مراقب باشید در بازار آهن سرتان کلاه نرود!

پنجشنبه ، 3 آذر 1401 ، 09:29



سنتی‌ترین و دردسترس‌ترین راه برای خرید آهن‌آلات، خرید از بازار آهن است. شاید در نگاه اول این روش، بی‌دردسر و آسان به نظر برسد، اما چالش‌های خاص خود را دارد و اگر بدون داشتن اطلاعات کافی وارد بازار شوید، ممکن است سرتان کلاه برود. یکی از این چالش‌ها، متفاوت بودن قیمت روز میلگرد یک کارخانه در یک بنگاه یا فروشگاه با دیگری است که اگر دلیل آن را ندانید، ممکن است ضرر کنید. در این مقاله، راهکارهایی ارائه شده که با توجه به آن‌ها می‌توانید خریدی کم دردسر از بازار آهن داشته باشید.
1. به ویژگی‌های ظاهری میلگرد توجه کنید

یکی از راه‌های تشخیص میلگرد باکیفیت و استاندارد، توجه به ویژگی‌های ظاهری آن است. مهم‌ترین پارامتر در ویژگی‌های ظاهری میلگرد، رنگ آن است. میلگردی که به‌تازگی تولید شده و کیفیت بالایی دارد، معمولاً دارای رنگی متمایل به مشکی و تیره است؛ در حالی که میلگرد زنگ‌زده و بی‌کیفیت، زنگاری زرد یا قهوه‌ای‌رنگ دارد. اگر زنگ میلگرد در حد همان رنگ زرد باشد و بتوان آن را راحت و نهایتاً با سمباده زدن حذف کرد، میزان زنگ‌زدگی میلگرد قابل‌قبول است؛ اما اگر زنگ میلگرد به رنگ قهوه‌ای درآمده باشد و منجر به پوسته‌پوسته شدن میلگرد شده باشد، باید از خرید آن میلگرد خودداری کنید، چراکه دیگر خواص شیمیایی و مکانیکی استاندارد را ندارد و سایز آن نیز کاهش یافته است.
همچنین میلگرد نباید دارای شکستگی، تاب خوردگی و گره باشد. طول استاندارد میلگرد نیز 12 متر بوده و تمامی آج‌های آن باید سالم و یکدست باشند. برای اطمینان از این خصوصیات، می‌توانید از فروشنده یا کارخانه برگه کنترل کیفیت میلگرد را بخواهید. در این برگه تمامی خصوصیات فیزیکی میلگرد از نظر استاندارد بررسی شده است.


2. به علائم اختصاری و پلاک مشخصات میلگرد توجه کنید
در استاندارد ملی تولید میلگرد یا همان INSO 3132، کلیه تولیدکنندگان میلگرد موظف به درج یک سری علائم اختصاری روی بدنه تمامی شاخه‌های میلگرد شده‌اند. این علائم اختصاری ترکیبی از نام اختصاری تولیدکننده، روش تولید و آج میلگرد است که با توجه به آن‌ها هم می‌توانید اصالت میلگرد را تشخیص دهید و هم بفهمید که میلگرد موردنظر برای کار شما مناسب هست یا خیر.
برای آگاهی از علائم اختصاری کارخانه‌های معتبر تولیدکننده میلگرد، می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:


برای درک علائم اختصاری مربوط به روش تولید میلگرد، به جدول زیر توجه کنید:




علائم اختصاری مربوط به گرید میلگرد را نیز در جدول زیر شرح داده‌ایم:




منظور از استاندارد روسی در جدول بالا، استاندارد GOST 5781 است که قدیمی‌ترین استاندارد تولید میلگرد مورداستفاده در کشور محسوب می‌شود. هنوز بسیاری از کارخانه‌ها نیز در کاتالوگ محصولاتشان انطباق میلگردهای خود با یک یا چند گرید از این استاندارد را ذکر می‌کنند.
قیمت میلگرد کارخانه‌هایی که محصولاتشان با بیش از یک استاندارد مطابقت دارد، معمولاً از کارخانه‌های دیگر بیشتر است. به عنوان مثالقیمت میلگرد زاگرسبه علت انطباق آن با استاندارد بین‌المللی BS 4449، از محصولات رقبا بیشتر است.

