مدیرانی که گل به خودی می‌زنند

شنبه ، 29 مرداد 1401 ، 15:00




کارشناسان اقتصاد دیجیتال از نهادهای بالادستی می‌خواهند که به هر نحوی که صلاح می‌دانند، دستور توقف رویه‌های مخرب بیمه مرکزی را صادر کنند.


مدتی است بیمه مرکزی و مسئولان این سازمان قانون‌گذار و تنظیم‌گر دولتی اصرار به راه‌اندازی غیرقانونی و غیرکارشناسی یک پلتفرم ویژه واسط را دارند که با واکنش تند مسئولان رده بالای حاکمیتی و کارشناسان اقتصادی و دانش‌بنیان مواجه شده است. اما آنطور که از صحبت‌های مسئولان بیمه مرکزی برآورد می‌شود، این نهاد تصمیم دارد شرکت و سامانه تحت کنترل خودش هرچه سریع‌تر و برخلاف تصمیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال شروع به فعالیت کند.
این پلتفرم مورد انتقاد و شرکت مجری آن طوری راه‌اندازی شده‌اند که ساختار سهام شرکت تحت کنترل بیمه مرکزی است و با انحصاری که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر به این شرکت داده است، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی آنلاین از همکاری مستقیم با نمایندگان بیمه و حتی خود شرکت‌های بیمه منع می‌شوند و هر گونه صدور بیمه‌نامه منحصر به همکاری اجباری با این شرکت کرده است.
در برابر سامانه عجیب و مشکوک بیمه مرکزی مخالفت‌های شدیدی از طرف انجمن فین‌تک و فعالان اقتصاد دیجیتال صورت گرفت و همین موضوع باعث شد تا نهادهای بالادستی دولتی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به موضوع شد که با تصمیمات این نهادها، قرار شده بود پلتفرم عجیب و پر ایراد بیمه مرکزی تا حصول توافقات و تاییدات متوقف شود.
اما در مقابل مدیران بیمه مرکزی به تصمیات نهادهای بالادستی بی‌توجهی کردند، و در رسانه‌ها اعلام شد که سامانه جنجالی را به زودی راه‌اندازی خواهند کرد.

»» یک نماینده مجلس: اقدام بیمه مرکزی انحصارطلبانه است

حسن لطفی می‌گوید: «وظیفه دولت حمایت از دانش‌بنیان‌هاست و نباید فضا به سمت اتهامات و رقابت با آنها برود.»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «از نطر بنده اقدام بیمه مرکزی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی فعال در این حوزه مخالف با قوانین موجود در کشور است و ما نباید اجازه دهیم که انحصار به وجود بیاید.»
حسن لطفی با اشاره به اقدام بیمه مرکزی در اتهامات علیه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های بیمه، بیان کرد: «اتهام و انحصار در هرکجا که ایجاد شود باعث از بین رفتن کیفیت خدمات شده و از سوی دیگر امکان رقابت را در بین شرکت‌ها از بین می‌برد. بنده به شدت مخالف این اقدام بیمه مرکزی در راستای ایجاد انحصار هستم و قطعا این قبیل اقدامات مردم را از دسترسی به خدمات نوآورانه با کیفیت محروم می‌کند.»
وی در ادامه اظهار کرد: «این اقدام بیمه مرکزی در راه انداختن شرکت خصوصی برای اهداف مورد نظرش مخالف با قوانین موجود در کشور است و ما نباید اجازه دهیم که انحصار به وجود بیاید. شرکت‌های دانش بنیان دانش کافی را دارند و وظیفه حاکمیت و نهادهای دولتی فقط حمایت از این شرکت‌هاست نه ایجاد موانع.»
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «این نوع انحصارگرایی دولتی سبب میشود تا دانش و نوآوری شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها نیز نابود شود. ما بایستی زمینه رشد همه شرکت‌های دانش بنیان را با حمایت و ضمانت‌های اجرایی خوب فراهم کنیم. تقابل با این شرکت‌ها معنایی ندارد.»
لطفی در پایان در زمینه اتهام‌زنی مدیران بیمه مرکزی به لابی‌گری مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان با نهادهای بالادستی حاکمیتی، وزرا و معاونان رییس‌جمهور گفت: نباید فضا را به این سمت ببریم چون وظیفه دولت حمایت از دانش‌بنیان‌هاست.»

