وقتی ژاپن کاسه داغتراز آش می شود!+تاریخچه تحریم ها

شنبه ، 13 شهریور 1389 ، 10:42

 

کابینه ژاپن دیروز جمعه از تصویب تحریم های جدید و یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران به سبب پافشاری بر حق مسلم هسته ای خود خبر داد.

به گزارش بانکی دات آی آر  تحریم های جدید ژاپن علیه ایران شامل مسدود کردن دارایی های افراد و سازمانهای مرتبط با برنامه هسته ای آن و انجام اقدامات سختگیرانه در معاملات اقتصادی با ایران است.

 


همچنین محدودیت هایی در زمینه سرمایه گذاری ژاپن در پروژه های نفت و گاز در ایران وجود دارد. کابینه ژاپن به صورت یکجانبه و در همسویی با غرب تحریم های جدید را علیه ایران تصویب کرده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا بر ژاپن و چین برای کاهش واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران در ادامه تحرکات خصمانه کاخ سفید فشار وارد کرده است.

درهمین رابطه یکی از اعضای دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در اظهاراتی تحکم آمیز گفت: ما به چین و ژاپن و برخی از کشورهای دیگر گفته ایم که مناسبات تجاری خود با ایران را به ویژه در بخش وارادات نفت به کمتر از آنچه تا کنون بوده کاهش دهند.

پیش از این نیز شرکت ژاپنی خودرو سازی تویوتا از توقف صادرات محصولات این کارخانه به ایران به بهانه تحریم های بین المللی علیه ایران خبر داده بود.این تحریم در تضادر آشکار با اهداف 4گانه شرکت تویوتا و به منظور جلب رضایت شرکای آمریکایی صورت گرفته است.

این در حالی است که این شرکت طی ماه های اخیر با چالش های جدی روبرو بوده و به دلایل نقص فنی بارها مجبور شده تا خودروهای خود را وا خواهی و اصلاح نماید.

در پی اعلام خبر تحریم ایران توسط تویوتا ارزش سهام این شرکت به شدت کاهش یافت.

با اعمال تحریمهای جدید ژاپن علیه ایران شمار شخصیت های حقوقی و حقیقی ایرانی تحت تحریم این کشور به 88 شرکت و 24 نفر افزایش یافت.

تارییخچه تحریم های ایران:

اماسوالی که اینجا مطرح می شود اینست که تحریم های ایران از چه زمانی آغاز شده و چه پیامدهایی به همراه دارد؟

نخستین تحریم جامع سراسری علیه ایران در دوران معاصر، تحریم بریتانیا علیه ایران بمنظور واکنش در برابر انتخاب دکتر محمد مصدق به وزارت بود که هدف ملی سازی صنعت نفت را دنبال می‌کرد.  اولین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در زمان نخست وزیری محمد مصدق و بمنزله واکنش علیه ملی شدن صنعت نفت ایران صادر شد.
آمریکا نیز در سال ۱۹۸۰ تحریمات اقتصادی وسیعی را در واکنش به تصرف سفارت آمریکا در تهران علیه ایران وضع نمود

تاثیر کلی این تحریمها بر اقتصاد ایران بسیار بود ولی بزرگترین فرصت خروج از وابستگی و تامین مایحتاج علمی توسط ایرانیان به آنها داده شد و میتوان نتیجه آنرا در پیشرفت علوم مختلف طی چند سال گذشته چشمگیر دانست.

به‌دنبال شدّت‌گرفتن اختلافات بین ایران و کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بر سر فعالیتهای هسته ای ایران، دو قطع‌نامهٔ تحریمی علیه ایران وضع گردید.

این تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران برگرفته از فصل هفتم منشور سازمان ملل هستند، که در آن صحبت از «تهدید و یا نقض صلح در جهان» به میان آمده است. اصل ۴۲ فصل هفتم این اجازه را می‌دهد که برای تضمین صلح، تصمیم‌های ویژه گرفته شود، حتّی اگر احتیاج به متوسّل‌شدن به نیروی نظامی باشد.

تا کنون آمریکا,اتحادیه اروپا,روسیه,چین, کره جنوبی و برخی از کشورهای تابع آمریکا تحریم هایی علیه ایران را اعمال کرده اند.

بنا بر اعلام وزیر اقتصاد ایران این تحریم ها سبب افزایش خودباوری, تلاشهای علمی ایرانیان و دستیابی آنها به تکنولوژی های نوین شده است.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

زمين‌خوارانی که زنداني آزاد مي‌كردند!

ستاره‌های سینمایی در عالم سیاست (+عکس)

گزارش تصویری / نمایشگاه حزب الله لبنان 70 متر زیر زمین

اثبات بی طرفی/سوئیس حساب ایرانی ها را مسدود کرد

100 هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

گزارش تصویری/ هنوز هم دود از کنده بلند می شه!

اسامی موسسات اعتباری بدون مجوز

چرا چپ دست‌ها پولدار ترند؟!

دسته گلی که refahi.ir به آب داد!

ماراتن بین‌بانکی در یارانه‌ها

وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر

در کافی نت ها مراقب این قطعه باشید + عکس

10 دزدی از مشهورترین دزدی های جهان

► استخدام در یک بانک در شرف تاسیس
خطری که در کمین کودکان است ◄

مطالب مرتبط
بنر