جوانان برای استخدام جذاب نیستند!

سه شنبه ، 9 شهریور 1389 ، 14:41

عضو شورای عالی کار گفت: هم اکنون در حالی برخی سازمانها و بخشها تمایل به جذب نیروی کار بازنشسته و قدیمی را دارند که این موضوع به نیروی جوان آماده به کار لطمه می‌زند.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مهر کارشناسان و فعالان بازار کار رشد بالای جمعیت در دهه 60 را از مهمترین دلایل  پاسخگو نبودن بازار کار به نیازهای واقعی جوانان جویای کار می دانند به طوری‌که ایجاد فرصتهای جدید شغلی با وجود این رشد فزاینده جمعیت جوان نتوانسته است نرخ بیکاری کشور را کاهش دهد.

کودکان متولد شده در سالهای دهه 60  امروز به سن اشتغال رسیده اند و از ابتدای دهه 80 وارد صف تصدی مشاغل مختلف شده اند و بیش از دو سوم آنان نیز تا کنون شغلی را تصاحب کرده اند اما بخش قابل توجهی هنوز باید منتظر یافتن شغلی باشند.

 



با توجه به بلندمدت بودن راهکارهای کاهش بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی بسیاری از جوانان جویای کار با تاخیر وارد این بازار می شوند، به عبارتی اقدامات امروز کشور در این بازار در سالهای بعد و حتی دهه های بعد به ثمر می رسد ؛ بنابراین امروز هر سیاستگذاری که در کشور برای اشتغال جوانان انجام شود، تاثیرات آن را باید سالها بعد دید.

عضو شورای عالی اشتغال گفت : همانطور که کشور در آینده به اشتغال نیاز دارد، برنامه ریزی برای وضعیت بازار کار 10 سال آینده، از امروز آغاز می شود.

ولی الله داودآبادی اظهار داشت: اینکه امروز در بازار کار فارغ التحصیلان و دانشجویان زیادی به دنبال ورود به بازار کار هستند، دستگاههای مسئول نیز موظف به برنامه ریزی برای پاسخگویی به این نیازها خواهند بود.

دغدغه خانواده ها


وی یکی از دغدغه های فعلی خانواده ها و بازار کار را حل مشکل اشتغال دانست و تصریح کرد: پرسش این است که اگر در آینده نزدیک ، نرخ بیکاری کاهش یابد، چگونه باید به نیازهای کارجویان جدید برای ورود به بازار کار جواب داده شود.

داودآبادی با اشاره به اینکه بیکاری و ورود روزانه کارجویان جدید به بازار کار تنها به ایران اختصاص ندارد، خاطر نشان کرد: در واقع افزایش یکباره جمعیت کشور طی دهه 60 منجر به بالا رفتن سطح نیاز به کار در دهه های حاضر شده است.

این مقام مسئول در حوزه کارفرمایی افزود: این در حالی است سن بازنشستگی در افراد در زمان حاضر افزایش یافته است به طوریکه برخی از آنان حتی پس از پایان سن قانونی بازنشستگی هنوز در مشاغل خود باقی می مانند. این معضل خود مزید بر علت شده است. هم اکنون برخی سازمانها و بخشها تمایل به جذب نیروی کار بازنشسته و قدیمی را دارند و این موضوع به نیروی جوان آماده به کار لطمه می زند.

علت بیکاری فقط افزایش جمعیت نیست


همچنین حمید حاج اسماعیلی نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف در این باره تاکید کرد : بیکاری یکدفعه در کشور اتفاق نیمی افتد و اقدامات گذشته تاثیرات خود را در زمان حال نشان می دهد که مسایل مختلفی در بروز بیکاری موثر هستند.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش یکباره جمعیت کشور در دهه 60، جمعیت فعال کشور در دهه اخیر به شدت افزایش یافت و این مسئله باعث ایجاد عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار شد.

حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: البته طرح اینکه جمعیت بالای دهه 60 به تنهایی عامل بیکاری 14.6درصدی امروز و بیکاری بالای 25 درصد جوانان 15تا 29 ساله باشد، درست نیست.

وی با بیان این مطلب که ارائه آمارها در بخش بیکاری از سوی مرکز آمار باید مورد استناد دستگاهها و وزارتخانه های مرتبط باشد، گفت: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مربوط به قطع شدن سیاستهای اشتغالزایی در دولتهای مختلف است.

قطع اجرای طرحها؛ ضعف اشتغالزایی

این فعال کارگری در مورد توقف اجرای طرحهای خوداشتغالی، زودبازده و مطرح شدن موضوع مربوط به مشاغل خانگی، تاکید کرد: دولتها باید موظف شوند تا در صورت درست بودن سیاستهای اشتغالزایی در دولتهای گذشته، آن را در دوره جدید نیز ادامه دهند و اگر احساس می شود که آن طرح با مشکلاتی همراه است، با کار کارشناسی آن مشکلات را برطرف کنند.

حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: برنامه های ایجاد فرصتهای شغلی جدید باید به صورت بلندمدت و مستمر اجرا شوند تا بتوان پایداری اشتغالزایی و طرحهای مرتبط با آن را تضمین کرد، در واقع باید از اجرای برنامه های سلیقه ای پیش گیری کرد.

وی مجلس را مرجعی دانست که در آن می توان دولتها را براساس قانون موظف به پیگیری برنامه های اشتغالزایی کرد و افزود: مجلس باید در قالب تصویب قوانینی، دولتها را موظف کند تا آنها اجرای سیاستهای گذشته را دنبال کنند. حال ممکن است در برنامه های اجرا شده نیاز به کار کارشناسی و رفع مشکلات نیز باشد.

حاج اسماعیلی اظهار داشت: در واقع شاخه به شاخه پریدن و تغییر مداوم برنامه های اشتغالزایی نمی تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری در دراز مدت شود. وی تصریح کرد: یکی از اشکالات اجرای برنامه های کاهش بیکاری ،  تصمیمات آنی و مقطعی است که باید گفت بدون در نظر گرفتن همه جوانب کار، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

زمين‌خوارانی که زنداني آزاد مي‌كردند!

ستاره‌های سینمایی در عالم سیاست (+عکس)

رتبه بندی بانک های خصوصی ازنظر سود آوری

اثبات بی طرفی/سوئیس حساب ایرانی ها را مسدود کرد

100 هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

گزارش تصویری/ هنوز هم دود از کنده بلند می شه!

اسامی موسسات اعتباری بدون مجوز

چرا چپ دست‌ها پولدار ترند؟!

100 هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

زمان حذف یارانه نان

دسته گلی که refahi.ir به آب داد!

حکایت میلیاردرهای بی خاصیت با خروجی تفریح!!

ببر کوچولوی بیچاره درچمدان راهی ایران بود+تصویر

ماراتن بین‌بانکی در یارانه‌ها

وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر

در کافی نت ها مراقب این قطعه باشید + عکس

10 دزدی از مشهورترین دزدی های جهان

► گزارش تصویری/نظرخواهی ازمردم به سبک تلویزیون چین
سفره های خالی از ثواب ◄

مطالب مرتبط
بنر