لباس زشت بر قامت کالای تولید داخل !

دوشنبه ، 26 ارديبهشت 1390 ، 17:29
به یاد می آروم مجبور میشدم از یک کالایی استفاده کنم که هیچ علاقه ای نسبت به استفاده از آن نداشتم و همیشه با خود میگفتم از ظاهرش معلوم است که داخلش چه خبر میتواند باشد.

بعد از مدتی دل را به دریا زدم و آن کالا را امتحانش کردم و اتفاق عجیبی افتاد. از اینکه تا به حال ازآن استفاده نکرده بودم  پشیمان شدم و با خودم فکر کردم که چرا تا به حال مرا جذب نکرده بود با اینکه خیلی کیفیت خوبی داشت، به این نتیجه رسیدم که اشکال از نداشتن جذابیت بسته بندی آن بوده و شاید این کالا با داشتن  این شرایط خیلی از مصرف کننده هایش رو از دست داده است.واقعا چرا تولید کننده به این  موضوع  مهم توجه نکرده است؟


بسته بندی به معنای پوشش مناسب یا محافظ است که سلامت کالایش را در فاصله تولید تا مصرف حفظ می‌نماید و از مواد مختلف ساخته می شود که عمده ی آن را پلاستیک تشکیل میدهد. بسته بندی باعث ایجاد ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده می شود و پیام تولید کننده رابه مصرف کننده میرساند .


ارائه تصویر ذهنی مطلوب از نظر روانی نقش پایه ای را در ارتباطات ایفا میکند. اولین برخورد تصویری با اشخاص نقش تعیین کننده ای را در برخورد های بعدی ایفا میکند.


انسان های امروزی برای رفع   نیازهایش که متنوع است،خواه یا ناخواه با دنیایی از تبلیغات رنگارنگ  روبرو میشود که توجه را به خود جلب میکند. بسته بندی با جملات کوتاه معرف جنس داخل آن میشود . لوگوی زیبا ومناسب با جنس تولید شده با توجه به استاندارد های جهانی وبا استفاده از خلاقیت ونوآوری با حفظ هویت ملی و فرهنگی و با کمک تبلیغات بهترین پیام را به ذهن خریدار القا میکند. این تبلیغات خوش آب و رنگ با تحریک احساسات ودید مشتری درک درست از کالا را از خریدار می گیرد و به صورت ناخود آگاه در ذهن تاثیر میگذارد وآن را به سمت کالای مورد نظر سوق میدهد.


گرافیک هایی که روی بسته بندی بکار می رود جزو مشکل ترین شاخه های گرافیک است چون در معرض دید هزاران مصرف کننده و کارشناس قرار میگیرد. مورد پسند بودن طرح آن موجب فروش زیاد و در نهایت سود سرشار برای تولید کننده و بلعکس مورد قبول نبودن آن باعث دیده نشدن آن کالا  و شکست آنرا موجب میشود.


از نظر اقتصادی به دلیل هم سطح بودن کالا ها در بازار ،وتولید کننده ها برای فروش بیشترمحصولات خود،از بسته بندی های رنگارنگ و زیبا استفاده میکنند و اینکه بعد از اتمام آن محصول ظرف آن  کاربرد دیگری داشته باشد و اثر مخرب برای  محیط زیست نداشته باشد. در جریان تبلیغات بر روی کالاها، سود هنگفت کالا ودر نهایت موجب ارزش افزوده‌ی زیاد برای تولید کننده ایجاد میکند .


بسته بندی یک ابزار مهم برای بازاریابی است و دولت از آن افزایش توان برای فروش محصولات صادراتی  خود در بازار ها در مقابل رقابت جهانی استفاده میکند. چون کالا در غالب بسته بندی اطلاعات کافی در مورد فرهنگ و هویت یک ملت به دست می دهد و هر چه این کالا جذابیت بیشتر داشته باشد، فروش بیشتر و در نهایت ایجاد پرستیژ میکند.


بسته بندی در ایران آنقدر که باید به آن پرداخته نمی شود باوجود این همه فواید وسودی که دارد چون نهاد خاصی به طور مستقیم به آن رسیدگی نمی کند ودر هیات دولت برای آن بودجه ای در نظر نمی گیرند.  همه اینها دلیلی می‌شود برای فروش کمتر محصولات ایرانی حتی در بازار های داخلی و این ها دلیلی می شود برای غالب شدن  محصولات خارجی حتی با کیفیتی نازل  نسبت به کالا محصول داخلی در بازار ها چون میتواند نظر مشتری را نسبت به خود جلب کند.


دیگر نمیتوانم بین کالای با کیفیت و بدون کیفیت تفاوت قائل شوم و برای خرید کالا سعی میکنم که دیگر به بسته بندی آن فکر نکنم چراکه چیزی دستگیرم نمیشود و همیشه به روزی امیدوار میشوم که بسته بندی کالا و تبلیغات مفید هم جایگاه خاصی در ایران پیدا کند. همه اینها راگفتیم تا اینکه متوجه اثرات تبلیغات باشیم و فریب چهره‌ی زیبای محصولات وکالاها را نخوریم، ممکن است یک کالا با وجود بسته بندی نامناسب کاربرد فراوان و یا دوام بیشتری نسبت یک کالا با چهره فریبنده داشته باشد. و اینکه در نهایت  باید گفت حمایت از بازار های داخلی  هر کشور وظیفه ی هر  ملتی است.

مهدیه محمد زاده

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► مدیریت اضطراب برای زنان شاغل
برترین بانک های سرمایه گذاری در جهان + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر