زهد و درآمد میلیاردی امام علی (ع)

يكشنبه ، 21 آذر 1389 ، 15:32

خـلیفه و جانشین رسول خدا در جامعه اسلامى در راس هرم قدرت قرار دارد تمام ثروتهاى ملى و امـوال عـمـومى در اختیار اوست ، و هموست كه مى تواند به هر صورتى در این اموال دخل و تصرف كـنـد.

به گزارش بانکی دات آی آر انـدكـى گرایش به دنیا كافى است كه رهبر جامعه اسلامى را از طریق عدل و انصاف خارج كـرده به سوء استفاده ازقدرت و موقعیت خود، زیاده طلبى و مال اندوزى كشاند جامعه اسلامى در ایـن بـاب تـجربه هاى تلخى دارد افراد زیادى به نام خلیفه رسول خدا بر مسند رهبرى جامعه تكیه زدنـد، ولـى بـا مـردم بـه شـیوه قیصر وكسرى رفتار كردند بنابراین یكى از صفاتى كه براى رهبر جامعه اسلامى ضرورى و اجتناب ناپذیر است ،زهد و بى رغبتى به دنیاست .

این که کسی مفلس باشد و هیچ خرج نکند به هیج عنوان زهد نیست اینکه بتوانی از حجم زیادی از پولهایی که در اختیارت است ومالک آن هستی بگذری هنر است.

براى همین است كه وقتى نزد عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموى سخن از زهد مى گویند و زاهدان را نام مى بردند او مى گوید: (زاهدترین مردم در دنیا على بن ابى طالب (ع ) است ).در تـوضـیـح درآمـد امـلاك وقـفـى حضرت ، گفتنى است كه هر دینار معادل 18 نخود طلاست بنابراین40 هزار دینار معادل 30 هزار مثقال طلا مى باشد و اگر طلا را به حداقل قیمت روز، یعنى هـر مـثـقال000 /160 ریال فرض كنیم ، درآمد سالانه اوقاف آن حضرت معادل4/800/000/000/000 ریال بوده است.

حضرت علی در پاسخ یکی از یارانشان که از دلایل زهد آن حضرت سوال کردند فرمود:از رسول خدا(ص ) شنیدم كه مى فرمود: خلیفه از مال خدا جز دو كاسه حقى ندارد كاسه اى كه خود و خانواده اش بخورد و كاسه اى كه به مردم تعارف كند.


از ایـن كـلام شـریـف اسـتـفـاده مـى شـود، حـضـرت ، روش حـكـومـت و مردمدارى را از رسول خـدا(ص )آموخته در تمام مواضع خود از آن بزرگوار پیروى مى كرد تمام آنچه از حضرتش چه در زندگى شخصى وچه در زندگى اجتماعى مشاهده مى شد، هر كدام درسى بود از درسهایى كه در مدت بیست و سه سال همراهى با رسول گرامى اسلام فرا گرفته بود.

از چنین پدری است که فرزندی چون سید الشهدا تربیت می شود که لب تشنه ازجان خویش می گذرد تا به تمام بشریت درس شرافت و آزادی بیاموزد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

 

► گزارشی کامل از املاک پهلوی + عکس
استخدام رشته های مالی و اقتصادی ◄

مطالب مرتبط
بنر