زنان برجسته ایران از دیروز تا امروز(1) +عکس

يكشنبه ، 24 بهمن 1389 ، 09:55

 

در گزارش 5 زن توطئه گر تاریخ به معرفی زنانی پرداختیم که در تاریخ کشور نام نیکی از خود به یادگار نگذاشته اند و با نیرنگ های خود موجبات نا امنی در کشور را فراهم آوردند.

 

در این گزارش دو بخشی خبرنگار بانکی دات آی آر می کوشد چند تن از زنان تاثیر گذار کشور که کمتر برای ماشناخته شده اند برای شما عزیزان معرفی کند.

 

زنان دیروز(باستان)

1.آتوسا

زنی که تاریخ بارها و بارها در تاریخ از او یاد شده  آتوسا، دختر کوروش  است که همسر داریوش  شد و تاثیر فراوانی بر تاریخ ایران گذاشت. در آن هنگامه بود که رسم شد زن شاهنشاه بانوی ایران شود و همان هنگامه آتوسا بود که همسر شاهنشاه را ملکه نامیدند. آتوسا مهر فراوانی به آموختن و آموزاندن داشت کلاس برپا می کرد و آن چه را که آموخته بود با پیرامونیانش می آموزاند. به اندازه ای مردم را دوست می داشت و با مردم یکرنگ و مهربان بود که ایرانیان در آن هنگام به وی مادر ایران لقب داده بودند .

2.فــرخ رو

نام او به عنوان نخستين بانوي وزير در تاريـــــخ ايران ثبت شده است.از او اطلاعات چندانی در دسترس نیست با  این وجود می دانیم وي از طبقه عام كشوري به مقام وزيري امپراتوري ايران رسيد.

3.آرتادخـــت


وزیر خزانه داری و امور مالی دولت ایران در زمان شاهنشاهی اردوان چهارم اشکانی.به گفته کتاب اشکانیان اثر دیاکونوف روســــی خاور شناس بزرگ .او مالیات ها را سامان بخشید و در اداره امور مالی کوچکتـــــرین خطایی مرتکب نشدو اقتصاد امپراتوری پارتیان را رونق بخشید.

چنانچه برآمده است از کارهای بزرگ او در گردآوری دارایی کشورو دیگری جلوگیری از هزینه های بیهوده به ویژه درباریان و دیگری گرفتن باج و خراج از درآمد توانگران بوده است.

زنان امروز (معاصر)

4. آلينوش طريان


آلینوش طریام مادر فیزیک ایران ونخستين زن استاد فيزيك ايران و بنيانگذار رصدخانه و تلسكوپ خورشيدي تاريخ نجوم ايران است . بانويي كه 30 سال از زندگي پربارش را به تربيت دانشجوياني پرداخت كه اكنون خود استاداني بزرگ در اين عرصه هستند.

آلينوش طريان در 18 آبان سال 1299 هجري خورشيدي در خانواده ارمني در تهران پا به عرصه گيتي نهاد.

5.خدیجه آزاد پور


خدیجه آزادپور ووشوکار ایرانی است که مدال طلای قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی را کسب کرده‌است. وی در قهرمانی جهان ۲۰۰۹ تورنتو اولین زن ایرانی قهرمان جهان ووشو و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگ‌ژو اولین زن ایرانی شد که پس از انقلاب اسلامی  در بازی های آسیایی به مدال طلا می‌رسید.

 

6.مرضیه وحید دستجردی


مرضیه وحید دستجردی (زادهٔ ۱۳۳۸، تهران) وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، نمایندهٔ ادوار ۴ و ۵ مجلس شورای اسلامی، مدیر سابق روابط دانشگاهی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیئت علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران دربیمارستان آرش با سمت استادیار مشغول به فعالیت است. او از مطرح‌کنندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» می‌باشد.

پس از فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی، وحید دستجری سومین زن در تاریخ ایران است که وزیر شده‌است و از آن جهت که توانست از نمایندگان مجلس رای اعتماد بگیرد و تاکنون به عنوان وزیرشناخته شود برجسته است.

 

منابع:

یونانیان و بربرها- امیر مهدی بدیع

حقوق بشر در جهان امروز و حقوق جهان در ایران باستان- فریدون جنیدی – فصلنامه هستی

پربازدید ترین اخبار بانکی:

===============

► 21 درصد شهر نشین ها حساب بانکی ندارند!!
تاثیرگذارترین نمایشگاه گردشگری +عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر