مردم ایران چگونه پول خرج مي‌کنند؟

سه شنبه ، 16 شهریور 1389 ، 11:00

 

وزارت صنایع و معادن با بررسی محصولات سبد خانوار مرتبط با صنایع اعلام کرد: «اقشار کم درآمد و پردرآمد جامعه به ترتیب 46.5 و 25.8 درصد درآمدشان را برای تامین مسکن هزینه می‌کنند. به گزارش بانکی دات آی آربه نقل از مهر، در این گزارش آمده است: مسکن (مصالح ساختمانی) به طور متوسط 31 درصد درآمدهای خانوار را از آن خود مي‌کند که این سهم در سبد هزینه‌ای خانوارهای آسیب‌پذیر، 46.5 درصد است.»

 

 

59 درصد برای کالاهای اساسی
براساس این گزارش، به طور متوسط هر خانوار ایرانی 59 درصد از منابع درآمدی خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر مي‌گیرد که 31 درصد آن برای داشتن سرپناه پرداخت می‌شود و 22.7 درصد برای تامین خوراک و 5.3 درصد به خرید پوشاک اختصاص می‌یابد.

کم‌درآمدها و پول ناچیز برای پوشاک

گزارش وزارت صنایع و معادن نشان مي‌دهد، دهک اول به عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه 46.5 درصد درآمد خود را به مسکن اختصاص مي‌دهد، ضمن اینکه35.7 درصد هزینه‌های این دهک برای تامین مواد خوراکی از قبیل نان، لبنیات، روغن و شکر و 3.3 درصد برای پوشاک اختصاص دارد.

نصف بودجه پردرآمدها برای خوراک مي‌رود
مسکن در سبد هزینه‌ای دهک دهم به عنوان قشر مرفه جامعه با25.8 درصد باز هم بیشترین سهم را دارد. این قشر از جامعه 48.7درصد درآمد خود را برای تامین کالاهای اساسی در نظر مي‌گیرند که از این میزان، 16.4 درصد را برای خرید مواد خوراکی می‌پردازند و 5.6 درصد را به خرید پوشاک اختصاص مي‌دهند.

از بیسکویت تا میگو
در این گزارش ترکیب خوراکی خانوارها به غلات، گوشت دام، سایر گوشت‌ها و تخم پرندگان، میوه‌ها، سبزی و حبوبات، فرآوری‌های شیر، انواع نان، آرد و رشته و فرآورده‌های آن، بیسکویت و کیک، ماهی و میگو و فرآورده‌های آن، شیر، خشکبار، مرباها و شيرینی‌ها، قند و شکر، ادویه و چاشنی‌ها، نوشابه، چای و قهوه و کاکائو و دخانیات تقسیم مي‌شود.

به ترتیب سهم کالاهایی مانند غلات و گوشت و شیر و ماهی که از دهک اول تا دهم در حال افزایش است، در مقابل سهم خوراکی‌های غیر ضروری از جمله دخانیات در سبد هزینه‌ای خانوارهای اول تا دهم کاهش مي‌یابد.

سبد خانوار در این بررسی شامل انتقالات، آموزش و تحصیل، خدمات فرهنگی و تفریحات، ارتباطات، خدمات حمل و نقل، خرید وسایل نقلیه، بهداشت و درمان، مبلمان و لوازم خانگی، روشنایی و سوخت، آب و سایر خدمات واحدهای مسکونی، پوشاک و کفش، بیمه و کالاها و خدمات متفرقه و خوراکی و مسکن است.

مسکن در این رده‌بندی نیز بیشترین سهم را دارد و خرید وسایل نقلیه در دهک‌های اول تا چهارم سهمي‌ ندارد.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

زمين‌خوارانی که زنداني آزاد مي‌كردند!

ستاره‌های سینمایی در عالم سیاست (+عکس)

رتبه بندی بانک های خصوصی ازنظر سود آوری

اثبات بی طرفی/سوئیس حساب ایرانی ها را مسدود کرد

100 هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

گزارش تصویری/ هنوز هم دود از کنده بلند می شه!

اسامی موسسات اعتباری بدون مجوز

چرا چپ دست‌ها پولدار ترند؟!

زمان حذف یارانه نان

ماراتن بین‌بانکی در یارانه‌ها

وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر

در کافی نت ها مراقب این قطعه باشید + عکس

10 دزدی از مشهورترین دزدی های جهان

► آیا احمدی نژاد به یک جاسوس هدیه داد؟+تصویر
آگهی بانک مسکن ؛ تهدیدی جدید برای والدین ! ◄

مطالب مرتبط
بنر