کارمند بانکی که پیامبر یک ملت شد(قسمت دوم)

يكشنبه ، 11 ارديبهشت 1390 ، 10:07

 

شش سال از فوت پیامبر بشاگرد گذشت و هنوز هم یاد وخاطرش در ذهن همه مردم این سرزمین باقی است واثرات تلاش های بیشمارش سالهای سال هم در زندگیشان باقی خواهد ماند.اما این مرد مسن آفتاب سوخته که حاج عبد الله والی می خواندندش چه کسی بود و چرا پیامبرش می خوانند؟

:: برای آشنایی با حاج والی ومشاهده قسمت اول گزارش اینجا کلیک کنید


به گزارش بانکی دات آی آر سید مهدی طباطبایی بیش  ازهر فرد دیگری حاج عبدالله را می شناسد و دو کتاب در خصوص زندگی او نگاشته که بیش از 20 بار تجدید چاپ شده با این وجود معتقد است هنوز بخش های زیادی از شخصیت پیامبر بشاگرد ناشناخته مانده است  .پای صحبت هایش نشستیم تا با راز و رمز های پیامبر بشاگرد بیشتر آشنا بشویم.

 

چطور با حاج عبدالله آشنا شدید ؟ و چه چیزی شما را به ایشان علاقمند کرد؟
در کتابی که با عنوان سرگذشت یک سرباز نگاشته ام شرح این آشنایی را به تفصیل توضیح دادم اما اگر بخواهم به صورت مختصر توضیح بدهم در پاییز سال 66 به همراه گروهی از دانشگاهیان اصفهان سفری به بشاگرد داشتیم که زندگی ام را دگرگون کرد و مراشیفته بشاگرد و دلبسته حاج عبدالله کرد.مردی آفتاب سوخته و بسیار خونگرم ودوست داشتنی که بعدها شناختمش .


ایشان در بین اهالی رسانه و مطبوعات به عنوان پیامبر بشاگرد مشهور شده به نظر شما دلیل این که این لقب به ایشان داده شده چیست؟

یکی از ویژگی های اولیای الهی این است که به همه ابعاد زندگی جامعه توجه دارند هم جنبه های اخلاقی و عرفانی را مدنظر دارند و درعین حال از امور اجتماعی و اقتصادی هم غافل نمی شوند حاج عبدالله هم چنین شخصیتی داشت.
زمانی که حاجی به عنوان مسئول کمیته امداد وارد بشاگرد شد یک جامعه کاملا بدوی بود که هیچ امکاناتی نداشت .جالب است بدانید در نقشه های زمان شاه این منطقه به عنوان کوه های بشاگرد نامگذاری شده بود و در واقع وجود ساکنان آن به رسمیت شناخته نمی شد.مردم این سرزمین از کمترین امکانات که آب سالم برای نوشیدن و نان بود محروم بودند و با خمیری که از هسته خرما تهیه می کردند تغذیه می کردند .یک جوان انقلابی پس از طی مسیری طولانی و بسیار سخت که خیلی ها نتوانستندآن را به انتها برسانند وارد این منطقه شد و با توجه به همه ابعاد زندگی مردم زندگی آنها را دگر گون کرد و به برکت حضور او امروز که هشت سال از فوتش می گذرد نهادهای خیریه ای تاسیس شده و خیرین به ویژه از تهران و اصفهان راه آن بزرگوار را ادامه می دهند بنابراین عجیب نیست که پیامبر بشاگرد می خوانندش.


در تمامی جوامع بشری چه مسلمان و چه پیروان سایر مذاهب افراد خیری که به کمک سایر مردم می پردازند وجود دارد به نظر شما وجه تمایز عبدالله والی با ایشان در چیست؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید کار خیر دو جنبه دارد مادی و اقتصادی و معنوی .گاهی شما به فردی که نیاز به کمک دارد کمک معنوی می کنید مثلا دست نابینایی را میگرید و از یک خیابان شلوغ عبور می دهید که صد البته پسندیده و انسانی است . گاهی از مالتان انفاق می کنید و به یک فرد نیازمند کمک مالی می کنید.گذشتن از مال هم بسیار پسندیده و با ارزش است .
اما یک زمان با یک نیازمند همنشین می شوید به منزلش می روید با او زندگی می کنید زبانش را فرامی گیرید و مانند او حرف می زنید .حاج عبد الله والی به مدت 23 سال در بشاگرد زندگی کرد با مردمش دوستی نمود مانند آنها لباس پوشید زبان و لهجه شان را فراگرفت و تمام زندگی اش را وقف این مردم کرد . به همین سبب است که مردم بسیار دوستش داشتند و بعد از فوتش در بشاگرد یک ماه عزای عمومی اعلام شد و هرساله هنگام سالگرد درگذشتش مراسم متعددی در گرامیداشت او برگزار می شود.


مهمترین اقداماتی که حاج عبدالله در بشاگرد انجام داد چیست؟

وقتی حاج عبدالله وارد بشاگرد شد بی اغراق در سرتاسر این سرزمین یک قرص مسکن پیدانمی شد,تحصیل کرده ای در این سرزمین نبود ,سنت های غلط بی داد می کرد حاج عبدالله با دست خالی به کمک این مردم شتافت.
البته در این راه تنها هم نبود و بسیاری از خیرین به مرور زمان با او همراه شدند .برای مردم قرض الحسنه ای تاسیس کرد و وام های قرض الحسنه جهت امور دامداری و حصیر بافی که یکی از هنرهای مرسوم بشاگرد است داد تا مردم بتوانند با کار کردن وضع معیشتیشان را بهبود ببخشند.
در کنار امور اقتصادی از امور فرهنگی هم غافل نشد و با تاسیس مسجدی در مرکز شهر مکانی برای انجام امور فرهنگی بنا کرد.مدرسه ,دبیرستان و حوزه در بشاگرد تاسیس شد و به امور بهداشت و درمان مردم رسیدگی کرد.


جمعه گذشته (2 اردیبهشت) جشنی در بشاگرد برگزار شد که در آن از پذیرفته شدگان کنکور شهرستان تقدیر شد . اسماعیل فتحی از بشاگرد در رشته فیزیک هسته ای در دانشگاه شیراز پذیرفته شده . نزدیک به 10 نفر از بچه های بشاگرد در رشته پزشکی قبول شده اند جالب است بدانید که اغلبشان هم از خانم ها هستند.بسیاری از افرادی که فعالیت های مذهبی شان را در بشاگرد شروع کردند امروز در حوزه علمیه قم مشغول کسب علم هستند و این نشان دهنده تاثیرات اقدامات این مرد است.
این افراد امروز هم به جامعه بشاگرد خدمت می کنند و هم برای کل جامعه ایران مفید خواهند بود.


وضع زندگی و معیشت آقای والی چگونه بود آیا ایشان فرد ثروتمندی بودند؟

والی تمام عمر یک منزل   100 متری در محله دولاب تهران داشت که همسر وفرزندانش در آن سکونت داشتند و البته خودش بیشتر اوقات در بشاگرد بودو چند ماه یکبار به منزل سر می زد.
در واقع حاج عبدالله کارمند بانک صادرات بود و تاپایان عمر هم منبع درآمدش مقرری بود که از بانک صادرات دریافت می کرد.اما او از امور اقتصادی غافل نبود و این به معنی بی اعتنایی ایشان به امورمادی نیست و در اغلب فعالیت هایی که در بشاگرد انجام می داد بحث معیشت و اقتصاد مردم را هم در نظر می گرفت.


امسال با عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده به نظر شما اگر حاج عبدالله زنده بود در این  سال چه کارهایی انجام می داد؟

حاجی به امر اشتغال و معیشت مردم خیلی اهمیت می داد به همین دلیل بود که صندوق قرض الحسنه راه اندازی کرد تا با دادن وام های مختلف به مردم کمک کند تا هر کسی برای خودش کاری ایجاد کند و کسب درآمد نماید.تمام تلاشش این بود که مردم این منطقه را به کشاورزی تشویق کند چراکه خرما و مرکبات مرغوبی در این ناحیه کشت می شود.
اگر امروز هم بود مسلما تلاش می کرد وضع معیشت و اقتصاد مردم را بهتر کند البته نباید تصور کرد که او تنها یک بسیجی تنها بود درکنار ایشان پروفسر حسینی و بسیار اساتید دانشگاه و خیرین هم فعالیت می کردند که امروزبا راه اندازی بنیاد خیریه  والی این فعالیت ها را ادامه می دهند.


لطفا اندکی در خصوص نحوه فوت  ایشان توضیح بدهید واینکه فوت ایشان در بین مردم بشاگرد چه تاثیری داشت؟

حاج والی در تاریخ 8 اردیبهشت ماه سال 1384 در ماموریتی که در شمال کشور داشت دچار عارضه قلبی شد و فوت کرد مردم بشاگرد خیلی علاقه داشتند که پیامبرشان در همان ناحیه و در کنار خودشان دفن شود که این امر محقق نشد و ایشان در قطعه 46 بهشت زهرا تهران دفن گردیدند.فوت ایشان هم در بشاگرد و هم تهران باعث تاسف خیلی ها شد وهر ساله در سالگرد فوتشان مراسم متعددی در تهران ,بشاگرد و سایر شهرستان ها به ویژه در دانشگاه ها و مراکز علمی برگزار می شود.
اما یکی از وظایف عمده ما این است که این بزرگوار را به مردم معرفی کنیم . در حال حاضر برخی از کارگردان های مطرح کشور ابراز تمایل کرده اند که درخصوص زندگی ایشان فیلم سینمایی وسریال بسازند وصد البته که معرفی ایشان به عنوان یک نمونه بارز مسلمان وشیعی برای جوانان بسیار مفید خواهد بود.


در زمان حیات آقای والی برخی تلاش می کردند تلاش های ایشان را کمرنگ جلوه بدهند و حتی از ایشان بدگویی می کردند که البته موفق نشدند به نظر شما دلیل این اقدام آنها چه بوده است؟

در این مورد دو دلیل وجود داشت یک بحث یک نظریه علمی بود که باعث مخالفت برخی با حاجی شده بود . عده ای براین عقیده بودند که مردم بشاگرد باید از آن ناحیه به جای دیگری کوچانده شوند و بعد به آنها کمک کرد. در واقع معتقد بودند منطقه بشاگرد باید خالی از سکنه گردد. اما حاجی معتقد بود این کوه ها از نظر جغرافیایی و امنیتی برای کشور بسیار مهم است و به همین دلیل باید مردم آن حفظ شوند در غیر اینصورت مجبور خواهیم بود نیروی نظامی در آن مستقر کنیم.ایشان می گفتند ما از مسئولان هیچ انتظاری نداریم . من تلاش می کنم در این منطقه سرباز امام زمان تربیت کنم که الحق هم همینکار را می کرد.

از سوی دیگر برخی هم به ایشان حسادت می ورزیدند که تصورمی کنم رسانه مکان مناسبی برای مطرح کردن این بحث نباشد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► دعوت به همکاری یک شرکت معتبر خدماتی تولیدی
استخدام در یک شرکت معتبر آی تی ◄

مطالب مرتبط
بنر