»» نابودی دانش‌بنیان‌ها با راه‌اندازی یک پلتفرم دولتی و مقابله بیمه مرکزی با نهادهای بالادستی

انجمن فین‌تک در واکنش به اظهارات مسئولان بیمه مرکزی در بیانه‌ای اعلام کرد که انتشار خبر راه‌اندازی قریب‌الوقوع سامانه سوئیچ بیمه مرکزی باعث نگرانی شدید فعالان این عرصه شده است و نتیجه‌ای جز ناامیدی جوانان فعال و کارآفرینان ارزش‌آفرین در پی نخواهد داشت.
در بیانیه این انجمن آمده است: «اظهارات مسئولان بیمه مرکزی بر خلاف توافقات انجام شده بین نمایندگان شرکت‌های نوآور در این عرصه و مدیران بیمه مرکزی و همچنین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است.
تصمیم بر اجرای عجولانه و فوری پروژه مشکوک سوئیچ بیمه مرکزی، باعث شده است که همزمان برخی مدیران فعلی این نهاد دولتی تاکید کنند که اجباری برای تبعیت از نامه‌های دیگر نهادها از جمله کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را نیز ندارند.
در جلسه کمیسیون راهبردی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور عیسی زارع‌پور (وزیر ارتباطات)، مقرر شد که ورود بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد قانون‌گذار حوزه بیمه در فرایندهای نرخ‌گذاری استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه ضرورت ندارد، شیوه راه‌اندازی و نظارت سوییچ بیمه مرکزی و روش نظارت اصلاح و بازبینی شود، همچنین با راه‌اندازی سوئیچ بیمه مرکزی توسط آمیتیس انحصار ایجاد نشود و عملیات راه‌اندازی آن تا زمان بررسی موضوع در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال متوقف و نیز به کارگزاران برخط امکان صدور اعطا شود.»

انجمن فین‌تک می‌گوید: «استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه علاوه بر اشتغال‌آفرینی، به فراگیر شدن و افزایش دسترسی مردم به خدمات بیمه در سراسر کشور کمک کرده‌اند و در صورت فراهم شدن بسترهای حمایتی و زیرساخت‌های لازم و جلوگیری از مانع‌تراشی، نوآوری‌های ارزش‌آفرینی به صنعت بیمه خواهند افزود. اما در صورت اجرای نسنجیده‌ سامانه‌ سوئیچ به شکل فعلی و پر از ایراد آن، عملا فروش آنلاین بیمه متوقف خواهد شد و این باعث نابودی شرکت‌های دانش‌بنیان این عرصه و بیکاری هزاران نفر در این صنعت شده است.»
انجمن فین‌تک همچنین اعلام کرده است که: «در اجرای سامانه سوئیچ بیمه مرکزی ردپای تضاد منافع در شرکت تاسیس شده آمیتیس و کارکنان بیمه مرکزی به وضوح دیده می‌شود که مصداق بازر مداخله در بازار و تصدی‌گری در حوزه فروش بیمه است و ترکیب سهام‌داری این شرکت شبهات زیادی را ایجاد کرده و باعث خدشه‌دار شدن اعتماد به بیمه مرکزی خواهد شد.»
انجمن فین‌تک در این بیانیه از نهادهای بالادستی خواستار شده است که به هر نحوی که صلاح می‌دانند، دستور توقف این رویه مخرب را صادر کنند.

► سرمایه‌گذاری معاف از مالیات با سود سالیانه تا ۳۲ درصد در تامین مالی جمعی زرین
کدام ایرلاین‌ها پرواز ارمنستان دارند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر