آخرین اخباراز کیفیت خودروهای داخلی+جدول

پنجشنبه ، 21 بهمن 1389 ، 11:17

 

تازه‌ترین ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی اگرچه خبر از رشد کیفیت محصولاتی مانند سمند، پراید و تندر-90 می‌دهد، اما دراین آمار محصولاتی همچون ریو، پژو 405 و MVM مدل 110 نیز با افت کیفی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش بانکی دات آی آر آن طور که در آمار سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آمده، مزدا3 جدید باز هم در غیاب بنز به صدر جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی رفته و پراید پارس خودرو نیز از جای خود در انتهای جدول تکان نخورده است.

در این رده‌بندی که متعلق به دی‌ماه امسال است، 23 خودرو داخلي، تحت ارزيابي كيفي قرار گرفته و در حالت کلی به دو دسته «خيلي خوب» و «خوب» تقسيم شده‌اند. طبق معمول رده بندي‌هاي قبلي، اين ماه نيز سطح كيفي خودروهاي توليدي در نه معيار سيستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور، ترمز، تجهيزات الكتريكي، تزئينات داخلي و خارجي، صداهاي غيرعادي، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزيابي قرار گرفته و 21 خودرو مورد نظر، بر اساس مجموع نمرات منفي به دست آمده، رتبه‌بندي شده‌اند. هر خودرويي كه نمره منفي آن بين صفر تا 120 باشد، به دسته «خيلي خوب» رفته و خودروهاي داراي نمره منفي 120 تا 200 نيز در جمع «خوب‌ها» قرار گرفته‌اند.

از نکات قابل توجه آمار مذکور، بالاتر قرار گرفتن تندر پارس خودرو از تندر ایران خودرو و کاهش حدودا 20 واحدی نمرات منفی سمند در مقایسه با ارزیابی قبلی است.


ادامه صدرنشینی مزدا 3


محصول مونتاژي «گروه بهمن»، باز هم از غیبت بنز استفاده کرد و با کسب تنها 16.1 نمره منفی در صدر جدول کیفی خودروهای داخلی قرار گرفت.

مزدا3 در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. پس از این محصول، با دو ژاپنی دیگر در رده‌های دوم و سوم جدول روبه‌رو می‌شویم. ماکسیما که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود، در همان معیارهای مزدا3 نمره منفی کسب کرده و با مجموع 18.3 امتیاز منفی دومین عضو جدول به شمار می‌رود.

گرند ویتارا نیز که به عنوان تک شاسی بلند ایران خودرو پشت سر ماکسیما قرار دارد، تنها در دو معیار بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. از ویتارا که بگذریم، به هیوندایی آوانته در رده چهارم جدول می‌رسیم. این خودرو که در بخش خصوصی مونتاژ می‌شود، در پنج معیار از جمله سیستم تعلیق، ترمز و بدنه نمره منفی کسب کرده است.

 

 

اختلاف تندری

اما به سراغ فرانسوی‌های بالانشین جدول برویم و ببینیم اوضاع کیفی آنها به چه شکل است.

رده پنجم جدول در شرایطی به تندر-90 پارس‌خودرو اختصاص یافته، که همتای ایران خودرویی‌اش با 1.1 اختلاف نمره منفی، چهار رده پایین‌تر قرار دارد. تندر پارس خودرو در تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و تندر ایران خودرو علاوه بر معیارهای مذکور، در سیستم تعلیق نیز امتیاز منفی کسب کرده است.

بیشترین نمره منفی تندر پارس خودرو در رنگ بدست آمده و بالاترین امتیاز منفی تندر ایران خودرو نیز به بدنه مربوط می‌شود. از این دو بگذریم و به سراغ پژو 206 برویم. در جدول کیفی دی‌ماه، 206‌هاچ بک با 26.7 نمره منفی جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده و مدل صندوقدار آن نیز 26.6 امتیاز منفی دارد.

سیستم تعلیق و نفوذ آب، تنها معیارهایی هستند که 206 صندوقدار در آنها نمره منفی ندارد و این در شرایطی است که 206‌هاچ بک علاوه بر این دو، در معیار ترمز نیز نمره منفی به خود نمی‌بیند.
دیگر محصول فرانسوی بالانشین جدول، مگان مونتاژی پارس خودرو است که با 27 نمره منفی عضو هشتم جدول به حساب می‌آید. این خودرو در تزئینات، بدنه و رنگ امتیار منفی دارد.




