فصل رخت بر بستن انصاف !

شنبه ، 10 ارديبهشت 1390 ، 10:59

مشاوران املاک توصیه می کنند مستاجران به بهانه پیداکردن خانه ای با کرایه ارزان تر شرایط رابرای خود سخت تر نکنند

همه ساله با شروع فصل تابستان یا نزدیک شدن به همان( فصل جابه جایی)معروف طبق یک سنت دیرینه ایرانیان، مستاجران کفش های آهنی خود را پوشیده و از این بنگاه به آن آژانس املاک به دنبال خانه یا سرپناهی برای اجاره می گردند. مشاوران بنگاه های معاملات ملکی هم در این روزها پشت میزهایشان نشسته و آماده هستند تا دونه به دونه فایل ها را مقابل دیدگان مستاجران ورق بزنند.


( یه پنجاه متری دارم یه خوابه..والا ارزون می گه...گفته چهار میلیون پیش، ماهی یک میلیون و800 هزار تومان... البته به بچه دار نمی ده.. یکی دیگه هم هست 45 متری حالامی تونیم صحبت کنیم اجاره رو به یه تومن برسونیم.. اگه می خوای الان زنگ بزنم یه قراری بذارم...) مستاجرهم می گه: (نه یه مقدار اجاره اش برام سنگینه..شما بودجت چقدره؟  من نهایت بتونم پنج تومن پیش بدم با ماهی 150،200 تومن هم اجاره..) اینجاست که مشاوراملاک فایل هاشومی بنده با ناراحتی می گه: (آقا با این قیمت ها کجا می خوای پیدا کنی)


افزایش 20 درصدی نرخ اجاره بها


این برنامه روزانه مستاجرانی است که از اردیبشت ماه تا پایان فصل تابستان به دلیل سرآمد موعد قراردادشان با صاحب خانه یا ثبت نام مدرسه فرزندشان در منطقه ای خاص، مجبور هستند خانه خود را عوض کنند که با قیمت های نجومی در بازار مسکن روبه رو می شوند. مرکز آمار ایران به تازگی گزارش داده است که نرخ اجاره بها در تهران 20درصد افزایش داشته است. هر چند که مشاوران املاک حدود دو هفته پیش احتمال این افزایش را در نرخ های اجاره بها داده بودند و هنوز هم معتقد هستند؛ قیمت ها باز هم افزایش خواهد داشت.


دلایل افزایش اجاره بها


گفته می شود از دلایل افزایش نرخ اجاره بها در تهران، کاهش سود بانکی که برخی هارا ناچار ساخته تا پول خود را از بانک بیرون بکشند و درعوض برای گذران زندگی اجاره ملک خود را افزایش دهند. همچنین کاهش درآمدها یکی دیگرازعوامل این افزایش اعلام شده است. اما برخی مشاوران املاک دلایل دیگری و به قولی دلایل بازاری تری را عامل افزایش نرخ اجاره بها می دانندکه البته بی ربط با دو عامل گفته شده نیست.برخی از مالکان نرخ اجاره ملک خود را افزایش دادند و عدم تمایل مالکان به دریافت ودیعه باعث شده تا اجاره بها نسبت به سال گذشته تلاطمی شدید را حس کند.


این گفته یکی از مشاوران املاک بود که معتقد است تغییر رفتار مالکان در بازاراجاره بها باعث افزایش قیمت نرخ اجاره بها شده است وعلت آن این است که دیگر سرمایه گذاری در بخش های دیگر برای مالکان مطلوب نیست.


نرخ اجاره بها


گزارش ها از سطح تهران حاکی از آن است که سوئیت 30 متری در سردار جنگل با دو میلیون تومان ودیعه و ماهانه 300 هزار تومان به اجاره گذاشته شده است و برای 44 متری در خیابان مولوی هم 10 میلیون ودیعه با ماهانه 150 هزار تومان اجاره دریافت می شود. آپارتمانی 42 متری هم در محدوده فردوس غرب هم با 21 میلیون تومان رهن کامل به اجاره گذاشته شده است، همچنین برای 42 متری در خیابان خاقانی هم 10 میلیون با 160 هزار تومان اجاره تعیین شده است. در محدوده خیابان کلهر اسکندری هم واحدی 57 متری و یک خوابه با 15 میلیون تومان رهن کامل و 350 هزار تومان به مستاجران، اجاره داده می شود. برای واحد 60 متری در محدوده مرزداران هم 35 میلیون تومان رهن کامل دریافت می شود و همین متراژ واحد در نیروی هوایی با قیمت 10 میلیون رهن و ماهانه 400 هزار تومان به جاره گذاشته شده است. برای 50 متری در خیابان بهشتی هم پیج میلیون ودیعه با 500 هزار تومان اجاره تعیین شده است که این نرخ در واحدی 54 متری در محدوده نارمک با عمر سه ساله 10 میلیون ودیعه با 400 هزار تومان اجاره است.


