مشخص شدن رقم یارانه‌ نقدی درسال90

سه شنبه ، 3 اسفند 1389 ، 16:02

 

:: باز گشایی سامانه ثبت حساب سرپرستان خانوار(جدید)

براساس موارد تصویب شده از سوی دولت در این لایحه حقوق و دستمزد زیر 483 هزار تومان در سال آینده معاف از پرداخت مالیات است.

به گزارش بانکی دات آی آر ، در این رابطه فارس به انتشار جزئیات لایحه بودجه سال 90 پرداخته است. براساس این لایحه سقف معافیت مالیاتی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم برای سال 1390 ، مبلغ پنجاه و هشت میلیون ریال در سال تعیین شده است. براساس این رقم، میزان حقوق ماهانه، 4 میلیون و 833 هزار ریال محاسبه می‌شود.

بنابراین گزارش، سقف معافیت مالیاتی حقوق بگیران برای سال 89 مبلغ 52 میلیون و 500 هزار ریال درآمد سالانه تعیین شده و در سال جاری حقوق زیر 437 هزار تومان از پرداخت مالیات معاف بوده است که با این حساب سقف معافیت مالیاتی در سال آینده 46 هزار تومان افزایش یافته است.



درآمد نفتی 57 هزار میلیارد تومانی دولت در بودجه 90
در متن لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 90، 57 هزار و 720 میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد که پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به مبلغ حداکثر 13.75 میلیارد دلار از محل صادرات نفت به دست می‌آید.

همچنین در متن لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال 90، از مجموع 59 هزار و 194 میلیارد تومانی منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، 57 هزار و 720 میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و هزار و 474 میلیارد تومان به منابع حاصل از فروش اموال منقول و غیر منقول اختصاص دارد.


بر اساس این گزارش از مجموع 47 هزار و 596 میلیارد تومانی مصارف مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی)، 32 هزار و 694 میلیارد تومان به ساختمان و سایر مستحدثات، 8 هزار و 836 میلیارد تومان به ماشین‌آلات و تجهیزات، 71 میلیادر تومان به سایر دارایی‌های ثابت، 2 میلیارد تومان به استفاده از موجودی انبارها، 9 میلیارد تومان به اقلام گرانبها، 267 میلیارد تومان به زمین و 5 هزار و 688 میلیارد تومان به سایر دارایی‌های تولید نشده تعلق یافته است.



بر این اساس خالص دارایی‌های سرمایه‌ای پس از کسر دو مجموع فوق رقم 11 هزار و 597 میلیارد تومان را در بودجه پیشنهادی 90 نشان می‌دهد.
این گزارش حاکی است رقم بند مربوط به درآمدهای نفت و فرآورده‌های نفتی پس از اعمال ماده 299 قانون برنامه پنجم و پس از کسر از عواید خالص ناشی از صادرات نفت خام و میعانات گازی به دست می‌آید.

یارانه‌ حمل‌ونقل، نان، دارو و کالای اساسی 21.7 هزار میلیارد تومان
براساس لایحه تقدیمی دولت برای بودجه 1390 کل کشور یارانه نان، کالای اساسی،دارو و حمل و نقل در سال آینده 21 هزار و 786 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.


دولت در قانون بودجه 1389کل کشور بامجوز مجلس شورای اسلامی 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و بابت سهم 20 درصد درآمد یارانه آزاد شده اختصاص داده بود که این رقم در سال جاری به 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.


براین اساس دولت قصد دارد، در دومین سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 هزار میلیارد تومان از یارانه‌ها را آزاد و هدفمند کند که سهم 20 درصد برای جبران هزینه شرکت‌های دولتی (یا منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه حاملهای انرژی موضوع ردیف 130409) منبع 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

سهم 15 هزار میلیاردتومانی یارانه نقدی خانوارها
بر این اساس سهم یارانه نقدی خانوارها در سال آینده 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود که بستگی دارد دولت آن را در چند ماه از سال اجرا کند، سهم یارانه نقدی خانوار مشخص خواهد شد.
همچنین در لایحه بودجه 90 در جدول 9 اعتبارات یارانه‌ها در مجموع 21.7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به نان، کالاهای اساسی، داروهای خاص، حمل و نقل اختصاص می‌یابد که از این رقم 17.5 هزار میلیارد تومان در قالب اعتبار هزینه‌ای و 4.19 هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارای‌های سرمایه‌ای اختصاص خواهد یافت.

