اختصاصی بانکی/ بانک مجازی از زبان مدیران نخستین بانک مجازی ایران

دوشنبه ، 2 خرداد 1390 ، 10:16

 

بانک مجازی مفهومی است که در کشورهای اروپایی سالهاست جا افتاده و بانکهای مجازی در سطح اروپا و آمریکا رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند با این وجود بانک الکترونیک برای ایرانی ها مفهوم جدیدی است که به تازگی مطرح شده است و  بانک الکترونیک آرین به عنوان نخستین بانک الکترونیک ایران به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

از این روی سوالات متعددی در این خصوص در بین مردم مطرح است برای آشنایی بیشتر شما با بانک الکترونیک و نحوه فعالیت آن مصاحبه ای با مدیر روابط عمومی بانک آرین ترتیب دادیم که مشروح آن را در ذیل خواهید دید.

 

بانکداری مجازی از کجا آغاز شد و اصولا هدف از ایجاد بانک های مجازی  چیست؟

از آنجا که مبادلات مالی و پولی جزء جدایی ناپذیر مبادلات تجاری می باشند ، در جهان امروزی و به ویژه در کشور های پیشرفته ، همگام با گسترش حجم تجارت الکترونیک در اثر تحولات گسترده فناوری ارتباطات و اطلاعات، نهادهای پولی و مالی نیز دریافته اند که به منظور پشتیبانی و تسهیل تجارت الکترونیک باید به طور گسترده ای به استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات روی آورند. به همین دلیل است که طی چند دهه اخیر سیستم های پرداخت و تبادل وجوه الکترونیکی به تدریج در حال توسعه می باشند. در این میان ، بانک ها نیز به عنوان واسطه های پولی ناگزیرند  با حرکت به سوی بانکداری الکترونیکی و عرضه خدمات مالی نوین، در تمامی عرصه های نوین از جمله تجارت الکترونیک تلاش مؤثری داشته باشند و این نگرش ، اساس شکل گیری بانک های مجازی را تشکیل می دهد.
هدف بانکداری مجازی ، استفاده از فناوریهای پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی مشتریان به صورت الکترونیکی است که می تواند باعث حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانک ها شود. استفاده از سیستم های رایانه ای متمرکز، عدم محدودیت زمانی و مکانی جهت انجام عملیات بانکی، امنیت بالا و قابلیت پیگیری عملیات بانکی، و افزایش سرعت و کارایی، ویژگیهایی است که ضرورت تاسیس بانک های مجازی در دنیای کنونی را اجتناب ناپذیر می کنند.

مدیریت منابع انسانی و سرمایه در بانکداری مجازی با سایر بانک ها چه تفاوتهایی دارد؟

بانک های مجازی بانک هایی دانش محور می باشند و با توجه به این که چابکی ، خلاقیت  و ارائه خدمات در همه وقت و همه جا از ویژگی های بانک های مجازی به شمار می رود، بانک برای نیل به چنین ویژگی هایی نیاز به کارکنانی فرهیخته ، متخصص و مسلط به فن بانکداری و متخصص در فناوری اطلاعات دارد که در مقایسه با توانمندی همکاران خود در بانک های سنتی باید از دانش و کارآیی بیشتری برخوردار باشند .
تامین نیروهایی از این دست که در واقع سرمایه اصلی بانک محسوب می شوند ،آشنا سازی این نیرو ها با تجهیزات مدرن و فناوری های نوین صنعت بانکداری و نیز ارائه آموزش های مستمر و به روز از جمله ضرورت های مدیریت منابع انسانی در بانک های مجازی محسوب می شود . برای رسیدن به اهداف مورد اشاره در بالا، در سیاست گذاری و شالوده ریزی ساختار بانک ، ویژگی های زیر مورد نظر مدیریت منابع انسانی قرار دارد :
•    ایجاد بانکی دانش محور و یادگیرنده
•    ایجاد فضای مطلوب برای ارتقاء انگیزه و رضایت کارکنان
•    اهمیت قائل شدن برای ایده های نو و کار آفرینی کارکنان
•    داشتن کارکنانی وفادار ، خودجوش و دلسوز برای بانک

عمده فعالیتهایی که در بانک های مجازی صورت می گیرد چیست وتفاوت خدمات این بانک ها با خدماتی که سایر بانک ها در بانکداری مجازی خود می دهند در چیست؟

مهمترین فعالیت های بانک های مجازی عبارتند از : تمرکز بر کانالهای توزیع جدید، ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک. می توان گفت مشتری محوری به معنای ارائه خدمات و محصولات بر اساس نیازهای مشتریان طبقه بندی شده به اتکاء سیستم یکپارچه اطلاعات مشتریان (Customer Information Systems) و یا سیستم مدیریت ارتباط مشتریان (Customer Relationship Management) و قابلیت برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر سیستم ها و سازمان های بیرونی از طریق نرم افزار های واسط و امکان برقراری و برخورداری از امنیت مناسب و پایدار به لحاظ اینکه کلیه ارتباطات لازم به شکل امن و بر اساس استانداردهای ایمنی بر پا شود، از جمله فعالیتهای این نوع بانکداری می باشد. به علاوه، بانک های مجازی باید بتوانند همه گونه خدمات و محصولات بانکی مورد نیاز مشتریان را به ایشان ارائه دهند و تفاوت در این است که ارائه این خدمات در بانک های مجازی به صورت آنلاین و با استفاده از ابزار های الکترونیک صورت می گیرد و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در بانک نیست .

هدف از ایجاد بانک مجازی در ایران چیست و تصمیم دارید چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه نمایید؟

موسسان بانک آرین ، هدف خود از تاسیس این بانک را تاسیس یک بانک مجازی پیشگام و برگزیده مشتریان در کشور ، ارزش آفرین برای تمام ذینفعان ( مشتریان ، کارکنان  و سهامداران ) ، خلاق , چابک در ارائه محصولات و خدمات همه وقت – همه جا ، امن ، منحصر به فرد , متمایز ، متنوع ، مبتنی بر نیاز با قابلیت کار برد آسان در بازارهای منتخب قرار داده اند .همانگونه که پیشتر گفته شد ارائه همه گونه خدمات بانکی مجاز در دستور کار بانک قرار دارد .

اصولا آیا بانک های مجازی شعبه ای هم دارند و آیا شما در برنامه های توسعه ای خود ایجاد شعبه ای را در نظر گرفته اید؟

شرط اساسی بانک محترم مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای صدور مجوز تاسیس بانک تمام الکترونیکی (مجازی) ، عدم ایجاد شعبه توسط این بانک ها می باشد و طبیعی است که بانک آرین نیز به این تعهد خود کاملا پایبند خواهد بود .

مشتریان اصلی بانکهای مجازی چه کسانی هستند و برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از اینترنت در بانکداری کشور چه برنامه هایی دارید؟


مشتریان اصلی بانک های مجازی ، آن دسته از مشتریانی هستند که زمان و هزینه را مهمترین عامل برای انجام معاملات و مبادلات خود می دانند بنابراین ، امکان دسترسی سریع به خدمات بانک و عدم جا به جایی فیزیکی پول و عدم نیاز به مراجعه به بانک می تواند مهمترین عامل برای جذب این دسته از مشتریان باشد .

مباحث امنیت اطلاعات در بانکداری الکترونیکی اهمیت ویژه ای دارید برای حفظ اسرار مشتریان در محیط اینترنت چه راهکارهایی وجود دارد و شما چه برنامه هایی دارید؟

با توجه به اینکه محصولات و خدمات بانک های الکترونیکی بر بستر فن آوری اطلاعات متمرکز می باشد تامین امنیت سیستم به منظور حفظ آرامش خاطر مشتری و اطمینان یافتن وی از محرمانه ماندن اطلاعاتش ، همان اهمیتی را دارد که حفظ ایمنی شعب برای بانکهای متعارف . دقیقاً به همین دلایل واضح است که تامین ضریب ایمنی قابل قبول بر اساس استانداردهای متداول بین المللی، از ابتدای شکل گیری فکر تاسیس بانک مجازی ، یکی از دغدغه های اصلی بانک آرین بوده است و در همین راستا ترتیبی اتخاذ شده است که با نصب سیستم های باکیفیت ایمنی اطلاعات ، نسبت به اخذ گواهینامه های بین المللی ضریب امنیتی از مؤسسات معتبر تخصصی اقدام شود.

سهم وجه نقد در بانکداری مجازی چیست و آیا به حذف پول کاغذی در نظام بانکی می انجامد؟

همانگونه که پیشتر عنوان شد فعالیت اساسی بانک های مجازی بر بستر معاملات الکترونیکی قراردارد و در اینگونه معاملات ، استفاده از پول فیزیکی و به عبارت دیگر ، وجه نقد منسوخ شده است . با این حال ، بانک آرین برای تبادل وجه نقد و تامین نیاز نقدینگی مشتریان خود تدابیری اتخاذ کرده است که در مورد آن ، به وقت خود اطلاع رسانی خواهد شد .

آیا بانکداری مجازی و بانکداری اسلامی تنافضی با هم ندارندو یا به شکل روشنتر می شود بانکداری در بانکداری مجازی هم اصول بانکداری اسلامی را رعایت کرد؟

کلیه فعالیت های بانک های مجازی در ایران می باید در چارچوب قانون پولی و بانکی و قانون بانکداری بدون ربا مصوب مجلس شورای اسلامی و مقررات مصوب شورای محترم پول و اعتبار و تحت نظارت بانک محترم مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و از این لحاظ ، تفاوتی بین بانک های متعارف و بانک های الکترونیکی ( مجازی ) وجود ندارد بنا بر این تناقضی هم در این زمینه نمی تواند وجود داشته باشد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

► استخدام مهندسين متالورژي يا مكانيك
استخدام گرافیست حرفه ای ◄

مطالب مرتبط
بنر