چقدر می توان به موبایل بانکینگ ایران اعتماد کرد؟

سه شنبه ، 16 آذر 1389 ، 09:09

پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی سبب شده تا تمامی نهاد های حقوقی و سازمانهای خصوصی و دولتی کشور در پی دستیابی به نوین ترین تکنولوژی های روز باشند بانک ها و موسسات مالی نیز همچون سایر نهاد ها در این مسیر گام برمی دارند.

به گزارش بانکی دات آی آر موبایل بانکینگ تکنولوژی است که در اروپا سابقه طولانی دارد و به دليل نفوذ بسيار بالاي تلفن هاي همراه در اروپا ، بيش از 80 درصد مشتريان بانكها ، از تلفن همراه براي انجام امور بانكي ( موبايل بانكينگ )خود استفاده مي كنند .

در ایران هم بعد از گذشت مدتی نه چندان طولانی از شکل گیری نسبی پرداخت  های الکترونیکی  حالا نوبت به پرداخت توسط سیستم های موبایل رسیده تا بتوانند به عنوان دستاوردی برای کشور، در قبال توسعه روزافزون فن آوری ها و خدمات تکنولوژیکی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دیگر عرض اندام کنند.


اما در این میان باید دید که آیا صرفا راه اندازی چنین سیستم هایی در کشور، جا نماندن از رقبا تلقی شده یا واقعا در خدمت رسانی به مردم کشور و رفع نیازهای بانکی آن ها موفق عمل می شود؟

 

موبایل بانکینگ بدین معناست که انجام امور بانکی بر بستر سرویس اینترنت موبایل (GPRS) فراهم شود پیش از این در کشور سیستم sms بانکینگ فعال بود که به معنای استفاده از تلفن همراه و پیام کوتاه جهت دریافت موجودی و پرداخت قبوض شهری می باشد اما از طریق موبایل بانکینگ می توان به راحتی به فروشگاه های الکترونیکی وارد شد، از تبلیغات  آن ها بهره برد، سفارش الکترونیکی داد و سرانجام به طور الکترونیکی پرداخت کرد.

با توجه به سرعت پایین اینترنت در کشور و دشواری هایی که بانکداری الکترونیک در حال حاضر با آن روبروست به نظر می رسد درصورت فراهم نشدن زیر ساخت های لازم راه اندازی  موبایل بانکینگ تنها بر حجم مشکلات بیفزاید.

باید قبول کرد که در همه بخش های الکترونیکی دچار ضعف در زیرساخت ها نیستیم اما چون توجه چندانی به این حوزه نشده به مرور زمان به دغدغه ای برای امور الکترونیکی درآمده است و در راستای تحقق سیستم  های پرداخت  مبتنی بر موبایل مسایلی از قبیل تسهیلات اپراتورها، قیمت تعرفه  ها و بسترهای ارتباطی بدون مشکل می توانند نقش برجسته ای را ایفا کنند.

ایجاد و بهبود زیر ساخت ها در بحث موبایل بانکینگ تا حد زیادی در اختیار مخابرات است و مخابرات در این مسیر باید به یاری بانک ها بشتابد زیرا اگر اعتماد لازم به وجود نیاید به هیچ عنوان جاذبه لازم برای پرداخت کننده به وجود نخواهد آمد و در نتیجه به سمت روش های سنتی روی خواهند آورد.

با این وجود  تا این لحظه متولی مشخصی در این خصوص تعیین نشده و با توجه به اثر گذاری بانک ها , دولت و مخابرات در این پروسه تعیین متولی واحد در این خصوص لازم به نظر می رسد.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1100 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

 

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

فشار کنکور ، کافی نت ها را تعطیل کرد!

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گزارشی جالب از یک شهر عربی در قلب امریکا + عکس

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

فناوری / خودروهای الکترونیکی ولوو + عکس

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

فناوری . نرم افزار ضد تقلب ویژه دانشجویان

گزارشی از مرکز بازپروری معتادان اینترنتی در چین

بوسه هایی برای تحریم / گزارش تصویری

تاریخچه ی شرکت انیمیشن پیکسار + گزارش تصویری

گزارش تصویری / کور شدن برای آزادی

هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

فیس بوک ، مادر را به فرزندانش رساند!

چرا کار فرماها فروشنده زن را ترجیح می دهند؟

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-2

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-1

 

 

► چهل عادت موثر افراد موفق - 2
بانک تات 40 شعبه ای شد ◄

مطالب مرتبط
بنر