افت کیفی سه خودرو

آن طور که در ارزیابی کیفی دی‌ماه به چشم می‌آید، ریو، پژو 405 خراسان و MVM مدل 110 با افزایش نمرات منفی در مقایسه با ماه گذشته روبه‌رو شده‌اند. ریو که رده یازدهم جدول را در اختیار دارد، در کل 61.2 نمره منفی بدست آورده است. این خودرو همچنان در سیستم موتور نمره منفی بالایی دارد.

پژو 405 خراسان نیز که با کسب نمره منفی در تمام معیارها، عضو پانزدهم جدول به شمار می‌رود، در مجموع 103.1 نمره منفی به خود می‌بیند. این در شرایطی است که همتای تولید مرکز این خودرو، با کسب 2.4 نمره منفی بیشتر، در جایگاه شانزدهم قرار گرفته و در همه معیارها نیز منفی شده است.

دیگر خودرویی که در مقایسه با ماه قبل دچار افت کیفی شده، MVM مدل 110 است. این محصول چینی که در «مدیران خودرو» مونتاژ می‌شود، 119.4 نمره منفی کسب کرده و جایگاه هجدهم جدول را در اختیار دارد. MVM110 اگرچه در دو معیار ترمز و صداهای غیرعادی نمره منفی به خود نمی‌بیند، اما کمترین کیفیت را در تجهیزات الکتریکی بین کل خودروهای تحت ارزیابی دی‌ماه به خود اختصاص داده است. این موضوع در شرایطی است که مدل 530 «MVM»، شرایط کیفی بسیار بهتری در مقایسه با مدل 110 داشته و 73.1 نمره منفی دارد.

این خودرو که بالاتر از محصولاتی مانند پارس و 405 قرار گرفته، در سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. MVM مدل 530 البته در معیار سیستم تعلیق، کمترین کیفیت را بین کل خودروهای تحت ارزیابی دی‌ماه دارد.


کیفیت ورنا و لیفان

اما نگاهی نیز به اوضاع کیفی ورنا و لیفان به عنوان دو محصول دیگر از بخش خصوصی بیندازیم.
ورنا که در شرکت «خودروسازان راین» و تحت لیسانس هیوندایی به مونتاژ می‌رسد، 46.1 نمره منفی دارد و جایگاه دهم جدول را به خود اختصاص داده است. این محصول به جز صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی دارد. لیفان نیز که یکی از میهمانان چینی صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود، با کسب 130.4 نمره منفی در جایگاه نوزدهم جدول قرار گرفته است. این خودرو در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند.


جهش کیفی سمند

محصول ملی ایران خودرو توانسته در ارزیابی کیفی دی‌ماه کاهشی حدودا 20 واحدی را در نمرات منفی تجربه کند. سمند که دوازدهمین عضو جدول است، البته در تمام معیارها نمره منفی دارد.

پارس نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات ایران خودرو، با کسب 109.4 امتیاز منفی، جایگاه هفدهم جدول را در اختیار دارد. این خودرو که مدل خراسانی آن در ارزیابی دی‌ماه غایب است، به جز صداهای غیرعادی در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند.

اما به انتهای جدول برویم و سری به میهمانان همیشگی آن (پراید و روآ) بزنیم، خودروهایی که بیشترین رکوردهای منفی را به خود اختصاص داده‌اند. روآ که جایگاه بیستم جدول را در اختیار دارد، ضمن کسب نمره منفی در تمام معیارها، کمترین کیفیت را در سیستم موتور و تزئینات بین 23 خودرو تحت ارزیابی، به خود اختصاص داده است. این محصول در مجموع 147.6 امتیاز منفی کسب کرده است.

سایپا 132 نیزدر مجموع حائز 152.1 نمره منفی شده است. پس از این خودرو، پراید صبا که با کسب 163.8 نمره منفی عضو بیست و دوم جدول به حساب می‌آید، بیشترین صداهای غیرعادی را داراست. پراید پارس خودرو هم که با 175 نمره منفی آخرین عضو جدول محسوب می‌شود، علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، حائز کمترین کیفیت در بدنه و رنگ نیز شده است.

 

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► برند برتر دنیا در پایان سال 2010
دنیای واقعی، نسل مجازی ◄

مطالب مرتبط
بنر