نرخ رهن آپارتمان در مناطق تهران


البته شاید این تنها مالکان نباشندکه تمایل به دریافت اجاره بیش ازپول پیش یا رهن واحدهایشان دارند؛ بلکه به دلیل سرسام آور بودن قیمت رهن آپارتمان در مناطق مختلف تهران، مستاجران نیز پرداخت ماهانه را ترجیح می دهند.
در حال حاضر، نرخ رهن هر واحد آپارتمان 40 تا 70 متری در منطقه نارمک بین 15 تا 30 میلیون تومان است که در مقایسه با سال گذشته در همین فصل 20 درصد با افزایش مواجه شده است. هر واحد آپارتمان40 تا 60 متری در ممطقه پونک بین 30 تا 35 میلیون تومان رهن داده می شود.


در مناطق جنوبی تهران و از خیابان انقلاب به پایین تر نیز آپارتمان ها در متراژهای گوناگون بین 10 تا15 میلیون تومان رهن داده می شوند. در شمال تهران و در مناطق ونک، تجریش نرخ رهن آپارتمان های 40 تا 60 متری از 40 تا 60 میلیون تومان است. در قیطریه و نیاوران نیز رهن آپارتمان 40 تا 80 متری بیش از 70 میلیون تومان است.


توصیه مشاوران املاک به مستاجران...


مشاوران املاک می گویند بهتر است کسانی که به دنبال اجاره خانه می گردند دست دست نکند و تا همین  یکی دو ماهه خانه اجاره کنند . چون احتمالا دارداز تیر ماه به بعد نرخ ها گرانتر می شود. آنها توصیه دیگری هم برای مستاجران دارند و آن هم اینکه اگر مالکان فعلی شان تقاضای افزایش اجاره را دارد فعلا آن را بپذیرند و بهتر است به بهانه پیداکردن خانه ای با کرایه ارزانتر شرایط را برای خود سخت تر نکنند.


ازدواج فرزند راهی برای جواب کردن مستاجران


بهتر است کمی هم پای دردل خوش نشسن هایی که صبح به صبح مسیر بنگاه های مختلف در نقاط مختلف تهران را می پیمایند بنشینیم. در گفت و گو با یکی از کسانی که به دنبال خانه ای  برای اجاره می گشت پرسیدم چرا می خواهی جابه جا شوی از خانه ات راضی نیستی یا ... که پاسخ داد: (صاحب خانه گفته خانه را برای پسرش که به زودی ازدواج می کندمی خواهد ولی من می دانم که این نیست. بلکه تفاضای افزایش اجاره که در تونایی من نبود موجب این تصمیم صاحب خانه شد.)  مشکلاتی از این دست را مستاجران تقریتا همه ساله باآن دست به گریبان هستند. یعنی بهانه ای برای افزایش اجاره و در صورت عدم توانایی خانه به دوشی مستاجر را در پی خواهد داشت.

نکته قابل توجه اینجاست که در بسیاری از موارد علت این افزایش ها طبق عادت و به اشتباه جوبد اقتصادی عنوان می شوداین در حالی است که اگر تنها کمی اتحادیه مشاوران املاک نظارت خود را بر فعالیت آژانی ها بیشتر کنند و مکانیزمی برای قیمت گذاری اجاره مسکن وجود داشته باشد، بدون شک اگر اجاره ها ارزان نشود به این صورت هم با سیری صعودی، افزایش نخواهد داشت.

 

هفت صبح

منتخب اخبار بانکی:

============

► گوگل ، ماشین زمان می سازد
مثبت فکر نکنید.سریال نگاه کنید! ◄

مطالب مرتبط
بنر