چرا والدینم حرف مرا نمی فهمند؟

شنبه ، 23 بهمن 1389 ، 11:40

 

نمی دونم من به زبان دیگری حرف می زنم یا شاید هم گوش آنها سنگین شده هر چه می گویم نمی فهمند . گاهی حرف زدن سر ساده ترین مسائل آنقدر دشوار می شود که انگار در حال حل مسائل فیزیک هسته ای هستیم!بعضی وقت ها هم با آنکه هر دو از یک چیز حرف میزنیم و اختلاف دیدگاه اساسی هم با هم نداریم باز هم مشاجره می کنیم.

به گزارش بانکی دات آی آر بحث فاصله نسل ها از جمله مباحث روانشناسی است که همواره مورد توجه اساتید روانشناسی و همه اقشار جامعه بوده است.

اختلاف نظر بین والدین و فرزندانشان از سن دو سالگی که شخصیت کودک در حال شکل گیری است و با نه گفتن تلاش می کند استقلال شخصیتی خود را نشان دهد شروع می شود و  تا دوره میانسالی و پیری فرزندان با والدینشان ادامه می یابد.

 

 

این اختلاف نظر که امری طبیعی است و از علل و عوامل مختلف سرچشمه می گیرد در بسیاری خانواده ها به تعارض و درگیری منجر می شود.

یکی از ریشه ها و علل اساسی این اختلاف ها آن است که برخی والدین و فرزندان این اختلاف اندیشه را انکار می کنند و بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی و تغییرات ,مسائل و مشکلات را از دیدگاه خودشان می بینند.

در حالی که تحول و دگرگونی یک امر طبیعی  است که در هر عرصه زمانی رخ می دهد و یکی از اصول جلوگیری از ایجاد شکاف نسل ها پذیرفتن حقیقت تغییراست.

یکی دیگر از مشکلات آن است که والدین برای بکار گیری اصول تربیتی و در پاره ای موارد  مشورت دادن به فرزندانشان که بعضا خودشان هم پدرو مادر شده اند به گذشته نظر دارند تا به آینده و فضای پیش روی فرزندانشان .

تصوير ناعادلانه و مخربي كه گاهي بزرگ‌ترها از نسل جوان مي‌سازند و آنها را به بي‌اعتنايي نسبت به آموزه‌هاي ديني، ريشه‌هاي تاريخي و شوون اصيل رفتاري متهم مي‌كنند، نتيجه همين ناتواني در انتقال مفاهيم، دريافت بازخورد و اختلافات ناشي از رابطه ناقص است.

از دیگر مسائلی که اختلاف نسل ها را به شکاف بین نسل ها بدل می نماید شرایط اقتصادی است.

هر نسلی شرایط اقتصادی و مالی خاص خویش دارد که این امر نیازمند تصمیم گیری بر اساس شرایط همان نسل است. پسری که تا سن 30 سالگی با والدین خویش زندگی می کند و استقلال مادی ندارد و یا دختری که شرایط مشابهی را تجربه می کند در زمینه مسائل اقتصادی دیدگاه های متفاوتی دارند.

بي‌پاسخ ماندن نياز يك نسل به استقلال‌طلبي و نداشتن توانايي مالي براي ترك خانواده اوليه و تشكيل خانواده‌اي جديد با معيارها و آرمان‌هاي نوين هويت حقيقي و آرماني وي را مخدوش مي‌كند و با ادامه اين روند شكاف ميان نسل‌ها عميق‌تر و مخرب‌تر مي‌شود.

هرنسل آرزویی و هر عصر نامی برای خویش دارد. پذیرفتن این نکته بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد چراکه آموزش اصول مدیریت مالی ,خانه داری, آشپزی ,تعمیرات وسایل خانه و بسیاری از امور که زمانی ارزش تلقی می شد شاید برای نسل حاضر ارزش نباشد و یا شیوه نگرش آنها تغییر کرده است.

از آنجا که هر نسل با هم عصرهای خود ازدواج می کند و نگرشها و ارزش های مشترکی دارند این مشکلات به مرور زمان بر طرف خواهد شد و به فراخور نیاز مهارتهای جدید را خواهند آموخت.

در خصوص مسائل عقیدتی و مذهبی هم والدین موظف اند کلیه اصولی که به آن اعتقاد دارند به فرزندانشان بیاموزند و در نهایت به نظر و عقیده او احترام بگذارند و اجازه دهند خود او در خصوص چنین مباحث مهمی تصمیم گیری کند.

اما فرزندان هم موظف اند به والدین خود احترام بگذارند و بدون هیچ گونه پیش داوری ای تلاش کنند نظرات آنها را بررسی کنند و تصمیم بگیرند . مشورت در هر شرایطی راهگشا خواهد بود.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

 

 

 

 

 

 

 

► استخدام در گلدیران
استخدام وزارت مسکن و شهرسازی (سراسری) ◄

مطالب مرتبط
بنر