اعجوبه ای که مردم دنیا را به هم پیوند داد

پنجشنبه ، 30 دی 1389 ، 12:09

 

مارک زوکربرگ جوان‌ترین میلیاردر دنیا‌ (که ثروتش را شخصا کسب کرده) و شخصیت سال 2010 مجله تایم، کسی است که با شبکه اجتماعی فیس بوک به فهرست میلیاردرهای فوربز وارد شد. او با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 در رتبه دویست و دوازدهم ثروتمندان دنیا قرار گرفت. اين ميلياردر 26 ساله به عنوان پرنفوذترين فرد سال 2010 شناخته شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از دنیای اقتصاد مارک الیون زوکربرگ در 14 ماه مه سال 1984 در وایت پلینز در نیویورک متولد شد. پدر او،‌ ادوارد،‌ دندانپزشک و مادرش،کارن،‌ یک روانپزشک هستند. مارک و سه خواهرش در دابز فری در نیویورک بزرگ شدند. مارک کار با کامپیوتر و برنامه‌نویسی را از سنین نوجوانی و در دوران مدرسه راهنمایی شروع کرد. پدر او در دهه 1990 برنامه نویسی بیسیک آتاری را به او آموخت و کمي‌بعد نیز یک معلم خصوصی برنامه نویسی،‌ دیوید نیومن را برای آموزش او استخدام کرد. نیومن مارک را یک اعجوبه مي‌خواند. مارک همچنین همزمان با تحصیل در دوره دبیرستان دوره‌هایی مربوط به برنامه نویسی را در کالج مرسی در نزدیکی خانه شان مي‌گذراند.


زوکربرگ به دبیرستان آردسلی رفت و با جهشی خواندن‌ترم‌های تحصیلی اش توانست در سال آخر دبیرستان به آکادمي‌فیلیپز اکستر راه یابد. او در این آکادمي‌جوایزی در علوم ریاضی، نجوم و فیزیک و همچنین در مطالعات کلاسیک (او در دوران دبیرستان زبان‌های فرانسوی، لاتین و یونان باستان را کاملا مي‌دانست) برد. وی همچنین کاپیتان تیم شمشیربازی بود. مارک حتی به خاطر حفظ کردن اشعار باستانی مانند ایلیاد شهرت داشت. زوکربرگ بعدها نیز با تلاش فراوان زبان چینی را یادگرفت.
مارک زوکربرگ از همان دوران دبیرستان به ایجاد برنامه‌هاي کامپیوتری،‌ به ویژه ابزارهای ارتباطی و بازی‌ها علاقه داشت. او حتی برنامه ای به نام زوک‌نت نوشته بود که کامپیوترهای بین خانه تا مطب دندانپزشکی پدرش را به هم متصل مي‌کرد که مي‌توان آن را نسخه اولیه پیغام‌های فوری AOL دانست که سال پس از آن به بازار آمد. در واقع زمانی که کودکان دیگر با بازی‌های کامپیوتری بازی مي‌کردند،‌ مارک زوکربرگ بازی‌های کامپیوتری را خلق مي‌کرد.


مارک زوکربرگ همچنین در دوران دبیرستان یک نرم‌افزار پخش موسیقی به نام ساینپس مدیا پلیر را تحت نام شرکت گروه اینتلیجنت مدیا طراحی کرد که از هوش مصنوعی برای یادگیری عادات موسیقایی کاربران استفاده مي‌کرد و آن را به Slashdot مي‌فرستاد. این برنامه از سوی مجله PC رتبه 3 تا 5 را دریافت کرد. در آن زمان مایکروسافت و AOL تلاش کردند ساینپ را بخرند و زوکربرگ را استخدام کنند، اما او تحصیل را انتخاب کرد و در سپتامبر سال 2002 به کالج‌ هاروارد رفت. او قبل از ورود به ‌هاروارد نیز در این دانشگاه به عنوان یک اعجوبه برنامه نویسی شهرت پیدا کرده بود. زوکربرگ همزمان در رشته روانشناسی و علوم کامپیوتر شروع به تحصیل کرد. مارک در سال دوم دانشگاه برنامه ای به نام کورس‌مچ نوشت که به کاربران این امکان را مي‌داد که تصمیم انتخاب کلاس‌های درسی‌شان را بر اساس انتخاب‌های دانشجوهای دیگر بگیرند و همچنین به آنها کمک مي‌کرد به صورت گروهی مطالعه کنند. او کمي‌بعد برنامه‌ای متفاوت به نام فیس‌مش خلق کرد که برای دانشجویان امکان انتخاب خوش چهره‌ترین فرد بر اساس عکس‌هایشان را فراهم مي‌کرد. این سایت شهرت زیادی بین دانشجویان پیدا کرد، اما چون برای سرور‌هاروارد سنگین بود،‌ کالج آن را بست. البته برخی دانشجویان هم از این شکایت داشتند که عکس‌هایشان بدون اجازه استفاده مي‌شود. زوکربرگ نیز به‌طور عمومي‌عذرخواهی کرد.


در نهایت زوکربرگ فیس‌بوک را به همراه سه همکلاسی دیگرش از خوابگاه خود در‌هاروارد در تاریخ 4 فوریه سال 2004 راه‌اندازی کرد. او ایده این سایت را از دایرکتوری دانشجویانی که آکادمي‌‌فیلیپز اکستر(که در نوجوانی به آن می‌رفت) ایجاد کرده بود الهام گرفت. این دایرکتوری در واقع یک شبکه اجتماعی کوچک بین دانشجویان بود که مي‌توانستند مشخصاتشان را در آن وارد کنند. زوکربرگ به زودی تصمیم گرفت این شبکه اجتماعی که تا آن زمان محدود به‌هاروارد بود را به مدارس دیگر نیز چون استنفورد،‌ دارمونت، کلمبیا، دانشگاه نیویورک،‌ کورنل، براون و ییل هم گسترش دهد.


زوکربرگ تحصیل در‌هاروارد را رها کرد و به همراه دوستانش به پالو آلتو در کالیفرنیا رفت. آنها در آنجا خانه‌ای به عنوان دفتر کار اجاره کردند. آنها قصد داشتند به‌هاروارد بازگردند، اما نهایتا در کالیفرنیا ماندگار شدند چون دیگر به هدفی که داشتند، یعنی ایجاد یک جریان اطلاعات آزاد بین مردم جهان و داشتن درآمد بالا رسیده بودند. اين شبکه اجتماعي اکنون پانصد ميليون نفر کاربر و بيش از هزار و هفتصد نفر کارمند دارد.


بر اساس زندگي مارك زوکربرگ فيلمي سينمايي با عنوان «شبکه اجتماعي» به‌كارگرداني ديويد فينچر ساخته شده که ماجراي تاسيس فيس بوک را از ابتدا تا فراگير شدنش به نمايش مي‌گذارد.زوکربرگ اخيرا اعلام کرد که بخشي از دارايي‌هاي خود را به خيريه خواهد بخشيد. مارک زوکربرگ يکي از اعضاي گروهي موسوم به «قول اعطا» است که ثروتمندان آمريکايي را قانع مي‌کند تا دست کم نيمي‌از ثروت خود را چه در زمان حيات يا پس از مرگ به خيريه اعطا کنند. «قول اعطا» جنبشی است که وارن بافت سرمايه‌گذار آمريکايي به همراه بيل گيتس، رييس مايکروسافت و همسرش شروع کردند.
مارک زوکربرگ در حال حاضر مجرد است و در پالوآلتو زندگی مي‌کند. گفته مي‌شود ثروت زوکربرگ در سال 2011 به 9.6 میلیارد دلار خواهد رسيد.

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

► استخدام در شرکت ذوب آهن اصفهان
کلیدهای موفقیت / جلسه هشتم / سیاست فعال در برخورد با منفی ها! ◄

مطالب مرتبط
بنر