ترکیب "4 +1" زمان اصلاح قیمتها را می‌داند

دوشنبه ، 1 آذر 1389 ، 12:08

 

اقتصاد ایران که این روزها در تب و تاب اجرای رسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌سر می‌برد، هر ساعت و ثانیه در انتظار به صدا درآمدن سوت اصلاح قیمتها است.

اجرای هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمتها چه زمانی کلید می‌خورد؟ این روزها در محافل دولتی، خصوصی و عمومی همگان در پی یافتن پاسخ برای این پرسش هستند؛ پاسخی که می تواند رازهایی جدیدی از ساختار بیمار و سنتی اقتصاد ایران را فاش کند.

این روزها نه من و شما بلکه حتما وزرایی و بالاترین مقامات برخی دستگاه‌ها هم هستند که نمی‌دانند اصلاح قیمتها چگونه و با چه شیبی انجام خواهد شد. تشکیل حلقه‌های چند نفره در دستگاه‌ها، محافل خصوصی همچون اتاقهای بازرگانی و بنگاه‌های اقتصادی هم تاکنون نتوانسته است پاسخی برای این پرسش پیدا کند.

 

 

ترکیب "4 + 1" زمان اصلاح قیمتها را می‌داند

اما به نظر شما جواب این سئوال را کدام یک از مسئولان اجرایی کشور می دانند؟ آن طور که مشخص است، به نظر می‌رسد پنج مقام ارشد اجرایی که نگارنده از آن به عنوان ترکیب 4 +1 یاد می‌کند، این روزها در جلسات مختلف خصوصی و ویژه دولت تمام فکر و ذکر خود را به این امر اختصاص داده‌اند.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مهر دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت ترکیب چهار نفره را تشکیل می‌دهد که نفر پنج که خارج از این ترکیب است اما - خواسته یا ناخواسته - به تمام اطلاعات دسترسی دارد، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور نام دارد.

البته مسئولان ارشد اجرایی کشور به گفتن این جمله بسنده کرده‌اند که زمان اصلاح قیمتها را ناگهانی اعلام خواهند کرد. این جمله باید از ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد و قطعا دولتی‌ها این بررسی‌ها را انجام داده‌اند که به این نتیجه رسیده‌اند تنها چند ساعت مانده به اصلاح قیمتها آن را با مردم درمیان بگذارند.

در این باره دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیش از این در گفتگویی با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران که میلیونها بیننده تلویزیونی داشت، برای محتکران خط و نشان کشید و در نهایت خطاب به آنان گفت:"شما نمی دانید ما چه زمانی می خواهیم اصلاح قیمتها را آغاز کنیم و حالا حالا باید هزینه انبارداری بدهید؛ بدین ترتیب قطعا از این اقدام متضرر خواهید شد."

شاید یکی از دلایلی هم که حتی اکثر وزرای دولت از قیمت و زمان اصلاح قیمتها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند به همین موضوع برمی‌گردد که از انتشار زودهنگام نحوه اصلاح قیمتها به هر طریق ممکن جلوگیری شود.

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها

گزارش خبری اختصاصی/ وامی برای آژانس ها

تغییر وضعیت بانک ها با شروع هدفمندی یارانه ها

جالبترین کاریکاتور ها در خصوص هدفمند کردن یارانه ها

آخرین اخبار از تغییر قیمت ها پس از هدفمند ی یارانه ها



هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه اجرا می‌شود؟


اما تحلیل نگارنده از زمان اصلاح قیمتها چیست و یا بهتر بگوئیم چه باشد، می‌تواند موثرتر واقع شود؟ همان طور که اقتصاددانان می‌گویند معمولا سالانه دو بار تورم در کشور داریم؛ یکی فروردین و دیگری مهرماه است. برهمین اساس، اگر هدفمندی یارانه ها مهرماه اجرا می شد، خوب قاعدتا تورم کمتری ایجاد می‌کرد.

این درحالی است که هدفمندی یارانه ها در مهرماه اجرا نشد و یقینا اجرای آن را نمی توان به اسفند ماه موکول کرد، چرا که فاز نخست یارانه‌ نقدی مردم واریز شده است و مسئولان اقتصادی کشور هم اعلام کرده اند که یارانه نقدی در سالجاری در دو مرحله دوماهه واریز می‌شود.

بدین ترتیب به نظر می رسد اصلاح قیمتها باوجود اختصاص سهمیه بنزین آذرماه خودروها و تداوم موقتی نظام سهمیه بندی، در آذرماه کلید خواهد خورد؛ حال شاید آن روز امشب باشد، شاید اواسط ماه جاری و یا ساعت 24 آخرین روز آذرماه.

به هر حال، هم اینک کلید اصلاح قیمتها در دستان ترکیب "4 + 1" قرار گرفته و قرار است رئیس جمهوری فرماندهی آن را بر عهده بگیرد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

► گزارش تصویری/ خنده دار ترین اخطارهای کامپیوتری
انفجار بمب مرسدس بنز در لس‌آنجلس! + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر