گرانفروشی بانک مرکزی ادامه دارد

دوشنبه ، 19 ارديبهشت 1390 ، 14:27

 

با وجود كاهش جهاني قيمت طلا و رسيدن هر اونس طلا به زير 1500 دلار، قيمت عرضه دولتي سكه در بانك كارگشايي و بانك ملي ايران همچنان از سوي بانك مركزي بالا نگه داشته شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، پس از انتشار خبر مرگ بن‌لادن در فضاي سياسي جهان شايد كسي تصور نمي‌كرد آثار اقتصادي آن با گذشته يك هفته همچنان در دنيا نمايان باشد. پس از آنكه اين خبر اعلام شد شاخص‌هاي بورس رو به صعود گذاشت و از آن مهم‌تر ارزش دلار در بازارهاي جهاني افزايش يافت. اين افزايش درست برخلاف جهت رويه گذشته اين ارز بود. دلار پيش از اين اتفاق روند نزولي ارزش را طي مي‌كرد و همين موضوع موجب افزايش نرخ نفت و طلا در بازارهاي جهاني شده بود.

افزايش ارزش دلار اما اين دو بازار مهم را به رويه معكوس كشاند و نرخ فلز زرد و طلاي سياه را به سمت كاهش هدايت كرد. هر اونس طلا در بازارهاي جهاني قبل از خبر مرگ بن‌لادن با ثبت ركوردهاي پي در پي به يك هزار و 465 دلار رسيده بود اما از هفته گذشته اين شاخص مهم اقتصادي، عقب‌گرد را تجربه كرد تا اينكه در روز شنبه يعني روز پاياني هفته در اروپا و آمريكا هم به كمتر از يك هزار و 500 دلار بازگشت و در نرخ يك هزارو 394 دلار متوقف شد. فعالان بازار طلا و سرمايه‌گذاران در اين شرايط خوش بيني سابق را به بازار فلز گرانبها ندارند. همين موضوع موجب شده است تا چشم‌ها به آغاز فعاليت بازارهاي جهاني در هفته جديد دوخته شده است تا روند افزايش يا كاهش نرخ طلا از امروز مشخص شود. در اين شرايط اما كاهش چشمگير نرخ طلا در بازارهاي جهاني هنوز نتوانسته مسئولان بانك مركزي را مجاب كند تا نرخ‌هاي عرضه سكه را به همين ميزان كاهش دهند. بانك ملي و بانك كارگشايي همچنان نرخ‌هاي سكه را بالاتر از حد جهاني مي‌فروشند تا حباب بازار سكه همچنان پابرجا باشد.

 

سياستگذاري بانك مركزي بر اين قرار گرفته تا با بالا نگه داشتن قيمت سكه در حراج بانك كارگشايي و عرضه‌هاي پنج‌تايي بانك ملي، عطش جامعه نسبت به خريد سكه را كم كند.

روز گذشته سكه تمام بهار آزادي در بانك ملي ايران با قيمت 420 هزار تومان، نيم‌سكه 210 هزار و 500 تومان و ربع سكه 120 هزار تومان عرضه شد.

در اوج قيمت جهاني طلا، قيمت‌هاي عرضه‌شده از سوي بانك ملي كه به صورت روزانه از سوي بانك مركزي به آن ابلاغ مي‌شود به اين شرح بود: سكه تمام بهار آزادي 409هزار تومان، نيم‌سكه 204 هزار تومان و ربع سكه 111هزار تومان. اين سكه‌ها بدون اخذ چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده به فروش مي‌رسند و خبرها حاكي از اين است كه بانك ملي در حال طراحي ساز وكار دريافت ماليات بر ارزش افزوده از فروش اين سكه‌ها، بنا به دستور وزارت امور اقتصادي و دارايي است.

پيش از اين معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور اخذ چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده از فروش سكه را در هر صورتي ضروري دانسته بود.

محمدقاسم پناهي گفته بود: اخذ اين چهار درصد مطابق قانون بايد انجام شود و سكه و طلا به هر طريقي كه فروخته مي‌شوند بايد اين چهار درصد از مشتري دريافت شود و فروش سكه در بانك ملي كه به صورت پنج عدد در روز انجام مي‌شود مشمول اين نرخ خواهد بود. به گفته وي فروش سكه در بانك كارگشايي هم بايد مشمول اخذ اين چهار درصد بشود.

منبع: تهران امروز

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

► استخدام سرپرست كارگاه خط انتقال آب
استخدام شرکت پخش ستاره ی غذایی شهر(پچ پچ) ◄

مطالب مرتبط
بنر