فیس بوک چگونه می تواند کاربران خود را اذیت می کند

شنبه ، 30 بهمن 1389 ، 09:39

 

فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی در دنیا با جمعیت میلیونی خود طرفدران خود را دارد. جمعیت زیاد کاربران آن ، هر چند نشان از محبوبیت این شبکه اجتماعی دارد، در ابتدا مورد انتقاد ها و بررسی های جدی کارشناسان فنی در دنیا واقع شد. اما حال نگرانی ها از گسترش این شبکه اجتماعی و موارد مشابه آن به حوزه نگرانی های اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و حتی سلامت وارد شده است.


به گزارش بانکی دات آی آر، طی مطالعات جدیدی که توسط روانشناسان در دانشگاه ادنبرگ ناپیر در انگلیس صورت گرفته است، معلوم می شود که هر چه به تعداد دوستان شبکه ای افراد اضافه می شود، موجب استرس کاربر می شود.


روانشناسان بر این باورند که کسانی که بیشتر به فضای فیس بوک معتاد شده اند بیشتر با نگرانی ها مرتبط با آن درگیر می شوند و این احساس استرس به آن ها بیشتر آسیب می زند.


این محققین همچنین اشاره می کنند که آثار و طبعات منفی استفاده از این شبکه که بیش از 500 میلیون عضو دارد سنگین تر از منافع آن که ارتباط با دوستان و خانواده است بوده است.


جامعه آماری این تحقیق عموما از دانشجویان و جوانان استفاده کننده از فیس بوک است. اکثر آنان می گویند که نمی توانند به  درخواست های دوستان خود در شبکه پاسخ ندهد و اغلب این موضوع باعث می شود که آن گونه که افراد می خواهند در انتخاب  فضای صفحه خود آزاد باشند نیستند و معمولا عدم پاسخگویی به موقع موجبات ناراحتی افراد را فراهم می آورد و این ها همه جز استرس و نگرانی های ناخواسته که شاید فرد خود نیز نسبت به آن بی توجه است در پی ندارد

.


جالب آن است که در حالی که این افراد با توجه به تعداد بسیار زیاد دوستان خود نمی توانند لذت کافی و لازم را ببرند، دیگر افراد برای داشتن دوستان بیشتر حسادت می کنند و بر این تصور هستند که دوستان بیشتر می تواند بیشتر باعث تفریح و لذت از شرایط ارتباطی در فیس بوک باشند.


دکتر کتی چارلز، مدیر تحقیق می گوید، " ما به این نتیجه رسیده ایم که در حقیقت آن هایی که با افراد بیشتری به عنوان لیست دوستان خود در ارتباط اند زمان بیشتری را می بایست در سایت صرف کنند، و هر یک از این افراد مستعد واقع شدن در شرایط استرس ناشی از مدیریت ارتباط خود با دیگران هستند."


دکتر چارلز می افزاید کاربران زیادی هم هستند که دلیل واضح و درستی برای علت استفاده خود از این شبکه ندارند. اما از سوی دیگر کاربران بسیاری هم اشاره می کنند که دوری از این نوع ارتباطات آنان را از زندگی اجتماعی ، اطلاعات روز و دوستان خوب دور نگه می دارد.

این تحقیق می افزاید که شرکت فیس بوک، در این زمینه حاضر نشده است اظهار نظری کند.

 

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

 

 

► بیکاران جهان در آستانه ی ثبت یک رکورد تاریخی !
استخدام کادر تخصصی در اصفهان ◄

مطالب مرتبط
بنر