پلاک مشخصات میلگرد
پلاک مشخصات میلگرد برگه‌ای است که به بندیل میلگرد متصل می‌شود و روی آن مشخصات کارخانه سازنده مثل نام، آدرس، آرم و ... درج می‌شود. در کنار این مشخصات، باید مشخصات میلگرد تولید شده مثل نوع آج، سایز، وزن بندیل، شماره ذوب و ... نیز باید درج شود. توجه به پلاک مشخصات میلگرد، یکی از راه‌های آگاهی از اصالت میلگرد است.





3. وزن بالا همیشه به معنای کیفیت بالای میلگرد نیست!
بسیاری تصور می‌کنند که سنگین بودن یک میلگرد، به معنای کیفیت بالای آن است. این رابطه همیشه درست نیست و گاهی ممکن است یک میلگرد سنگین درصد خلوص پایینی داشته و ترکیب شیمیایی آن با استاندارد مطابقت نداشته باشد. همچنین گاهی اوقات پیش می‌آید که یک میلگرد سبک، کیفیت بالاتری نسبت به میلگرد سنگین دارد.
در جدول اشتال، یک بازه وزنی استاندارد برای انواع سایزهای میلگرد قید شده است و به همین دلیل، وزن میلگرد برخی کارخانه‌ها به بخش بالایی و برخی دیگر به بخش پایینی این بازه نزدیک است. این اختلاف وزنی، منجر به ایجاد اصطلاح میلگرد سبک‌بار و سنگین‌بار شده است. به همین دلیل به‌راحتی نمی‌توان میلگردی را بر اساس وزن آن باکیفیت یا بی‌کیفیت دانست.
یکی از میلگردهای سنگین‌وزن و باکیفیت موجود در بازار، توسط کارخانه فولاد خراسان تولید می‌شود. قیمت میلگرد نیشابور درب کارخانه برای پروژه‌های موجود در شرق و شمال شرق کشور مقرون‌به‌صرفه است و اگر قصد خرید آن از بازار آهن را دارید، باید قیمت آن را با قیمت درب کارخانه مقایسه کنید تا ببینید که خرید آن برایتان منطقی به نظر می‌رسد یا خیر.

4. از فروشنده گواهی آنالیز فنی بخواهیدkda
یکی دیگر از راه‌های اطمینان از اصالت میلگرد و کیفیت آن، گواهی آنالیز فنی است. اگر از درب کارخانه یا بنگاه‌های آهن معتبر خرید کنید، می‌توانید درخواست دریافت این گواهی را بدهید. در این گواهی ترکیب شیمیایی میلگرد و خواص مکانیکی آن بررسی شده و نتایج آن با استانداردهای معتبر مقایسه شده است. آزمایش‌های مربوط به این گواهی، معمولاً در آزمایشگاه کنترل کیفیت خود کارخانه یا آزمایشگاه‌های فنی معتبر انجام می‌شود.


5. قیمت روز میلگرد را استعلام کنید
اگر به هر دلیلی قصد دارید تا از بازار آهن خرید کنید، سعی کنید پیش از این کار قیمت روز میلگرد را حتماً استعلام کنید. معمولاً برای اشخاص حقیقی استعلام قیمت میلگرد از خود کارخانه چندان کار راحتی نیست. برای این کار می‌توانید به سایت‌های معتبر فروش آهن‌آلات مثل سایت آسرون (https://www.asroon.ir) مراجعه کنید. قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی در این سایت به‌روز است و برای خرید میلگرد نیز می‌توانید با کارشناسان فروش آسرون مشورت کنید.

مزایای خرید از آسرون تنها محدود به درج قیمت روز میلگرد نمی‌شود. قیمت میلگرد در این سایت کاملاً رقابتی است و به عنوان مثال بعید است بتوانید سایتی را پیدا کنید که قیمت میلگرد میانه در آن از آسرون پایین‌تر باشد. همچنین آسرون میلگردهای ارسالی خود را با گواهی تضمین کیفیت ارائه می‌کند و می‌توانید برگه آنالیز فنی را نیز برای شما از کارخانه بگیرد.

► فروش انواع اتصالات گالوانیزه
الیمپ ترید چیست ◄

مطالب مرتبط
بنر