چگونه شرکت ترخیص کالا بزنیم؟

پنجشنبه ، 11 اسفند 1401 ، 16:30






شغل ترخیص کاری گمرک جزو شغل‌های پردرآمد است و به همین دلیل توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌ است. برای ثبت یک شرکت ترخیص کالا، کارهای مهمی وجود دارد که باید به‌طور دقیق انجام شوند. افرادی که قصد راه اندازه شرکت ترخیص کالا را دارند، معمولاً اولین سؤالی که می‌پرسند این است که برای ثبت شرکت چه مراحلی باید طی شود؟ ترخیص کالا یک شغل پرچالش است و شرایط خاصی دارد، به همین دلیل افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، باید به‌خوبی با شرایط و مراحل کار آشنایی داشته باشند.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم شرکت‌های بازرگانی که در گمرک‌ها کار ترخیص کالا انجام می‌دهند به شرکت ترخیص کالا معروف‌اند. درواقع این شرکت زیرمجموعهٔ شرکت‌های بازرگانی است. در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با بیشتر با مراحل و شرایط راه‌اندازی شرکت ترخیص کالا آشنا کنیم.



وظایف شرکت ترخیص کالا چیست؟
واردات و صادرات کالاهای متنوع یکی از مهم‌ترین نیازهای کشورها در عصر امروز است. بخش زیادی از کالاهای مصرفی در یک کشور از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌شود. همچنین در صورتی که تولید یک کالا در کشوری بیش از حد نیاز آن کشور باشد، به سایر کشورهای دیگر صادر می‌شود. هر فردی که بخواهد کالاهای را از خارج کشور وارد کند یا آن‌ها را به خارج از کشور صادر کند، باید نسبت‌به ثبت سفارش کالاها در سامانه جامع تجارت اقدام کند.

در هر کشوری ترخیص کالا در گمرک‌ها انجام می‌شود و ترخیص کالا تنها مختص به کشور ما نیست. ثبت سفارش کالاهای وارداتی یا صادراتی، در سامانهٔ جامع تجارت توسط شرکت ترخیص کالا انجام می‌شود. برای ثبت سفارش در این سامانه، فرد تاجر موظف است که اطلاعاتی و مدارکی مانند پیش‌فاکتور، نحوهٔ تبادل ارز، نوع ارز، مشخصات کامل کالا و مبدأ و مقصد به شرکت ترخیص کالا تحویل دهد. در صورتی که هرکدام از این مدارک ناقص باشند، ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت انجام نمی‌شود و کالای موردنظر ترخیص نمی‌شود.

بعد از این‌که سفارش کالا در این سامانه ثبت شد، کالاهای موردنظر در انبار گمرک نگه‌داری می‌شوند و سپس توسط شرکت‌های ترخیص کالا از انبار خارج می‌شوند. علاوه‌بر این موارد، این شرکت‌ها می‌توانند مشاوره‌های بازرگانی پیش از خرید کالا را نیز به افراد ارائه دهند. معمولاً آمارسنجی این شرکت‌ها بسیار قوی است و مشاورهٔ آن‌ها به افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

مراحل و نحوهٔ ثبت شرکت ترخیص کالا
ثبت هر شرکتی به‌صورت رسمی، نیاز به طی مراحل خاصی دارد. برای راه‌اندازی و ثبت شرکت ترخیص کالا، نیز باید مراحل آن به‌خوبی رعایت شود. افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، باید با مراحل ثبت شرکت به‌خوبی آشنا باشند تا بتوانند بدون دردسر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کارهای لازم را جهت ثبت شرکت خود انجام دهند. برای ثبت یک شرکت، ابتدا باید مدارک لازم برای ثبت شرکت به‌صورت کامل تنظیم شوند، سپس اظهارات رسمی به‌صورت کتبی نوشته شود و توسط دفتر اسناد رسمی تأیید شوند. همچنین فرد باید در آزمون ورودی گمرک شرکت کرده و نمرهٔ قبولی را بگیرد.



مدارک ثبت شرکت ترخیص کاری
اگر قصد دارید که یک شرکت ترخیص کالا راه‌اندازی کنید، باید مدارک لازم را داشته باشید. ثبت شرکت ترخیص کالا نیاز به مدارک خاصی دارد که ارائه آن‌ها توسط فرد متقاضی لازم و ضروری است. ازجمله مدارک لازم برای راه‌اندازی یک شرکت ترخیص کالا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

داشتن تعهد رسمی برای انجام فعالیت‌های مربوط به ترخیص کالا و همچنین نداشتن فعالیت در سایر شرکت‌های مربوط به ترخیص کالا؛

داشتن سابقهٔ کاری مرتبط با شغل ترخیص کاری، این سابقه حداقل باید به مدت دو سال باشد؛

مدرک معتبر کارشناسی در یکی از رشته‌های مدیریت بازرگانی، حمل و نقل، مدیریت اداری، بیمه و .. ؛

انتخاب یک نام فارسی که مشابه با اسم سایر شرکت‌های دیگری نباشد؛

داشتن دفتر کار تجاری برای انجام امور ترخیص کالا؛

عضویت در اتاق بازرگانی و وزارت صمت؛

مدیرعامل شرکت ترخیص کالا نمی‌تواند در دیگر شرکت‌ها مدیرعامل باشد؛

باید نام انتخاب‌شده برای شرکت، بر روی وسیله نقلیهٔ انتخابی نوشته شود؛

ارائه کارت شناسایی مانند شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی و... .