یارانه 3500 میلیاردتومانی نان

براساس لایحه بودجه 90 یارانه نقدی نان در سال آینده 3 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
در این لایحه برای پرداخت یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی، کمک‌های فنی و اعتباری و حمایت مالی برای قانون خرید تضمینی هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.


لایحه بودجه 90 یارانه کالاهای اساسی در سال آینده را 2500 میلیارد تومان و یارانه بابت پرداخت ضرر و زیان خریدهای تضمینی کشاورزی 100 میلیارد تومان در نظر گرفته است.


همچنین از اقلام عمده یارانه‌بگیر در سال آینده یارانه دارو و شیر خشک از سوی وزارت بهداشت و به مبلغ 390 میلیارد تومان، یارانه ما به التفاوت قیمت خرید تضمینی آب و پساب تصفیه شده از بخش خصوصی 30 میلیارد تومان است.
یارانه حمایت از بیماران خاص صعب‌العلاج، سرطانی، ام‌.اس و کمک به تامین هزینه بیماران دچار هزینه تحمل‌ناپذیر 110 میلیارد تومان و یارانه طرح‌های توسعه حمل و نقل عمومی شهرها 60 میلیارد تومان و یارانه تخفیف عوارض  و ایجاد زیر ساخت تاسیسات عمومی مسکن مهر 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اختصاص یک درصد اعتبار دستگاه‌های اجرایی به ورزش

دولت در لایحه بودجه 1390 کل کشور که در یکم اسفند 89 تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است، در ماده واحده بخش الف 4 پیشنهاد داده، به منظور توسعه ورزش همگانی ورزش قهرمانی و توسعه زیر ساخت‌های و روش و کمک، باشگاه‌های ورزشی دستگاه‌های اجرایی مجازند، حداکثر یک درصد از اعتبارات خود به استثنای فصول 1 و 6 بودجه‌های هزینه‌ای را در تربیت بدنی و ورزش اختصاص دهند.

بودجه 19 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها در سال 90
همچنین دولت در لایحه بودجه سال 90 در بخش بودجه بانک ها در قسمت منابع درآمدها را به میزان 19 هزارو 337 میلیارد تومان، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، تسهیلات بانکی، وام‌های خارجی، دارایی‌های جاری را صفر و سایر دریافت‌ها را به میزان 90 میلیارد تومان در نظر گرفته است.


بنابراین گزارش در بخش مصارف نیز هزینه‌ها را به میزان 16 هزار و 545 میلیارد تومان، مالیات به میزان 618 میلیارد تومان، 40 درصد سود ویژه به میزان 993 میلیارد تومان، سود سهام به میزان 22 میلیارد تومان، سایر حساب‌های تخصیص سود به میزان 4 میلیارد تومان، بازپرداخت تسهیلات بانکی و سایر وام‌های داخلی، بازپرداخت وام‌های خارجی، وجوه اداره شده، بازپرداخت ودیعه و بدهی‌ها وسایر پرداختها را به میزان صفر تومان، هزینه‌های سرمایه‌ای به میزان 766 میلیارد تومان، افزایش دارایی‌های جاری به میزان 361 میلیارد تومان و مبلغ 193 میلیارد تومان به منظور ذخیره استهلاک کسر کرده است که قسمت منابع و مصارف در نظر حسابداری با هم برابر است.

پربازدیدترین اخبار بانکی:

==============

► بهترین نوآوری های سال 2010
کلیدهای موفقیت / جلسه بیستم / سومین کلید طلایی ؛ عدم قضاوت ! ◄

مطالب مرتبط
بنر