درمانگاه تخصصی کودکان معلول فلج مغزی راه‌اندازی شد

دوشنبه ، 14 آذر 1401 ، 16:17





علی کلباسی مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر همزمان با گرامیداشت روز جهانی معلولین در جمع خبرنگاران گفت:بازتوانی کودکان دارای معلولیت جسمی و حرکتی (فلج مغزی) امری فراموش شده است، این موسسه بنا دارد، روند ارزیابی، درمان و بازتوانی کودکان فلج مغزی را به طور جدی پیگیری کند.

وی ادامه داد: ﻃﺮح ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻊ درﻣﺎن کودکان ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ﺑﺮای ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن معلول ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی ( ﺟﺴﻤﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ ) ﺳﻨﯿﻦ ۱ ﺗﺎ ۱۴ ﺳﺎل اﻧﺠﺎم می‌شود. این طرح از ابتدای امسال آغاز شده و ادامه دارد.

کلباسی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات در این طرح به صورت رایگان است، اظهار کرد: ﺑﺎ اﺟﺮای ﻃﺮح ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻊ درﻣﺎن ﮔﺎﻣﯽ ﺑﻠﻨﺪ و ﺗﺤﻮﻟﯽ ﺷﮕﺮف در درﻣﺎن اﯾﻦ ﮐﻮدﮐﺎن اﯾﺠﺎد می‌شود و ﺑﺎر رواﻧﯽ و ﻣﺎﻟﯽ زﯾﺎدی از دوش ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎی این کودکان ﺑﺮداﺷﺘﻪ می شود. در این طرح کودکان معلول فلج مغزی توسط ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻣﻐﺰ و اﻋﺼﺎب ارﺗﻮﭘﺪ ، ﻃﺐ ﻓﯿﺰﯾﮏ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ ، رﯾﻪ ، ﮔﻮارش ، ﭼﺸﻢ ﭘﺰﺷﮏ ، ﺷﻨﻮاﯾﯽ ﺷﻨﺎﺳﯽ ، ﮔﻮش و ﺣﻠﻖ و ﺑﯿﻨﯽ ، دﻧﺪانﭘﺰﺷﮏ معاینه و خدمات درمانی، دارویی و توانبخشی برای آنان تجویز می‌شود.

مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر با اعلام راه اندازی درمانگاه تخصصی ویژه کودکان دارای فلج مغزی گفت: هم اکنون درمانگاه چند تخصصی این موسسه با همت خیرین تجهیز و راه اندازی شده است. برای راه اندازی و افتتاح این درمانگاه بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال کمک خیرین جمع آوری و هزینه شده است.

وی اظهار کرد: همچنین با کمک خیرین یک دستگاه نوارمغز تهیه شده و درمانگاه دندانپزشکی مرکز نیز آماده ارائه خدمات است.

مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر به بیان ویژگی‌های ﻃﺮح ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺟﺎﻣﻊ درﻣﺎن کودکان ﻓﻠﺞ ﻣﻐﺰی پرداخت و گفت: در این طرح کودکان ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺰﺷﮑﺎن ﻣﺘﺨﺼﺺ و اﻋﻀﺎی ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎﻫ‌ﻬﺎی ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﻌﺎﯾﻨﻪ و ارزﯾﺎﺑﯽ می‌شوند، سوابق مدد جویان در ﭘﺮوﻧﺪه اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ثبت می شود و در صورت لزوم بیماران برای ادامه درمان به مراکز تخصصی ارجاع می شوند. تمامی این خدمات به صورت ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ در درمانگاه تخصصی این موسسه انجام می‌شود

