قابل توجه دارندگان دستگاه های pos

پنجشنبه ، 6 آبان 1389 ، 09:05

 

چند سالی است که استفاده از دستگاه های کارت خوان یا pos بانک ها در کشور تشویق می شود و بانک ها برای اینکه سهم بیشتری را از این بازار بدست آورند به رقابت با یکدیگر مشغولند و تلاش می کنند تا ازطریق افزایش کیفیت خدمات یا اهدای جوایز مختلف فروشندگان و خریداران را به استفاده از دستگاه های خود ترقیب کنند.

به گزارش بانکی دات آی آر  نکته ای که از سوی بسیاری از بانک ها و دارندگان دستگاه های pos نادیده انگاشته شده رعایت حقوق معنوی مشتریان است. شاید بانک ها در فرهنگ سازی این امرکوتاهی کرده اند و شاید هم فروشندگان و صاحبان مشاغل از اهمیت این موضوع بی اطلاع اند.

هر مشتری حق دارد اطلاعات شخصی کارت بانکش به ویژه رمز کارتش را نزد خودش حفظ کند به این منظور فروشندگان موظف اند دستگاه های کارت خوان را در مکان هایی که در دسترس مشتریان باشد قرار دهند تا بدین ترتیب از احتمال سرقت رمز کارت  جلوگیری به عمل آید.

در برخی کشور های اروپایی بر روی دستگاه های کارت خوان محفظه ای نسب شده تا حتی از احتمال مشاهده رمز کارت پیشگیری شود . این در حالی است که فرهنگ استفاده از کارت خوان در کشور ما متداول نگردیده است.

 

 

آوا که یکی از استفاده کنندگان از دستگاه های pos است که به شدت از این امر گلایه دارد به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مردم به دلیل نگرانی از فراموش کردن رمز کارتشان رمز خرید اینترنتی و رمز کارتشان را یکسان انتخاب می کنند این به آن معناست که زمانی که فروشندگان آنها را مجبور می کنند رمز کارتشان را بلند اعلام کنند ممکن است تمامی اطلاعات کارت فاش شود و امکان سوء استفاده سود جویان فراهم شود.

وی می افزاید: استفاده از این کارت ها هم در وقت صرفه جویی می کندو هم کمک می کند لازم نباشد برای هر خریدهای جزئی پول نقد حمل کنیم اما تا زمانی که فرهنگ درست استفاده از آن رواج نیابد در استفاده از کارت ها با مشکل مواجه خواهیم شد.

اغلب فروشندگان دستگاه های خود را در مکان های چون پشت پیشخوان که از دسترس صاحبان کارت به دور است قرار می دهند و از ایشان می خواهند که رمز خود را به آنها اعلام کنند.

این اقدام یک فرایند غیر قانونی و درعین حال بسیار خطرناک است. با فرض پذیرش صداقت تمامی دارندگان کارت خوان امکان استماع رمز کارت از سوی افراد حاضر در فروشگاه و سرقت کارت وجود دارد که این امر ممکن است سبب از دست رفتن تمامی پس انداز مشتریان شود.

از سوی دیگر برخی دارندگان دستگاه های pos  به سبب عدم آگاهی از قوانین استفاده از این دستگاه ها بعضا برخوردهای نامناسبی هم با افرادی که مایل اند خودشان رمز را وارد دستگاه کنند انجام می دهند جای تاسف دارد.

با وجود گسترش استفاده از این دستگاه ها هنوز قانون مدونی در این خصوص تنظیم نشده و این امر بر مشکالات می افزاید.

به نظر می رسد بانک ها علاوه بر تشویق صاحبان مشاغل به استفاده از کارت خوان موظف اند در آموزش صحیح ایشان هم گام های موثری بردارند هر چند تا کنون در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده و حتی برخی بانک ها سایت هایی هم در این زمینه ایجاد کرده اند اما باتوجه به وضع نامناسب موجود به نظر می رسد این اقدامات نا کافی بوده باشد.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

نحوه محاسبه سرعت واقعی اینترنت

گردشگری/ مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند

۱۰ هزار تومانی؛اسکناس شایعه ساز!

من آن زمان 11 سال داشتم آقای جعفریان !

جام زهری که بانک ملت به کام مشتریانش می ریزد

ما واین سراب بانکداری الکترونیک

مدير بانک مرکزي ونزوئلا يک ايراني الاصل است!

راهکارهایی برای برخورد با شوهر بیکار

راهکارهای جالب برای اینکه توریست شهر خود باشید

گردشگری/ آبشار زيباي «لاتون» در گيلان+تصویر

فعلا شکلات بخورید تا مشکلات اقتصادی برطرف شود

شگردهای کلاهبرداری اینترنتی

چرا همیشه صورت مساله را پاک می کنیم؟

مطمئن ترین بانکهای دنیا

گردشگری/آشنایی با غار بره زرد ایلام

نتیجه ی یک تحقیق جالب در خصوص اخلاق کاربران فیس بوک

گزارش تصویری / نیشابور ؛ شهری از دل تاریخ

آب و برق مجانی ؛ وعده ای در آستانه ی تحقق ؟

فیلم فیس بوک در صدر فروش قرار گرفت

فناوری / لپ تاپی جدید شبیه پوشه + عکس

كسري 17 ميليارد دلاري تراز بازرگاني ايران

 

► گرفتن Back Up از مغز ؛ اتفاقی در همین نزدیکی
ایمن ‌ترین و خطرناک‌ترین دامنه‌های اینترنتی دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر