راه های آمادگی برای یک مصاحبه شغلی(1)

شنبه ، 6 آذر 1389 ، 15:57

 

اگر مانند بسیاری از مردم کشورمان در جستجوی شغلی مناسب بوده باشید، تا به حال متوجه شده اید که برای دعوت به هر کاری ابتدا باید در مصاحبه مربوط به آن کار شرکت کنید.اما تا چه حد خود را در انجام مصاحبه کاری موفق می دانید ؟ اگر در شرایط مورد نظر بوده اید، خودتان چه نمره ای به خود می دادید ؟ آیا به نظرتان به درستی توانسته بودید خود را معرفی و نظر مثبت کارفرما را جلب کنید؟


باید به این مهم توجه کامل داشت که داشتن علم و توانایی هر فرد شرط لازم برای استخدام او است اما کافی نیست. اگر این چنین بود، با خواندن لیستی از مدارک  تحصیلی و سوابق کاری  و توانایی ، فرد مورد نظر می بایست یک راست به بازار کار راه می یافت. شرط کافی در این امر آن است که شما به درستی مرحله مصاحبه خود را پشت سر بگذارید و به تناسب شرکت و کاری که از شما توقع می رود ، اطلاعات کافی را ارائه دهید.

 


سایت بانکی در راستای رسالت خود به عنوان یک مرجع اطلاع رسانی اقتصاد و بازار کار کشور بر آن است تا شما را با توجه به اهمیت این مرحله از کاریابی ، راهنما و بلکه راهگشا باشد و در این زمینه مجموعه کاملی از نکات لازم را گردهم می آورد و توجه شما را به رعایت این اصول در چندین بخش جلب می نماید. رعایت این موارد شما را در مسیر شغلی آینده تان به طور قطع کمک خواهد کرد.


بخش اول :مسائل و توصیه های کلی در رابطه با مصاحبه

پیش از آن که در مصاحبه شرکت کنید ، لازم است مطالعه کافی از شرایط شرکت داشته باشید و بهترین اطلاعات را می توانید از گزارش سالانه آن شرکت دریافت کنید.بعضی از شرکت ها این اطلاعات را با یک تلفن و حتی با مراجعه به سایت مرتبطشان در اختیار شما می گذارند.


یک بار دیگر بر روی فرم درخواست خود نگاهی انداخته و ذهن خود را نسبت به اطلاعات ارائه کرده به شرکت آماده تر کنید. این حقیقتی است که در شرایط مصاحبه ممکن است به خاطر استرس ناشی از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید برخی از مسائل را به صورت مقطعی فراموش کنید. اما مرور و اشراف بیشتر به مطالب از احتمال وقوع چنین موردی کم می کند.


همچنین شما می بایست سعی کنید برخی از سوال هایی که از شما ممکن است بشود را حدس بزنید و خود را برای پاسخگویی به آنان آماده کنید. همچنین خود نیز سوال هایی آماده کنید تا از آنان بپرسید. مطمئنا سوال هایی که خود از شرکت می پرسید و پاسخ آن ها به شما نیز کمک خواهد کرد که آیا شرایط کاری برای شما مناسب است و یا خیر و این گونه نخواهد بود که تنها انتخاب شوید بلکه حق انتخاب نیز خواهید داشت.


برای آن که شما از پس مصاحبه به خوبی بر بیایید نیازمند آن هستید که مصاحبه کننده را راضی کنید که شما حقیقتا به لحاظ فنی و تخصصی واجد شرایط شغل اعلام شده هستید. اما داستان به این جا ختم نمی شود. شما همچنین می بایست اشتیاق خود رابرای انجام کار به درستی نشان دهید. مصاحبه کننده از میزان علاقه شما به انجام کار اطلاع نخواهد یافت مگر آن که شما با ارائه ایده ها و توانایی های خود ثابت کنید که در این مسیر با انرژی گام برخواهید داشت. از سوی دیگر باید مصاحبه کننده احساس کند که شما قابلیت حضور در کارهای گروهی و کار در محیط اجتماعی را دارید و نداشتن این امتیاز لطمه بزرگی به شما خواهد بود.


باید کاملا نسبت به لباس پوشیدن خود هوشمندانه عمل کنید. زمان مصاحبه را در نظر بگیرید و حتما زودتر از میزان زمانی که لازم است به مقصد برسید خانه را ترک کنید تا آرامش خاطر لازم را داشته باشید و از موارد پیش بینی نشده چون ترافیک و تصادفات دچار برآشفتگی نشوید. باید به این نکته نیز توجه کنید که تاخیر در حضور برای مصاحبه خطای نابخشودنی است و از ابتدا تعهد شما را به زمان ساعات کاری زیر سوال می برد.
در برخورد اول با همه کارکنان شرکت مورد نظر بسیار مودب و بر اساس اصول اخلاقی رفتار کنید و در برخورد اول وجه ی خوب و صحیحی را در ذهن همگان بر جای بگذارید.

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها


بخش دوم: سوال هایی که ممکن است پرسیده شود
سوال هایی  هستند که در مجموع ممکن است در هر مصاحبه ای صرف نظر از شغل مطرح در مصاحبه پرسیده شوند که مهم ترین آن ها در ذیل مطرح می شوند. توصیه می شود که همیشه برای این دست سوالات آمادگی پاسخگویی داشته باشید.

 


چرا دوست دارید در این کار استخدام شوید؟
به جواب این سوال کاملا دقت کنید. سعی کنید بر جنبه های مثبتی که باعث شده شما به نوع شغل مورد نظر علاقه مند شوید تاکید بیشتری داشته باشید. به جنبه های منفی کار که احیانا بدان مشغول هستید و همچنین کار مورد پرسش اشاره ای نداشته باشید.


چه شرایط و شایستگی هایی به نظر شما برای این شغل نیاز است؟
آگهی استخدام آن شغل شاید بتواند اندکی در پاسخ این سوال به شما کمک کند. اما خود شما نیز می بایست به جواب آن و شرایط مورد نیاز به خوبی فکر کنید. مشاغل عموما به این توانایی ها نیازمندند: توانایی رهبری، توانایی نظارت و سرپستی، توانایی برقراری ارتباط ، قابلیت های شخصی، توانایی حل مشکلات ، قدرت تحلیل مسائل و غیره.


شما در چه بخشی می توانید مشارکت کنید؟
شاید اشاره به موقعیت های قبلی که تا به حال به دست آورده اید و مرتبط به کار فعلی نیز می شود بتواند به شما در جواب به این سوال کمک کند.


چرا شما دوست دارید برای این شرکت کار کند؟
مجددا توصیه می شود بر جنبه های مثبت دلایل خود تاکید کنید و به دانسته های مثبت خود از شرکت اشاره کنید. برایشان فهرستی از اطلاعات شرکت را ارئه دهید . به طور مثال به تولیدات و یا خدمات، آمار فروش، اخبار شرکت، آمار کلی شرکت و مشتریان آن اشاره کنید و این دست از دانسته های خود را دلیلی برای علاقه مندی خود برای آن شغل ذکر کنید. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا مخاطب شما بداند که شما با اطلاعات کامل و اشراف کامل بر شرایط به سمت آن کار آمده اید و بر این مهم چشم بسته وارد گود نشده اید.


چه چیز شما را جذب خدمات و محصولات ما کرده است؟
مجددا اطلاعات و تحقیقات کامل شما در مورد آن شرکت می تواند به خوبی در جواب این سوال به شما کمک کند.


ما به عنوان شرکت جدید چه چیزی می توانیم به شما بدهیم که شرکت قبلی شما نتوانسته است به شما منتقل کند؟
دقت داشته باشید که در این مرحله در رابطه با مادیات و پول حرفی به میان نیاورید. موقعیت ها و فرصت های رشد بیشتر و رقابت و تلاش و غیره مورد تاکید شما باشد.


بخش سوم:سوال هایی که شما می توانید بپرسید.
مصاحبه دو جنبه دارد. یک جنبه آن این است که شرکت بررسی می کند که آیا شما برای انجام پستی که آنان در نظر دارند واجدشرایط هستید یا خیر و در جنبه دوم آن شما باید خود بررسی کنید که آیا این شرکت با شرایط و کاری که از شما انتظار دارد برای شما مناسب است یا خیر؟ برای این که شما بتوانید مطمئن شوید که آیا برای این کار مناسب هستید یا خیر می بایست سوالاتی را مطرح کنید تا به اطلاعات مورد نیاز خود برسید.


به طور مثال:
از من توقع برعهده گرفتن چه مسئولیت هایی هست؟


من در کدام پست و موقعیت شغلی در صورت استخدام قرار خواهم گرفتم؟


مسئول مستقیم من چه کسی است و من می بایست به چه کسی گزارش بدهم؟

در ساختار سازمانی مسئولیت کلی من چیست؟

از چه کسی می توانم گزارش های لازم را دریافت کنم؟

چه تجاربی برای انجام این کار عموما لازم است؟

در شش ماه اول از من انتظار انجام چه کارهایی را دارید؟

چه سطحی از کار در ابتدای امر ازمن انتظار می رود؟

مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند؟

مسیر شرکت به چه سمت و سویی است؟ پیشرفت؟ گسترش و یا حفظ شرایط مطلوب؟

چه میزان فرصت و امکان پیشرفت در این شغل وجود دارد؟ و چقدر زمان نیاز دارد؟


حقوق ، مزایا و بیمه به چه صورت خواهد بود؟( این سوال را خیلی زود مطرح نکنید و معمولا سعی کنید آخرین الویت قرار دهید. درنظر داشته باشید که برخی مصاحبه کنندگان خود به این بخش اشاره می کنند و نیاز به پرسش شما نیست. بنابراین اگر فرصت کافی بدهید آن وقت شاید بدون سوال کردن به جواب این سوال برسید)


آیا سفر و انجام مسافرت های کاری در این شغل لازم است؟


آیا جایگزینی در کار در حال حاضر و یا در آینده نیاز خواهد بود؟


چه آموزش هایی را شما برای کارمندان خود درنظر گرفته اید؟


چه زمانی شما می توانید به نتیجه نهایی در مورد من برسید؟


قدم بعدی چیست؟


همه این سوال ها شاید لازم نباشد وشاید حتی برخی از آن ها پیش از مطرح شدن در خلال مصاحبه پاسخ گفته شده باشد و یا شرایط سازمانی برخی شرکت ها ایجاب کند که برخی از این سوال ها مطرح نشود.


برای خواندن قسمت دوم گزارش اینجا را کلیک کنید

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1100 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

نحوه محاسبه سرعت واقعی اینترنت

گردشگری/ مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند

۱۰ هزار تومانی؛اسکناس شایعه ساز!

من آن زمان 11 سال داشتم آقای جعفریان !

جام زهری که بانک ملت به کام مشتریانش می ریزد

ما واین سراب بانکداری الکترونیک

مدير بانک مرکزي ونزوئلا يک ايراني الاصل است!

راهکارهایی برای برخورد با شوهر بیکار

راهکارهای جالب برای اینکه توریست شهر خود باشید

گردشگری/ آبشار زيباي «لاتون» در گيلان+تصویر

فعلا شکلات بخورید تا مشکلات اقتصادی برطرف شود

شگردهای کلاهبرداری اینترنتی

چرا همیشه صورت مساله را پاک می کنیم؟

مطمئن ترین بانکهای دنیا

گردشگری/آشنایی با غار بره زرد ایلام

نتیجه ی یک تحقیق جالب در خصوص اخلاق کاربران فیس بوک

گزارش تصویری / نیشابور ؛ شهری از دل تاریخ

آب و برق مجانی ؛ وعده ای در آستانه ی تحقق ؟

فیلم فیس بوک در صدر فروش قرار گرفت

 

► هفت ویژگی پرطرفدار برای استخدام کارمند
7 روش کاهش فشار عصبی در محیط کار ◄

مطالب مرتبط
بنر