وی ادامه داد: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻌﯽ در ﺣﻮزه ﺳﻼﻣﺖ و ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﮐﻮدﮐﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دارای ﻣﻌﻠﻮﻟﯿﺖ در ﮐﺸﻮر اﺟﺮا ﻧﺸﺪه ،ﺑﺎ توجه به حضور ﺗﺨﺼﺺ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن پزشکی و توانبخشی ، ﻃﺒﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﺑﺮای ﻫﺮ ﻧﻔﺮ ﺣﺪود ۷ میلیون رﯾﺎل است ﮐﻪ امکان پرداخت آن با توجه به وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻌﯿﺸﺘﯽ ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎ ﻣﻘﺪور نیست . ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ ﻃﺮح ﮐﺎﻣﻼً ﻏﯿﺮ اﻧﺘﻔﺎﻋﯽ است در ﺗﻼش ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ‌ﻫﺎی ﻣﺮدﻣﯽ و ﻧﯿﮑﻮﮐﺎران ﺧﯿﺮاﻧﺪﯾﺶ ﺑﺎ ﺣﻔﻆ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﻋﺰﯾﺰان و ﺧﺎﻧﻮاده‌ﻫﺎی ﻣﺤﺘﺮﻣﺸﺎن ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺧﺪﻣﺎت را ﺑﻪ آﻧﺎن اراﺋﻪ دهیم . اﻣﯿﺪوارﯾﻢ ﺑﺮﺣﺴﺐ وﻇﯿﻔﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮔﺎﻣﯽ در ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎء ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﺎز ﺗﻮاﻧﯽ اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺮدارﯾﻢ .
کلباسی خواستار توجه و کمک هموطنان و به ویژه خیرین برای کمک به این طرح شد و افزود: در حال برنامه‌ریزی و جذب تسهیلات و کمک‌های خیرین برای تجهیز و راه اندازی سایر بخش‌های درمانی و توانبخشی درمانگاه هستیم.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح زﻣﯿﻨﻪ درﻣﺎن و ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽ اﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران دردﻣﻨﺪ و رﻧﺞ ﮐﺸﯿﺪه فراهم می‌شود.

مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر گفت: تصور بر این است که به کودکان با معلولیت فلج مغزی کمک چندانی نمی توان کرد و سرنوشت آنان قابل تغییر نیست اما این تصوری کاملا اشتباه و دور از واقعیت است .

کلباسی ادامه داد: در حال حاضر بیماری‌هایی نظیر ام اس و سرطان‌ها به شدت مورد توجه و حمایت هستند، حال آنکه کودکان معلول جسمی و حرکتی و به ویژه فلج مغزی در اغلب موارد به دلیل تصور ناصحیح بنیادهای خیریه و متولیان امر فراموش شده اند .

وی اظهار کرد: این عزیزان و خانواده های محترمشان که تحت آزمون الهی سختی قرار گرفته اند ، به مراتب بیش از وضعیت فعلی نیازمند کمک جامعه ، پزشکان و متخصصان توانبخشی هستند .

مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر گفت: ۴۰ درصد کودکان معلول از معلولیت جسمی حرکتی رنج می‌برند و با توجه به شرایط خاصی که این دسته از کودکان از نظر جسمی حرکتی و ذهنی دارند بار روانی و مالی فراوانی در درجه اول بر دوش خانواده و سپس جامعه می‌گذارد .

کلباسی تصریح کرد: هزینه‌های گزاف درمان ، ناتوانایی در پرداخت هزینه‌ها ، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی ، کمبود مراکز تخصصی و … مشکلات عدیده ای هستنند که خانواده‌های کوکان دارای معلولین جسمی و حرکتی با آن دست به گریبانند .

وی ادامه داد: عدم توجه به نیازهای این کودکان و خانواده های‌شان معضلات جبران ناپذیری از قبیل بیماری‌های مضاعف جسمی ، روحی روانی و طلاق به همراه دارد که سرایت آن به جامعه ، سلامت روحی و روانی جامعه را به خطر انداخته و تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

مدیرعامل موسسه خیریه میراث ماندگار غدیر ، خواستار توجه بیشتر سازمان‌های حمایتی از کودکان دارای معلولیت شد و افزود: گفتنی است، موسسه میراث ماندگار غدیر با هدف حمایت از کودکان دارای معلولیت در حوزه سلامت به همت تعدادی از خانواده های این کودکان در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۴۷۰۳ با مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس شده است .

► معرفی رستوران های مالدیو
خرید ویلا و زمین در شمال کشور جهت سرمایه گذاری ◄

مطالب مرتبط
بنر