همه چیز در باره بازار سیاه از کلیه گرفته تا فیش حج

سه شنبه ، 26 بهمن 1389 ، 09:31

 

بازار سیاه (به انگلیسی: Black Market) یا (به انگلیسی: Underground economy) به هر بازار غیرقانونی‌ای گفته می‌شود که در زمانی که قیمت حداکثر یا حداقل (عموماً توسط حکومت) تثبیت شده‌اند، تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر  اگر حکومت قیمت ماکزیمم یک کالا را مشخص کرده باشد، فروش با قیمت بالاتر در بازار سیاه اتفاق می‌افتد. بازار سیاه خصوصا در زمان انجام جیره‌بندی (مانند زمان جنگ) رایج است.

 

 

ایجاد بازار سیاه، سبب افزایش قیمت وسایل مورد نیاز مردم و در نتیجه، وارد آمدن فشار روی طبقه ی ضعیف و محروم جامعه می شود. در همه جای جهان هر از گاهی، عده ای سودجو و فرصت طلب، اجناس مورد نیاز مردم را احتکار می کنند و از دسترس مردم دور نگه می دارند تا پس از مدتی، آن را به بهایی بیشتر بفروشند و از این رهگذر سودی به دست آورند. این کار، علاوه بر ضرر و زیان های روحی و روانی که بر مردم وارد می کند، برای ایجاد کنندگان بازار سیاه بسیار سود آور است و باعث می شود بعضی ها یک شبه ره صد ساله را طی کنند.

اما بازار سیاه در چه شرایطی و برای چه کالاهایی ایجاد می شود؟

اساسا افرادی به عنوان واسطه در فرآیند بازاریابی در طی رسیدن محصول از تولیدکننده به مصرف کننده نقش ایفا می کنند که می توان گفت حضور آن ها برای تسریع و تسهیل این پروسه و نیز کاهش ریسک فعالیت ها الزامی است. اما زمانی این نقش را مثبت می توان درنظر گرفت که سهمی که این افراد از قیمت محصول دریافت می کنند منطقی و عادلانه باشد و همچنین عملکرد مثبتی بر روی کیفیت محصول و یا توزیع آن داشته باشند. اما در شرایطی که این واسطه ها به عنوان دلال مبادرت به دریافت مبلغ هنگفتی برای انجام این کار بکنند در این صورت شرایط برای ایجاد بازار سیاه فراهم می شود.

به طور کلی حذف واسطه ها در برخی از مشاغل امکان پذیر نیست اما می توان با ساماندهی و نظارت دقیق بر فعالیت آنها بر بهبود روند بازار و سیر منطقی آن کمک نمود.

اما بازار سیاه مفهومی کلی است و برای هر کالای قابل فروشی می توان بازار سیاه ایجاد کرد از آرد ,سیمان یا بنزین گرفته تا کلیه و اسکناس نو و حتی خدمات بانکی ,فیش حج  و وام می تواند ابزاری برای سود جویان باشد.

بازار سیاه اشکال مختلفی دارد و  بازار سیاه بعضی کالا ها در برخی اوقات از سال شکل می گیرد و یا آنکه رونق می یابد .

به عنوان مثال بازار سیاه اسکناس ها نو و تا نخورده همه ساله در روز های پایانی سال به شدت گرم می شود و دلالان برای هر 100 هزار تومان تا 9 هزار تومان سود برای خود در نظر می گیرند.

بنابر این یکی از دلایل عمده ایجاد بازارسیاه برای کالاهای مختلف افزایش نیاز به آنها و کمبود در بازار است. بنابر این لازم است پیش از ایجاد هر گونه بازار سیاهی میزان عرضه آن محصول در سطح بازار افزایش یابد .

 

اما ما برای مقابله با بازارسیاه چه کاری می توانیم بکنیم؟

پاسخ واضح است چند ماه پیش از افزایش فصلی خرید یک محصول کالای مورد نظر خود را تهیه کنیم. گول قیمت های کاذب بازار را نخوریم بعضی وقت ها صبر بهترین راه مقابله با بازار سیاه است. قبل از خریدن کالاهایی که یک باره و غیر منطقی گران می شوند چند روز صبر کنیم.چرا که اغلب کالاهایی که برای آنها بازار سیاه ایجاد می شود انقدر اساسی وضروری نیستند که نتوان چند روز بدون آنها سر کرد.

پر بازدیدترین اخبار بانکی:

===============

 

 

 

► استخدام حسابدار
استخدام های قبلی ◄

مطالب مرتبط
بنر