موارد گفته‌شده جزو مدارک لازم جهت فعالیت در شغل ترخیص کاری است. بدون این داشتن این موارد، ثبت شرکت انجام نخواهد شد، به همین دلیل باید مدارک به‌صورت کامل باشند.



شرایط ثبت شرکت ترخیص کالا
برای ثبت یک شرکت ترخیص کالا، علاوه‌بر ارائه مدارک لازم توسط تقاضاکننده باید شرایط لازم نیز به‌طور کامل رعایت شود. برای ثبت شرکت ترخیص کالا در شهرهای مختلف، قوانین و شرایط خاصی وجود دارد و این شرایط ممکن است در هر شهر متفاوت باشد، به همین دلیل بسیار مهم است که افراد قبل از هر چیزی، با شرایط و قوانین ثبت شرکت آشنا شوند.

در کشور ما اولین شرایط لازم جهت راه‌اندازی و ثبت شرکت ترخیص کالا، تابعیت ایرانی و متدین بودن به یکی از ادیان اصلی ایران است. بعد از این دو مورد، نداشتن سوءپیشینه و اعتیاد از شرط‌های لازم و عمومی برای ثبت شرکت در تمامی شهرهای ایران است.

فرد متقاضی باید اظهارات خود را به‌صورت کتبی و امضاشده تنظیم کند و آن‌ها را توسط دفتر اسناد رسمی تأیید نماید. همچنین ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائمی نیز جزو شرایط لازم و ضروری برای راه‌اندازی شرکت ترخیص کالاست. افراد متقاضی باید دارای سن بالای 25 سال باشند و کمتر از این سن قابل‌قبول نخواهد بود. داشتن سابقهٔ شغلی مرتبط با شغل ترخیص کاری نیز جزو شرایط لازم و ضروری است.

به‌طورکلی فردی که تقاضای ثبت شرکت ترخیص کالا را دارد، باید با روند و پروسهٔ ترخیص کاری به‌خوبی آشنایی داشته باشد تا در صورت فعالیت، با مشکلات جدی مواجه نشود. علاوه‌بر این موارد که گفته شد، در هر شهر بسته به قوانین آنجا ممکن است شرایط دیگری نیز جهت ثبت شرکت وجود داشته باشد. چنانچه فرد متقاضی تمامی شرایط گفته‌شده را دارا باشد، بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مجوز ثبت شرکت را دریافت کند و شروع به فعالیت نماید.

طاها خلیج؛ بهترین شرکت ترخیص کالا
شرکت بازرگانی طاها خلیج ( https://tahakhalij.ir) جزو شرکت‌های ترخیص کالا در ایران است که سابقهٔ درخشانی درزمینهٔ ترخیص کالا دارد. در این شرکت، کارشناسان مجرب و زبده فعالیت می‌کنند که می‌توانند به مشتریان این شرکت بهترین مشاوره‌های بازرگانی را ارائه دهند. تمامی مراحل مربوط به ترخیص کالا، شامل آماده‌سازی و ارائه مدارک و مجوزهایی ازجمله مجوز استاندارد، بهداشت، وزارت ارتباطات و مخابرات و... در این شرکت توسط کارشناسان انجام می‌شود.

این شرکت کلیهٔ خدمات بازرگانی را در تمامی گمرک‌های ایران ازجمله گمرک بندرعباس، گمرک امام خمینی، گمرک بوشهر و... انجام می‌دهد. تمامی کارهای ترخیص کالا در کمترین زمان و با کمترین هزینه انجام می‌شود.

سخن پایانی
به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که برای واردات و صادرات کالاها، نیاز به ترخیص کالاست. تمامی این کارها توسط شرکت ترخیص کالا انجام می‌شود. برای این منظور لازم است که اطلاعات کالاها در سامانهٔ جامع تجارت ثبت شود. مدارک و اطلاعات لازم جهت ثبت سفارش در این سامانه، شامل مواردی مانند پیش‌فاکتور، نحوهٔ تبادل ارز، نوع ارز، مشخصات کامل کالا و مبدأ و مقصد است. افرادی که می‌خواهند شرکت ترخیص کالا راه‌اندازی کنند، باید مدارک و شرایط لازم را داشته باشند. در غیر این صورت، نمی‌توانند شرکت خود را به ثبت برسانند.

شرکت بازرگانی طاها فیدار خلیج فارس یکی از شرکت‌های معتبر ترخیص کالاست که سابقهٔ درخشانی در این زمینه دارد. این شرکت تمامی کارهای مربوط به ترخیص کالا را در همهٔ گمرکات ایران انجام می‌دهد.

► خرید کدام بیمه نامه ها را می توان آنلاین انجام داد؟
علی اکبر دهقان در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک گفت: ◄

مطالب مرتبط
بنر