به مناسبت روز ارتباطات/هنر هشتم روی سراشیبی سقوط

دوشنبه ، 26 ارديبهشت 1390 ، 12:18

روابط عمومی در معنای عام آن به معنای توانایی برقراری ارتباط با مردم است .اما از نظرمفهوم علمی ‘شامل آن دسته از کنشهای ارتباطی می شود که بین یک سازمان و عامه های مرتبط با آن برقرار می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر , هرساله در روز روابط عمومی کنفرانس و سمینار می گذاریم و از مسائل و مشکلات این عرصه سخن به میان می آوریم و بر این نکته تاکید می کنیم که روابط عمومی ها در نظام اداری ما به معنای درستی تعریف نشده اند. آنقدر این بحث را تکرار کرده ایم که حتی فراموش کرده ایم می توان تلاش کرد و این اوضاع نابسامان را بهبود بخشید.

روابط عمومی از کجا آمد؟

نخستین روابط عمومی در سال 1327 شمسی از طرف شرکت نفت ایران وانگلیس در ایران به وجود آمد که مرکز مهمترین تشکیلات و فعالیتهای آن در آبادان بود ودر تهران فقط یک دفتر داشت.این شرکت در توسعه فعالیتهای خود به تدریج در سایر نقاط ایران ازجمله اهواز ‘مسجد سلیمان ‘کرمانشاه ودیگر مناطق نفت خیز اقدام به ایجاد دفاتر نمایندگی کرد.این روابط عمومی مطابق با سلیقه وفکرموسسین انگلیسی خود information نامیده شدو ترجمه فارسی آن ((اطلاعات ))انتخاب شده بودو از ادارات‘ ارتباط با مطبوعات ‘نشریات ‘تولید فیلم وعکس وتشریفات وکارگزینی تشکیل شده بود.از سال 1333 که همزمان با ایجاد کنسرسیوم و تاثیر و دخالت فکر و ایده آمریکایی در فعالیتهای مختلف شرکت نفت بود این بخش به public Relationبا ترجمه فارسی ((روابط عمومی )) تغییر نام داد وشامل اداره ارتباط با کارکنان وروابط عمومی شد.

مشکلات و دلایل ضعف روابط عمومی ها

روابط عمومی ها هم مثل بسیاری دیگر از نهاد های وارداتی از لحاظ کارکردی با تغییرات متعددی همراه بودند و به مرور زمان به نهادی برای مخفی نگاه داشتن رازهای مگو و کنترل اخبار منتشر شده در خصوص یک سازمان تبدیل شده اند. از سوی دیگر بسیاری از مدیران اجرایی نهاد ها با لزوم راه اندازی روابط عمومی ها آشنانیستندو بعضا مشاهده شده افرادی که هیچ کارکردی دربخش های مختلف سازمان نداشتند در روابط عمومی به کار گرفته شده اند.

در حالی که کارشناس روابط عمومی می بایست فردی متخصص و آشنا به امور سازمانی باشد . البته متاسفانه تدریس رشته روابط عمومی در سیستم آموزش عالی ما هم چندان صحیح نیست و از متون وارداتی چندین سال پیش بهره می گیرد.

یک روابط عمومی پویا به مثابه قلب تپنده یک سازمان است . از روابط عمومی به عنوان هنر هشتم یاد می شود و کارشناسان معتقدند که روابط عمومی ها می توانند جایگاه یک سازمان در دید عموم را به نحو چشم گیری ارتقا بخشند.

در چارت  سازمان ها تعريف شده روابط عمومي درست در كنار مدير قرار گرفته و در درخت سازماني هردستگاه بعد از مديرسازمان روابط عمومي قرار دارد  و فقط از خود مدير سازمان هم دستور مي گيرد ، اما به علل مختلفي كه وجود دارد معمولاً روابط عمومي ها از استقلال در حوزه هاي كاري خود چه  از سوي مديران و چه از سوي ساير عوامل سازماني  برخوردار نيستند كه از دلايل اين مسئله عدم شناخت مدير از حوزه فعاليت و عملکرد روابط عمومي ، قبول  نداشتن استقلال نسبي روابط عمومي ،  باور نداشتن به تخصص و دانش روابط عمومي از سوي مدير مي باشد و علت هايي نيز به خود روابط عمومي ها  برمي گردد كه يا فاقد دانش و تخصص روابط عمومي بوده و يا قدرت نشان دادن خلاقيت خود را نداشته و نمي توانند توانايي خود را اثبات كنند و يا هر دو اين دلايل مي تواند صادق باشد .

روابط عمومی ها درپی "پاسخگویی" به عنوان یکی از نیاز های اساسی بشر به وجود آمده اند اما از آنجا که فرهنگ پاسخگویی در کشور ما با دشواری های بسیاری روبروست این نهاد ها هم کارکرد عملیاتی خود را از دست داده اند با این وجود هستند سازمانهایی که اهمیت کار روابط عمومی ها را به درستی درک کرده اند و در جهت موفقیت آن می کوشند.

در پایان شاید روابط عمومی را به زبانی ساده و کلامی خلاصه بتوان به پورتالهای خروجی یک کیس کامپیوتر تشبیه کرد که کانال خروجی اطلاعات آن رایانه خواهد بود و چنانچه رایانه ای به بیشترین نرم افزار و بهترین سخت افزار مجهز باشد اما فاقد این پورتال خروجی باشد عملا کسی از محتویات این کامپیوتر مطلع نخواهد بود و این رایانه جز حجمی گنگ و به هم پیوسته از ارتباطات نابارور و عقیم جیز دیگری  نخواهد بود.

 

منتخب اخبار بانکی:

============

 

 

 

► برترین بانک های سرمایه گذاری در جهان + عکس
دعوت به همكاري يك شركت معتبر صنعتي ◄

مطالب مرتبط
بنر