انحصارگری در صنعت هوانوردی و دلهره مسافران

شنبه ، 16 بهمن 1389 ، 15:05

 

از ماجرای سقوط هواپیما در ارومیه چندین روز  می گذرد و طبق روال دیگر حوادث و فجایعی که در کشورمان به وقوع می پیوندد رو به فراموشی است . با این وجود نگرانی از عدم امنیت پرواز در کشور همچنان ادامه دارد .

به گزارش بانکی دات آی آر پس از آنکه آخرین فرود هما در فرودگاه جان اف کندی  نیویورک در روز ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد. دولت آمریکا پرواز روز بعد هما را درحالی که برای فرود آماده می‌شد به فرودگاه مونترال تغییر مسیر داد و اعلام کرد به دلیل تنش‌های ایجاد شده در روابط دو کشور هواپیماهای ایرانی حق فرود در هیچ یک از فرودگاه‌های ایالات متحده را ندارند. این خط هوایی پس از گذشت ۲۸ سال هنوز بازگشایی نشده‌است.

از آن زمان تا کنون انحصار گران صنعت هوانوردی  تحریم های متعددی برای هواپیمایی کشورمان در نظر گرفته اند این تحریم ها  شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هوانوردی کشور به شمار می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هواپیمایی ناوگانی فرسوده و قدیمی دارد.

 

بنابر این خرید هواپیمای نو از کمپانی های بوئینگ و ایرباس مقدور نیست. اگر هم هواپیماهای دست دوم خریداری کنیم بایداز کشور مبدا فک ثبت شود تا قادر به پرواز در خطوط هوایی گردد و این امر امکانپذیر نیست. در این خصوص باید انحصارگران صنعت هوایی جهانی پاسخگو باشند.

البته به گفته بسیاری از مدیران این تحریم ها به هیچ عنوان نتوانسته صنعت هوایی کشور را به تعطیلی بکشاند و حتی در بسیاری موارد سبب خودکفایی صنعت کشور گردیده است.

یکی از کارکنان صنعت هوایی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به خبرنگار بانکی دات آی آر گفت: طی سالیان اخیر پیشرفت های چشمگیری در خصوص هواپیماهای تک سرنشین و همچنین تعمیر هواپیما صورت گرفته با این وجود با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

البته وجود چنین تحریم هایی نباید به مدیران این صنعت امکان دهد تا از پاسخگویی به مردم سر باز بزنند و با سوء مدیریتشان مشکلات را دو چندان کنند.

تاخیر چندین ساعته پروازهای داخلی ,عدم پاسخگویی مسئولان ایرلاین ها به مسافران , عدم رعایت استانداردهای مهمانداری و گرانی بی رویه قیمت بلیط از مواردی است که به هیچ عنوان به تحریم ها ارتباطی ندارد ولی متاسفانه دیده می شود.

 

پربازدید ترین اخبار بانکی:

==================

 

 

 

 

► تحریم ایران ؛ نزدیک به آخر خط
شاهکارهای هنری در موزه گوگل ◄

مطالب مرتبط
بنر