
جشنواره «بانک محبوب من» به‌منظور ارتباط مستقیم مشتریان با مدیران ارشد و میانی بانک‌ها و به‌صورت کاملاً مردمی طراحی ‌شده است. لذا این جشنواره فرصت مغتنمی است برای بانک‌ها تا ازنظرات مردم در خصوص تنوع، کیفیت و علت استفاده از خدمات یک بانک، آگاه شوند. دریافت نظرات متنوع و بی‌واسطه مردم و مشتریان علاوه بر شناسایی نقاط ضعف و قوت بانک ها در مقایسه بایکدیگر، در تبیین چشم‌انداز، نقشه راه و تدوین و تبیین برنامه‌های کوتاه و بلندمدت، طراحی بسته‌ها و طرح‌های خدماتی و همچنین تقویت برند و نام تجاری آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.
2. به نظر شما اصلی‌ترین اهداف بانک سپه از شرکت در این قبیل جشنواره‌ها چیست و جشنواره «بانک محبوب من» تا چه میزان همسو با این اهداف به شما کمک خواهد کرد ؟
بانک سپه به‌عنوان نخستین و پر قدمت ترین بانک ایرانی و در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک کشور، علاقمند است در راستای خدمت‌رسانی بهتر به آحاد مردم از مجموع انتظارات آنان مطلع شده و در مسیر تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین بانک دیجیتالی کشور از آن بهره‌برداری کند. این مهم با توجه به وجود خیل عظیمی از سرمایه انسانی نخبه، جوان و متخصص که در قالب تیم‌های چابک و هوشمند ساماندهی شده‌اند، در دست اقدام و اجراست. مضاف برآن داده های حاصله از این نظرسنجی می تواند بانک سپه را در ارائه خدمات نوین و موردنیاز آحاد مردم کشور یاری دهد.
3. هرسال پس از پایان جشنواره، یک گزارش اختصاصی ازنظرات شرکت‌کنندگان در مورد بانک‌ها ارائه و ارسال می‌گردد . نظر شما در مورد این گزارش اختصاصی چیست و چه پیشنهاداتی برای بهتر شدن آن دارید ؟
به نظر می رسد در طراحی سوالات این نظرسنجی‌ سعی شده سوالات بر اساس ماهیت کسب‌وکار بانک‌ها تنظیم‌شود و با توجه به ماهیت سوالات، گزارش‌هایی که در خاتمه جشنواره به بانک‌ها ارائه می‌شود، شامل اطلاعات کاملی از ویژگی‌های جمعیت شناختی شرکت‌کنندگان از سراسر کشور خواهد بود. این آمار و داده‌های ارزشمند موجب درک بهتر بانک ها از انتظارات مردم جامعه و دلایل انتخاب یک بانک از نگاه آنان می‌شود. همین‌طور داده‌ها و آمارهای این گزارش موجب آگاهی از دلایل انتخاب هر بانک توسط مشتریان شده و از این طریق می‌توان کانال‌های ارتباطی مؤثر با آنان را شناسایی و اطلاعات به‌دست‌آمده را در زمینه بازاریابی مورد استفاده قرار داد و در طراحی محصول و ارائه خدمات علاوه بر جلب رضایت‌ مشتری به ایجاد تصویر ذهنی مثبت در بین آنان مبادرت ورزید.
4. نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و محل های سرمایه‌گذاری جشنواره «بانک محبوب من» برای بهبود عملکرد و اثربخشی بیشتر بر نظام بانکی ازنظر شما چیست ؟
با عنایت به اینکه جشنواره «بانک محبوب من» به‌منظور دریافت نظرات بی‌واسطه مردم در خصوص بانک‌ها طراحی شده، افزون بر ضرورت مشورت و همراهی با بانک‌ها در زمان طرح موضوعات و سؤالات نظرسنجی از طریق سؤالات عمیق‌تر، می تواند باعث تأثیرگذاری بیشتر این جشنواره در کسب‌وکار بانک ها شود.
سؤالاتی در این نظر سنجی خوب، اما کافی نیست، پیشنهاد می شود با توجه به نیازهای کسب‌وکار بانک‌ها سئوالات به گونه ای طرح شود که به تیم ها و مدیریت های بانک امکان طراحی خدمات و محصولات جدید را فراهم کند. به همین منظور بانک سپه آمادگی دارد جهت پرداختن به موضوعاتی که سبب ایجاد تحرک، تحول در طراحی محصولات و خدمات بانک ها می‌شود، در دوره های آتی مشاوره تخصصی در خصوص طراحی سئوالات نظر سنجی به عوامل جشنواره ارائه دهد. بدون شک سایر بانک ها نیز این آمادگی را برای ارائه نظرات و مشاوره به جشنواره داشته و دارند.
5. از مواردی که در دوره هشتم جشنواره به آن توجه بیشتر شد ، 2 حوزه " بررسی عملکرد سیستم‌های بانکداری نوین ( نئوبانک‌ها ) " و همچنین " نقش بانک‌های توسعه‌ای در نظام بانکداری کشور" است. رویکرد جشنواره هشتم باهدف توجه به این حوزه ازنظر شما تا چه حد می‌تواند خلأهای موجود را پوشش داده و بهبود ایجاد کند ؟
با توجه به اینکه نئو بانک‌ها و ارزهای دیجیتال جزو مباحث جدید هستند و تجربه اغلب مردم دراین‌باره زیاد نیست، لزوم پرداختن به تفاوت بانکداری دیجیتالی و نئوبانک برای شرکت‌کنندگان ضروری است. عدم پرداختن به این موضوع مانع درک تفاوت این دو از هم می‌شود، چراکه بانکداری دیجیتال با پشتیبانی بانک فعالیت می‌کند و جنبه بانکی دارد، اما نئوبانک‌ها به‌صورت صد در صد استارتاپِ فین تکی هستند و بیشتر جنبه صنعتی دارند.
از طرفی در خصوص نقش بانک‌های توسعه‌ای که یکی از رویکردها و موضوعات مطرح‌شده در این جشنواره است، صرف پرداختن به دریافت خدمات و تسهیلات از بانک‌های توسعه‌ای کافی نبوده و هدف جشنواره که همان تقویت نقش این بانک‌ها است را پوشش نمی‌دهد.
سعید اتحادی دبیر دوره هشتم جشنواره «بانک محبوب من» نیز در خصوص این گفتگو افزود : «صحبت درباره انواع ارزها، ارز دیجیتال، بانکداری دیجیتال، نئو بانک‌ها، بانک توسعه‌ای و نظام بانکداری نوین مبحثی ضروریست که میتوانیم درباره آنها گفتگو تحقیق و فرهنگسازی کنیم. همانطور که مدیران بانکی اشاره کردند، به شرط شفافیت و فرهنگ سازی، با تمرکز و تنوع بیشتر در سوالات جشنواره و مشورت مدیران میتوانیم به حمایت از این بحث بپردازیم.»

► برج وین تولید کننده پنجره های گیوتینی برقی و سقف های متحرک
آربیتراژ چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر