ریشه یابی التهابات چند روزه بازار مالی ایران

يكشنبه ، 11 مهر 1389 ، 10:43

 

طی روز های اخیر بازار ارز و طلای کشور با التهابات پیش بینی نشده ای روبرو شد و این امر تا حدودی سبب نگرانی کسبه بازار و خریداران ارز گردید. در این چند روز نرخ ارز به یک هزار و 250 هزار تومان هم رسید که در نوع خود سابقه نداشته است.

به گزارش بانکی دات آی آر در خصوص علت و ریشه این پدیده دیدگاه های متفاوتی مطرح می شود برخی ریشه تحولات اخیر را در تحریم های اقتصادی امارات می دانند.

آنها معتقدند:کمبود ارز در بازار که منجر به عرضه آن از سوی بانک مرکزی شده است ریشه در ارتباط مالی ایران و امارات دارد که این موضوع کار تجارت را با چالش مواجه ساخته است. از شیخ‌نشین امارات خبر می‌رسد که آمریکا در راستای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران فشارهایی را به بانک‌های اماراتی وارد کرده است و این فشارها از اواخر هفته گذشته شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

 

 

از همین رو مبادلات ارزی میان دوکشور با مشکلاتی مواجه شده است. هرچند که پیش از این برای مقابله با این فشارها راه‌های گریزی نظیر همکاری مالی با کشورهای ترکیه و ارمنستان پیشنهاد شده بود اما از دیدگاه فعالان بخش خصوصی ورود به این مسیر چندان ساده نیست و بیم آن می رود تغییر مسیر ارزی خساراتی به بازرگانان و بخش بازرگانی کشور وارد کند.

از سوی دیگر برخی دیگر این افزایش قیمت های کاذب را ناشی از کاهش سریالی عرضه ارز در بازار داخلی می دانند که  موجب شده تا قیمت هر دلار آمریکا به عنوان لیدر بازار ارز تنها در فاصله 6 ماه ابتدایی سال جاری 5. 6 درصد گران شود و در برابر 1060 تومان مبادله شود. آن گاه مسئولان بانک مرکزی از پس از دو روز سکوت در برابر افزایش قیمت دلار تا 1200 تومان به طور پیاپی به مردم وعده می‌دهند که با عرضه مستمر ارز تا پایان هفته جاری قیمت دلار را تا 1060 تومان کاهش خواهند داد.

بدین ترتیب در پی وارد آمدن یک شوک قیمتی شدید در فاصله 3 روز به بازار ارز و پاک شدن حافظه تاریخی افکار عمومی، بانک مرکزی سعی دارد تا 1060 تومان را به عنوان پایه قیمت دلار به اذهان عمومی القا کند.

گزارش ها از وضعیت بازار نشان می دهد امروز(یکشنبه) صف های طولانی در مقابل صرافی های بانک ها شکل گرفته است. بانک مرکزی اعلام کرده که برای عرضه ارز هیچ مشکلی ندارد  و تازمانی که درخواست باشد به بازار ارز تزریق خواهد کرد.

در چنین شرایطی معمولا این دولت‌ها هستند که وظیفه حمایت از بخش خصوصی و جبران خسارت‌های آن‌ها را دارند . بنابر این انتظار می رود دولت هر چه سریعتر ضمن تثبیت در بازار برای جبران خسارتهای بخش خصوصی چاره اندیشی کند.

مسئولان دولتی در عین حال مطرح کرده اند که مردم برای خرید ارز در بازار عجله نکنند، زیرا ممکن است با مشکلاتی در این زمینه مواجه شوند. با این وجود وعده داده اند که تا پایان هفته جاری نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

همچنین خبر های رسیده از بازار سکه نشان می دهد:  سکه در بانک کارگشایی روز گذشته و امروز فقط در نوبت عصر به حراج گذاشته می شود، بانک کارگشایی مطرح می کند که بر اساس اعلام بانک مرکزی یک نوبت حراج سکه انجام شود.

این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده بود که تا رسیدن قیمتها به وضعیت تعادلی حراج سکه ها در دو نوبت صبح و عصر در 6 روز هفته انجام خواهد شد.

به گفته کارشناسان هنوز نشانه های از رفع مشکل و کاهش التهاب بازار دیده نشده اما امید آن می رود که سیر نزولی نرخ ارز ادامه دار بوده و طی روزهای آتی شاهد تحقق وعده بانک مرکزی باشیم.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

گزارش تصویری/ همه آقا زاده های دنیا

حساب کنید چندمین آدم پولدار دنیا هستید

رد صلاحیت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک ملی

اگر شغل خود را دوست ندارید این 10 توصیه را بخوانید

این بانک های پر دردسر !

آمارهایی جالب از فعالیت کاربران اینترنتی

کاریکاتور/وقتی استخدام سلیقه ای می شود

100 برند برتر دنیا اعلام شد

قطعی که خسارت های میلیونی به جای گذاشت

معرفی برترین بانکهای ایرانی

آماری تکان دهنده از زنان زندانی در تهران

گردشگری/ هتلی به سبک آدم فضایی ها!+تصویر

گزارش تصویری / خودپردازی که طلا می دهد

سوء استفاده از 1000 دختر جوان به وسیله ی فیس بوک + عکس

این طلا فروشان دردسرساز!

گزارش تصویری/ پردرآمدترین فوتبالیست های جهان

روشهای مقابله با کرم جدید جاسوس اطلاعات

گزارشی خواندنی از مشاغل سابق بازیگران مطرح

آیا کمیته امداد منحل می شود؟

► آمادگی بانک توسعه صادرات برای تقویت صادرات در همدان
تفاوت های نگرش به پول از دیدگاه دختر,پسرها ◄

مطالب مرتبط
بنر