گزارشی جالب / وقوع زلزله به نفع اقتصاد ژاپن !

دوشنبه ، 23 اسفند 1389 ، 14:07

بلومبرگ طي گزارشي از اثرات زلزله اخير ژاپن اعلام كرد اين زلزله در كوتاه‌مدت تاثيرات منفي زيادي بر رشد اقتصادي ژاپن خواهد داشت اما در بلندمدت به نفع اقتصاد اين كشور تمام مي‌شود.

بلومبرگ طي گزارشي تحليلي به بررسي تاثيرات منفي زلزله شديد و سونامي بي سابقه بر اقتصاد ژاپن پرداخت و نوشت گرچه برآورد زيان و خسارات وارد شده بر اقتصاد ژاپن هنوز ممكن نيست ولي آنچه مسلم است بحران اخير تاثير منفي شديدي بر رشد و رونق شكننده و بي ثبات ژاپن خواهد داشت .

 


اين گزارش افزود ترافيك در خيابانهاي ژاپن به شدت كاهش يافته، قطارها از حركت ايستاده اند، پروازها لغو شده و خدمات مخابراتي با چالشها و مشكلات زيادي روبرو شده است .
شاخص سهام در بورس توكيو با كاهش چشمگيري روبرو شده است و شاخص نيكي با افت 1.7 درصدي روبرو شد و بورس ژاپن تنها تا 15 دقيقه پس از وقوع زلزله مشغول به كار بوده است .


مايكل اسميتكا كارشناس ارشد اقتصادي در اين باره تاكيد كرد بحران اخير در كوتاه مدت تاثيرات منفي زيادي بر رشد اقتصادي ژاپن سومين اقتصاد بزرگ جهان خواهد داشت ولي در بلند مدت اين بحران مي تواند به نفع اقتصاد ژاپن باشد چرا كه اجراي پروژه هاي زير ساختي موجب افزايش اشتغال و رشد اقتصادي خواهد شد .


وي افزود وقوع بلايا و حوادث طبيعي معمولا موجب افزايش توليد ناخالص داخلي در بلند مدت خواهد شد. زلزله 1989 سان فرانسيسكو و زلزله 1994 لوس آنجلس مثال هاي روشني از اين مساله هستند .


تاكوجي اوكوبو كارشناس ارشد سوسايت جنرال در اين باره تصريح كرد اقتصاد ژاپن در ماه مارس با كاهش شديد رشد روبرو خواهد شد ولي پس از مارس با افزايش چشمگير رشد اقتصادي روبرو مي شود . مردم ژاپن بايد خودروها و لوازم خانگي از بين رفته در زلزله و سونامي اخير را جايگزين كنند و اين مساله به نفع اقتصاد ژاپن خواهد بود . به نظر من زلزله اخير موجب افزايش رشد اقتصادي ژاپن در سال 2011 خواهد شد .


كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه زلزله و سونامي اخير تاثير منفي محدودي بر بخش توليد ژاپن داشته است . بحران اخير تاثير منفي زيادي بر صادرات ژاپن خواهد داشت . رشد اقتصادي ژاپن در سه ماه پاياني 2010 با افت 1.3 درصدي روبرو شده است . شركتهاي بزرگ ژاپني مثل تويوتا و سوني در پي وقوع زلزله شديد 8.9 ريشتري در ژاپن فعاليت كارخانه هاي خود را در اين كشور متوقف كردند .شركت سوني فعاليت شش كارخانه بزرگ خود در شمال ژاپن را متوقف كرده است .


ياسوهيرو اوكادا سخنگوي شركت سوني تاكيد كرد شركت سوني در حال ارزيابي خسارات وارد شده به كارخانه هاي توليدي خود در شمال ژاپن است .شركت تويوتا نيز اعلام كرد اين شركت فعاليت سه كارخانه توليدي خود را تعطيل كرده است . شركت خودروسازي هوندا نيز فعاليت دو كارخانه بزرگ خود را متوقف كرده است . شركت نيسان ژاپن نيز فعاليت چهار كارخانه خود را تعطيل كرده است .


يك پالايشگاه بزرگ نفت در منطقه چيباي ژاپن با آتش سوزي وسيعي روبرو شده است و نيروگاه هسته اي ژاپن در شمال اين كشور نيز با شعله هاي آتش روبرو است .
دولت ژاپن اعلام كرد براي جلوگيري از وقوع بحران هسته اي در اين كشور چهار نيروگاه اتمي را تعطيل كرده است .

 

اخبار پربازدید سایت بانکی :

===================

► استخدام بانک قرض الحسنه رسالت(بازنشستگان)
استخدام شرکت نرم افزاری ◄

مطالب مرتبط
بنر