راه های ایجاد تمرکز، مهترین عامل موفقیت در کار و زندگی

سه شنبه ، 23 شهریور 1389 ، 13:25


کمتر کسی از این واقعیت بی اطلاع است که لازمه موفقیت هر فرد در کاری که انجام می دهد، داشتن انگیزه و قدرت تمرکز است. و متاسفانه باید گفت کم نیستند افرادی که بی توجه به این دو عامل ، سعی دارند تا بیش از آن که به دنبال راه های درست برای رسیدن به اهداف خود باشند، تنها در مسیر زندگی خود در تقلا و تکاپو هستند.

 


به گزارش بانکی دات آی آر، تمرکز و انگیزه هر یک لازم و ملزوم دیگری است. بدون انگیزه ، تمرکزی بر کار خود نخواهید داشت ، همان طور که بدون تمرکز لازم انگیزه های ادامه کار خود را از دست خواهید داد.


تلاشی کوچک در یافتن مطالب مفید در سایت های متفاوت این امکان را به شما می دهد تا با راهکارهای متفاوتی برای افزایش تمرکز آشنا شوید. اما نکته جالب این است که هریک از آن ها راهکارهای چندگانه ای را ذکر کرده اند. هر یک به تنهایی راهکارهایی را ارائه کرده اند که جز در چند نکته ، بقیه موارد آن ها متفاوت می باشد.

علی رغم این اختلاف ها ، همه یک هدف را دنبال می کنند کمک به خوانندگان خود تا در سمت و سویی مناسب به این امر تشویق شوند و به فکر آن باشند.


در کشور ما ایران، نوجوانان به علت حجم سنگین درسشان و در مقاطع کنکور، نیاز به داشتن تمرکز حواس را بیش از هر زمانی احساس می کنند، و بسیاری اگر در همین مقطع به این مسئله فائق آمدند ادامه مسیر زندگی شان را نیز می توانند تضمین کنند. البته باید یادآوری کرد که قبول شدن در این آزمون به معنی دارا بودن تمرکز نیست.


چه بسیارند جوانانی که در مسیر تحصیل خود نه بر اساس علاقه و انگیزه که بر اساس معیارهای نادرستی چون شهرت کاذب، هم چشمی و غیره تلاش خود را آغاز می کنند و به هر ضرب و زوری به نتیجه خود می رسند اما ادامه مسیر زندگی شان را چه می کنند؟


می بینیم که گام های اساسی در این موضوع ، می تواند از سنین پایین آغاز شده و شما را تا مقاطع بالاتر زندگی تان همراهی کنند. اما هم اکنون با توجه  به مشغله های ذهنی بسیار، آلودگی های صوتی و محیطی و استرس کمبود این امر بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و حتی کسانی را که پیش از این به ادعای خود متمرکز بر کار و زندگیشان بوده اند، دچار حواسپرتی ، پراکندگی ذهنی، خستگی های مفرط کرده است.


شاید راه بازیابی قدرت تمرکز و ایجاد آن به جواب چند سوال از خود باز گردد.


آیا شما استراحت کافی و مهمتر از آن مفید در روز دارید؟


آیا به فکر تغذیه مناسب برای تامین غذای جسم و مغز خود بوده اید؟ و آیا جواب این مطلب را در پرخوری می دانید؟

 

نقش ورزش و فعالیت های بدنی را در زندگی خود چه قدر پر رنگ می دانید؟


آیا برنامه ریزی روزانه  در کوتاه مدت و برنامه ریزی برای آینده در بلند مدت ،جایگاهی در زندگی شما دارد؟


می توانید ادعا کنید که درک درستی از توانایی های خود دارید و به شناخت کافی از خود دست یافته اید؟


آیا شما افکارتان را کنترل می کنید ، یا آن ها همه زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده اند؟


مسلما هر فرد با توجه به شخصیت و شرایط روز مره خود جواب این سوال ها را می داند.


برای نتیجه گیری از این متن و سوال های مطرح شده چند نکته لازم به ذکر است.


بسیار واضح است که استراحت چه قدر در ایجاد تمرکز نقش دارد. مکان خواب درست، زمان صحیح استراحت و ایجاد نظم در آن همه لازمه یک استراحت مفید است. سعی نکنید آن را نادیده بگیرید.


نیاز بدن و مغز  انسان نه تنها غذای زیاد و چرب نیست که حتی باعث تحلیل آن ها نیز می شود. پرخوری فشار بیشتری بر بدن و مغز تحمیل می کند تا آن را هضم کند. همیشه غذایی سبک و سالم می تواند بهترین روش برای پاسخ به نیازجسم و مغز باشد. میزان و حجم غذا مطمئنا مطرح نیست. توماس جفرسون در این باره می گوید،  به ندرت پیش خواهد آمد تا شما از کم غذا خوردن پشیمان شوید.مخصوصا زمانی که دریابید کم خوردن به شما کمک می کند تا بهتر فکر کنید.


بدن همیشه انرژی مضاعفی دارد که اگر در مسیر درست مصرف نشود، در ذهن فرصت ایجاد افکار مخرب را نیز می دهد. بهترین راه برای صرف درست این انرژی، ورزش است. زیرا ورزش این فرصت را به شما می دهد تا ذهن خود را آزاد کنید، بدن را به تحرک واداشته  و انرژی مضاعف را به سمت ایجاد سلامتی هر چی بیشتر هدایت کنید.


این که شما بدون هیچ برنامه ای شروع به کار کنید البته که غیر ممکن نیست. آن گاه ذهن شما این فرصت را خواهد داشت تا به راحتی از یک مطلب به مطلب دیگری بپردازید. اگر کار اداری دارید، در وسط چک کردن ایمیل های خود، به سراغ حساب های بانکی بروید و در همین میان  یاد کار انجام نشده دیروز بیفتید. در این جاست که شاید ارزش بودن یک برنامه را بدانید. اگر نیاز دارید تا در کار خود تمرکز کنید، مطمئنا برنامه ریزی روزانه به شما کمک خواهد کرد.


افکاری را که همیشه ذهنتان را درگیر می کنند بشناسید.سعی کنید شما باشید که بر آن ها غلبه می کنید و نه آن که آن ها شما را به محاصره خود در بیاوردند. تمایز بین افکار مثبت  و منفی را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که فکر باید در جهت عمل باشد و نه در راستای تخریب ذهن و عملکرد شما.


در نهایت این مسئله را نباید از ذهن دور داشت که هر عاملی در انسان ، این موجود پیچیده، به تنهایی نمی تواند مورد توجه قرار گیرد. همه این موارد که در راستای سلامت جسم و روح انسان نیز می باشند، یکی از نتایجی را که به همراه خواهند داشت توانایی تمرکز انسان بر کار خواهد بود. اما مطمئنا فواید آن ها بیش از این بوده و آثار مثبت هر یک در زندگی انسان این مطلب را به خوبی می تواند ثابت کند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

تصویر جالب/ نحوه ایستادن یک هم وطن در بانک!

گزارش تصویری / مسافران سرگردان اروپایی(3)

تهران, شهر بانک ها!

پدر فقیر برنده قرعه کشی بزرگ شد

عکس / تاثیر آتشفشان ایسلند بر گردشگری در نیویورک!

آمار تکان دهنده از فساد اخلاقی در نهادها مالی امریکا

اولین کارمندان بانک ایرانی چه شکلی بودن؟

نمایشگاه "رویاها به واقعیت تبدیل می شوند" در چین

جشن آب در اوکراین + عکسهای جالب

تصویر/مخابرات:قبض خود را در بانک تجارت پرداخت نکنید!

ریش داشته باشی، در صف بانک نمی‌ایستی!

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!




► آزمون دعوت به همکاری پست بانک به تعویق افتاد
جذابترین رشته برای دختر,پسرها ◄

مطالب مرتبط
بنر