مزایای تکنیک و تحلیل از پرایس اکشن چیست؟

سه شنبه ، 29 آذر 1401 ، 11:05





استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باعث می‌شود تا حد زیادی جلوی ضررها گرفته شود و بازدهی مثبت را برای معامله‌گران به ارمغان بیاورد. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی پرایس اکشن (Price Action) به عنوان یکی از روش‌های تحلیلی محبوب شما را در مسیر تبدیل شدن به معامله‌گر برتر همراهی کنیم.

پرایس اکشن چیست؟
پرایس اکشن یک روش در تجزیه و تحلیل حرکات پایه‌ای قیمت، برای تولید سیگنال‌های ورود و خروج در معاملات است که به دلیل قابل اعتماد بودن و عدم نیاز به استفاده از اندیکاتورها برجسته شده است. Price Action نوعی تحلیل تکنیکال است، زیرا عوامل بنیادی یک رمزارز را نادیده می‌گیرد و در درجه اول به تاریخچه قیمت آن رمزارز نگاه می‌کند. چیزی که این روش را از اکثر اشکال تحلیل تکنیکال متمایز می‌کند این است که تمرکز اصلی Price Action بر رابطه قیمت فعلی یک رمزارز با قیمت‌های گذشته آن است و در مقابل ارزش‌های حاصل از آن تاریخچه قیمت است؛ این تاریخچه شامل سوئینگ‌ها، خطوط روند، و سطوح حمایت و مقاومت است.



اهمیت تحلیل پرایس اکشن چیست؟
در ساده‌ترین حالت، Price Action تلاش می‌کند تا فرآیندهای فکری انسانی را چه توسط معامله‌گران با تجربه باشد و یا چه افراد عادی، توصیف کند. فرقی نمی‌کند شما یک معامله‌گر کوتاه مدت یا بلند مدت باشید، پرایس اکشن نسبت به بقیه سبک‌های تحلیل ساده‌تر و قابل فهم‌تر است و در عین حال اثربخشی بالایی دارد.

مزایای تکنیک پرایس اکشن چیست؟
روش معامله با Price Action را می‌توان با کمی بررسی و مطالعه یاد گرفت. به همین دلیل افراد تازه‌وارد حتی در صورتی که به طور کامل مسلط بر تکنیک‌ها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نباشند می‌توانند از آن برای کسب سود استفاده کنند. از طرف دیگر معامله‌گران در پرایس اکشن اطلاعات جامعی از بازار بدست می‌آورند که به آن‌ها کمک می‌کند تا معاملات خود را با کمترین زیان انجام دهند. استفاده از این تکنیک علاوه بر این که به شما کمک می‌کند تا به درک صحیحی از عملکرد بازار بدست آورید؛ بلکه به شما این امکان را خواهد داد که در هر بازاری از جمله بازار ارزهای دیجیتال به موفقیت دست پیدا کنید.

مهمترین مولفه‌های پرایس اکشن چیست؟
در این قسمت قصد داریم به مهمترین مولفه‌های تحلیل به سبک پرایس اکشن بپردازیم چرا که شناخت این مولفه‌ها، پایه‌ای‌ترین گام‌ها برای یادگیری به سبک تحلیلی پرایس اکشن است.

کندل استیک: کندل‌ها یا همان شمع‌های قیمتی از کوچکترین المان‌های تشکیل دهنده روندها هستند. کندل‌ها اطلاعاتی از جمله قیمت باز شدن، بسته شدن و همینطور بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در آن دوره زمانی انتخابی به ما نشان می‌دهند.

روند صعودی: وقتی قیمت بتواند کف و سقف‌های بلندتر متوالی را بسازد در واقع یک روند صعودی را تشکیل داده است. شرط ایجاد یک روند صعودی ایجاد حداقل دو کف و یک سقف بالاتر است. روند صعودی به روند گاوی نیز معروف است. علت نامگذاری آن نیز این است که وقتی گاو قصد حمله دارد، شاخ‌های خود را از پایین به بالا حرکت می‌دهد.

روند نزولی: وقتی قیمت بتواند کف و سقف‌های پایین‌تر بسازد در واقع یک روند نزولی را تشکیل داده است. شرط ایجاد یک روند نزولی ایجاد حداقل دو سقف و یک کف پایین‌تر است. روند نزولی به روند خرسی نیز معروف است. علت نامگذاری آن نیز این است که وقتی خرس قصد حمله دارد، پنجه‌های خود را از بالا به پایین حرکت می‌دهد.

خط حمایت: رسیدن قیمت به خط حمایت، نشان دهنده این است که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم. این افزایش تقاضا نیز موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به همین دلیل این خط برای خریداران بسیار جذاب است.

خط مقاومت: با رسیدن قیمت به خط مقاومت، احتمال سقوط قیمت بسیار زیاد است و به همین دلیل معامله‌گران Price Action اقدام به عرضه دارایی می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا قیمت‌های در حال افزایش نیز جهت حرکت خود را تغییر دهند و کاهش پیدا کنند.

چگونه پرایس اکشن را بخوانیم؟
پرایس اکشن در حالت بصری به شکل نمودار میله‌ای یا نمودار خطی نشان داده می‌شود. قبل از خواندن پرایس اکشن دو عامل کلی وجود دارد که باید هنگام تجزیه و تحلیل پرایس اکشن در نظر گرفت؛ اولی تشخیص جهت قیمت و دومی تشخیص جهت حجم است.

اگر قیمت یک رمز ارز افزایش یابد در حالی که حجم معاملاتی آن کاهشی باشد، این یک هشدار برای بازگشت قریب الوقوع روند است. نکته قابل توجه این است که حجم معاملاتی باید در اصلاح قیمتی کاهش یابد و در حرکت اصلی با رشد قیمت، افزایش یابد. این نشان دهنده یک روند سالم از قیمت است. همه این موارد برای روند نزولی نیز صدق می‌کند.

جمع بندی
استفاده از روش تحلیلی پرایس اکشن یا Price Action می‌تواند ساده و در عین حال ذهنی باشد. تمرین ستاپ‌های معاملاتی پرایس اکشن بر مهارت معامله‌گر می‌افزاید و او را برای گرفتن معاملات بهینه‌تر آماده می‌‌کند. به طور کلی در پرایس اکشن به بررسی روند و یادگیری انواع الگوهای کندلی و قیمتی پرداخته می‌شود.

منبع:

► عیدی برای سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟
دوره تحقیق کلمات کلیدی را از کجا تهیه کنم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر