آیا گوگل انحصارگر است؟

دوشنبه ، 29 آذر 1389 ، 09:24

 

گوگل کار خود را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در اوایل سال ۱۹۹۶ به وسیله "لاری پیج" و "سرجی برین" که دو دانشجو PHD از دانشگاه "استنفورد" بودند شروع کرد.

این دو دامین" www.google.com "را در پانزدهم سبتامبر سال ۱۹۹۷ ثبت کردند. سپس رسما کمپانی گوگل در هفتم سال ۱۹۹۸ در گاراژ یکی از دوستانشان در "Melno Park " در کالیفرنیاتاسیس گردید.

در فبریه سال ۱۹۹۹ کمپانی منتقل شد به دفتری در "۱۶۵ University Avenue" در "پالوآلتو" به خانه شماری از "Silicon Valley Technology" و ادامه کار داد.

به گزارش بانکی دات آی آر زمانی سهم گوگل از بازار موتورهاي جستجو بالغ بر 85.75 درصد بود وهم اکنون هم بیشترین سهم جستجوهای اینترنتی را بر عهده دارد به نظر مي رسد گوگل در صورت تداوم اين وضعيت مي تواند بسياري از رفتارهاي كاربران را در زمان استفاده از اينترنت زيرنظر بگيرد.

بیش‌ترین فعالیت‌های جست‌وجو در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه صورت گرفته که شامل کشورهای چین، ژاپن و هند است و بیش از ‌٢۵٨ میلیون کاربر در این منطقه ‌20.3 میلیارد جست‌وجو انجام دادند. این موتور جستجو در ایران هم طرفداران بیشماری دارد و اکثر جستجو های اینترنتی در کشورمان از طریق این موتور انجام می پذیرد.

اروپا با داشتن ‌٢١٩ میلیون جست‌وجو کننده ,دومین منطقه بوده و پس از آن آمریکای شمالی با ‌٢٠۶ میلیون جست‌وجو کننده قرار گرفت.

از این رو می توان گفت که گوگل بازار جستجوی اینترنتی را در انحصار خود گرفته و این امر امکانات فراوانی را برایش به وجود آورده و سبب شده بسیاری از سرویس های اطلاعاتی در سرتاسر جهان در پی کسب و خرید اطلاعات از این کمپانی باشند.

شاید به همین دلیل است که  برخی گروه های  حامي حقوق مصرف كنندگان در آمريكا از وزارت دادگستري و مقامات قضايي اين كشور خواسته اند تا با انحصارطلبي تجاري گوگل مبارزه كنند.

 

 

چندی پیش مقامات گوگل در یكی از وبلاگ های رسمی وابسته به خود تصریح كرده اند كه ایمیل، كلمات عبور و URL های مورد بازدید كاربران اینترنت را در جریان تصویربرداری برای سرویس نمای خیابانی خود جمع‌آوری می‌كردند.

این امر اعتراضات شدیدی را در پی داشت و سبب شد مدیران گوگل مجبور شوند با طرح این ادعا كه اكثر این اطلاعات كم اهمیت و جزئی و خرده ریز بوده اند از شدت انتقادات بكاهند.مدیران گوگل ادعا کردند كه گوگل در اسرع وقت این اطلاعات را پاكسازی خواهد كرد و دیگر آنها را نگهداری نخواهد كرد.

سوالی که مطرح می شود آنست که چرا اصولا این اطلاعات باید گرد آوری می شد که نیاز به پاکسازی آنها باشد.

انحصار جستجو برای گوگل این امکان را فراهم آورده که به اخبار و اطلاعات هم اولویت بدهدواین شرکت می تواند  در مباحث مختلف برخی  اخبار که به آنها علاقه بیشتری دارد در ابتدای صفحه قراردهد.

به نظر می رسد تازمانی که موتور های جستجوی قویتر که امکان رقابت با آن را داشته باشند به روی کار نیایند این انحصارگری ادامه خواهد داشت. یکی از پیشنهاداتی که در ایران برای مبارزه با انحصار گوگل مطرح شده راه اندازی متور جستجوی ملی است که در حال حاضر در حد یک ایده بوده و به نظر می رسد تاعمل فاصله ای طولانی داشته باشد.

 

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

 

 

► شماره هاي ضروري براي شکايت از افزايش قيمت ها
تشكيل صف‌هاي طويل در مقابل خودپردازها ◄

مطالب مرتبط
بنر