ادعای زيان صد ميلياردي دو بانك خصوصي در دوبي!

يكشنبه ، 21 آذر 1389 ، 13:45

 

دو بانك خصوصي كشور با بحراني شدن شرايط اقتصادي در دوبي در حدود يكصد ميليارد تومان زيان ديدند .

به گزارش بانکی دات آی آتي نيوز مدعی شد ، بدنبال سرمايه گذاري دو بانك خصوصي جهت سود آوري بيشتر و پاسخگويي به سهامدارانشان ،سمت سرمايه گذاري خود را به سوي كشورهاي حاشيه خليج فارس سوق داده بودند.
بر اساس اين گزارش اين دو بانك خصوصي كه مدت زيادي از زمان تاسيس آنها نمي گذرد ، توانسته اند در اين مدت اندك در مجموع بيش از 500 شعبه در سراسر كشور افتتاح كنند .


اين گزارش مي افزايد : در سال هاي گذشته كه قوانين بانك مركزي به بانكهاي خصوصي مجوز داده بود كه سودهاي سپرده هاي خود را به ميزان دلخواه افزايش دهند، اين بانكها نيز جهت ربودن گوي سبقت از يكديگر سود سپرده هاي خود را در رقابتي تنگاتنگ افزايش دادند ، و براي تحقق اين سود ها مي بايست سرمايه گذاري هاي مطمئني را انجام مي دادند و چه جايي بهتر از بهشت سرمايه گذران خليج فارس براي تحقق وعده آنها به سهامداران پيدا مي شد .


اين گزارش تصريح مي كند : دوبی، روزگاری نه چندان دور، بهشت سرمایه‌گذاران در خلیج فارس و حتی کل خاورمیانه به شمار می‌آمد. همه چیز نشان از آن داشت که بهشت سرمایه‌گذاران خاورمیانه روزگار خوشی خواهد داشت. اما در پی بحران اقتصادی جهان و بدهکاری شرکت دولتی و عظیم «دوبی ورلد»، نگرانی‌ها از وضع مالی این شیخ نشین از کشورهای همسایه تا لندن و نیویورک دامن گسترده است و دامنه اين زيان ها به اين دو بانك ايراني كشيده شد و ام متوليان اين بانكها جهت سرمايه گذاري در اين شهر چند نكته را مورد توجه قرار ندادند كه بطور مختصر از نظرتان مي گذرد :


1-اساسا برنامهٔ دبی به صورت یک شوی بیزینسی طراحی شده بود که بتوانند تاجرین، سرمایه گذاران و حتي مردم عادی با پس اندازی اندکشان را جذب کنند و در این راه هم موفقیت نسبی‌ بدست آوردند.


2- بدلیل شرایط خاص در کشورهای منطقه، دبی تبدیل به محلی برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی، فرهنگی‌، تفریحی و ... گردید و این منبعی عظیم برای کسب درامد برای این شهر شد.


۳- به دلیل موفقیت آمیز بودن ظاهری موارد فوق دبی توانست اعتماد بین‌المللی کسب نماید ولی‌ به هیچ عنوان دارای ساختار لازم مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی‌ و حتي منابع انسانی‌ در کمترین سطح نبود که بتواند از این موقعیت استفاده و ساختار منظم و پایداری ایجاد نماید که تبدیل به یک قدرت واقعی در مورد فوق شود.


4- به دلیل طمع بیش از حد حاکمین دبی(و بدون در نظر گرفتن ابوظبی به عنوان بردار بزرگتر که به درد روز مبادا نظیر امروز برای کمک می‌خورد )، میخواستند با ایجاد پروژه هایی(بدون توجیه اقتصادی اصولی‌ و تنها بر مبنای تبانی و خرید و فروش به خودی و بالا بردن قیمت از این طریق و سپس فروش به خارجیها) به عنوانه اولین پروژه‌های جهانی‌ خریداران بیشتری را نه تنها از خاور میانه بلکه از تمام دنیا جذب و پول فراوانی‌ به جیب بزنند که در این راه نه تنها سرمایه‌‌های خود که فقط املاک و مستقلاتی در بیابان است را از دست دادند و باعث سوختن کل سرمایه گذاری‌های خارجیها در دبی در تجارت و مسکن و.... گردیدند بلکه حالا با بدهی بالغ بر ۸۹ میلیارد دلاری ور شکست میباشند چرا که هیچ درآمدی ندارند که بتوانند آنرا پرداخت کنند و اصولا تعهدی هم قائل نیستند که بخواهند آنرا به بانکها و سرمایه گذاران و شرکای خود در این پروژهای عظیم بپردازند.


از آنجایی که امیر نشین دوبی نفت ندارد و بخش اصلی درآمد آن از راه تجارت، ساختمان‌سازی و گردشگری تامین می‌شود، با لطمه خوردن این سه بخش در پی بحران اقتصادی جهان، دوبی نیز دچار بحران شده است.


پرسشی که طبیعتا بسیاری از سرمايه گذران ایرانی را نگران کرده، این است که بعد از این بحران اقتصادی، سرنوشت آن‌ها چه می‌شود؟


كارشناسان اقتصادي معتقدند :آن بخش که در املاک سرمایه‌گذاری شده، الان در بازار ملک راکد مانده است و تقریبا کاری نمی‌شود کرد. خریداری نیست. ساختمان‌ها فروش نمی‌رود و سرمایه گذاری‌ها بازگشت ندارد. آن مقدار دیگر که به صورت نقد بوده، به سمت شهرهای دیگر مانند سنگاپور و یا مالزی در حرکت است. دلایل دیگر این روند، محدودیت‌ها و سختگیری‌ها در مورد ایرانیان در دوبی است.

باحضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1100 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

نحوه محاسبه سرعت واقعی اینترنت

گردشگری/ مراغه, شهری تاریخی دردامان سهند

۱۰ هزار تومانی؛اسکناس شایعه ساز!

من آن زمان 11 سال داشتم آقای جعفریان !

جام زهری که بانک ملت به کام مشتریانش می ریزد

ما واین سراب بانکداری الکترونیک

مدير بانک مرکزي ونزوئلا يک ايراني الاصل است!

راهکارهایی برای برخورد با شوهر بیکار

راهکارهای جالب برای اینکه توریست شهر خود باشید

گردشگری/ آبشار زيباي «لاتون» در گيلان+تصویر

فعلا شکلات بخورید تا مشکلات اقتصادی برطرف شود

شگردهای کلاهبرداری اینترنتی

چرا همیشه صورت مساله را پاک می کنیم؟

مطمئن ترین بانکهای دنیا

گردشگری/آشنایی با غار بره زرد ایلام

نتیجه ی یک تحقیق جالب در خصوص اخلاق کاربران فیس بوک

► بانکهای خصوصی در ایران
کارتن خواب هایی که دیده نمی شوند ◄

مطالب مرتبط
بنر