کلاهی که برسر تولیدکنندگان نفت می‌رود

دوشنبه ، 2 خرداد 1390 ، 15:07

 

چندروزی بیشتر به برگزاری اجلاس اوپک نمانده و سازمان های مطرح انرژی جهان و البته کشورهایی که نام قدرت بزرگ جهان را یدک می کشند در تلاشند تا سازمان کشورهای صادرکننده نفت را متقاعد کنند تا قیمت نفت بالاست و برای کاهش آن باید تولید اوپک افزایش یابد.اما این سوال باقی می ماند که آیا واقعا قیمت نفت بالاست و از وضعیت کنونی چه کسی نفع می برد؛مصرف کننده و یا تولید کننده نفت؟

به گزارش بانکی دات آی آر ، این سوال با بررسی نرخ قدرت خرید،افزایش نرخ تورم طی سال های 1980 تا کنون و البته متوسط قیمت نفت خام تنها یک معنی دارد و آنهم کلاهی است که طی این سال ها بر سرتولید کنندگان رفته و سودی است که از این کلاه نصیب مصرف کنندگان نفت شده است.

اتحادیه اروپا این روزها در شرایطی براوپک فشار می آورد که تولید را افزایش دهد که بررسی ها در خصوص تنها یک کشور عضو اوپک(ایران)نشان می دهد در سال 2011 ،هر بشکه نفت خام ایران 97 دلار بفروش رسیده در شرایطی که قیمت واقعی این نفت 223 دلار بوده است.در واقع ایران در فروش هر بشکه نفت خام خود در هرروز سال میلادی جدید،بیش از 277 میلیون دلار ضررکرده است. درواقع ایران باید در 5 ماهه ابتدایی سال 2011، بیش از 73 میلیارد دلار درآمد از محل فروش روزانه دو میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام خود درآمد کسب کرده باشد در حالیکه این رقم حدود 20 میلیارد دلار با احتساب میانگین قیمت 97 دلار است.براساس این گزارش واقعی نبودن قیمت نفت خام ضرر بیش از 52 میلیارد دلاری برای ایران تنها در 5ماهه ابتدایی سال 2011 به همراه داشته است که اگر بخواهیم براساس این جدول رقم ضرر واقعی ایران طی 30 سال گذشته را محاسبه کنیم رقم به دست آمده سربه فلک خواهد زد.

 

حال این سوال ایجاد می شود که در شرایط فعلی چرا مصرف کنندگان بزرگ دنیا همواره بر گران بودن نفت 120 دلاری تاکید دارند در شرایطی که حتی زمانیکه قیمت نفت در سال 2008 از مرز 146 دلار نیز فراتر رفت بازهم مصرف کنندگان بهای قیمت واقعی نفت را نمی پرداختند. در سال 2008 زمانی که قیمت نفت از 146 دلار فراتر رفت همگان چشم به تصمیم اوپک داشتند تا تلاش شود قیمت نفت کاهش یابد و اوپک نیز تمام سعی خود را بر مهار قیمت کرد اما غافل از اینکه در آن شرایط نیز قیمت واقعی نفت 210 دلار بود.در شرایط فعلی نیز مصرف کنندگان از افزایش قیمت نفت گلایه می کنند اما دیده می شود هر ساله قیمت ارز افزایش می یابد تورم بالا می رود و قدرت مردم کاهش می یابد اما مصرف کنندگان توجه  چندانی به این افزایش ها نمی کنند اما انتظار دارند در شرایطی که تمام این پارامترهای اقتصادی افزایش نشان می دهند قیمت نفت در پایین ترین سطح باقی بماند.

الان نیز تاریخ دوباره تکرار شده و کشورهای بزرگ مصرف کننده و در راس آن اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی انرژی که البته اعتبار آنها برهیچ کس پوشیده نیست با افزایش فشار روز افزون بر اوپک خواستار افزایش تولید این سازمان و کاهش قیمت نفت شده اند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا اتحادیه اروپا و یا سازمان بین المللی انرژی تا کنون قیمت واقعی نفت را محاسبه نکرده و آیا نمی دانند که قیمت نفت در شرایط فلعی غیر واقعی ترین قیمت و اچحاف در حق تولید کنندگان است؟قطعا این سوال با توجه به قدرت بالای این دو سازمان مورد تاکید پاسخ را کاملا روشن می کند والبته تحلیلی دیگر را به اثبات می رساند.قطعا اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی انرژی هر دو می دانند که قیمت واقعی نفت بیش از 223 دلار است اما اگر حرفی از این مساله به میان نمی آید تنها یک علت دارد و آنهم قدرت نگرفتن کشورهای صادرکننده نفت است.

چرا که یکی از بزرگترین دغدغه های قدرت های بزرگ و البته مصرف کنندگان نفت، قدرت نگرفتن تولیدکنندگان است؛ چراکه قطعا قدرت اقتصادی منوط به افزایش درآمد یک کشور است که وقتی درآمد یک کشور کاهش یابد قطعا قدرت آن کشورنیز تحت شعاع قرارخواهد گرفت.

حال سوال اصلی این است. اوپک چرا به دنبال حفظ منافع مصرف کنندگان است تا اعضای خود؟و اصلا تشکیل اوپک توانسته تا کنون کمکی به کشورهای صادرکننده نفت کند و یا تنها دست و پای تولید کنندگان بسته شده است؟این ذهنیت بوجود می آید که تشکیل اوپک آیابرای قرارگرفتن بازار در دستان تولید کنندگان بوده و یا این سازمان تنها برای مهار صادرکنندگان تشکیل شده است.اوپک با این استدلال کارخود را آغاز کرد که تولید کنندگان با تصمیمات مشترک بازیگردان بازار نفت باشند.اما محاسبه رقم واقعی نفت که برای اولین بار به طور مستقل در یک خبرگزاری و یا رسانه در جهان محاسبه می گردد این ابهام را ایجاد می کند که پشت پرده تشکیل اوپک چه بوده است؟

این بار اجلاس دیگری از اوپک نزدیک است و در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار مشکلی ندارد اتحادیه اروپا خواستار افزایش سطح تولید اوپک است. سطحی که از سال 2009 تا کنون ثابت مانده است.این امر در شرایطی که قیمت واقعی نفت 223 دلار است غیرمنطقی است.اما باید دید تصمیم بازیگردانان این سازمان چه خواهد بود.که از هم اکنون نیز جواب این سوال مشخص است.

منبع : خبرآنلاین

اخبار پربازدید بانکی:

=============

► نمایندگی سایپا در زاهدان کلاهبردار از آب درآمد
6 فن موثر برای جذب مشتری در قالب پرسش و پاسخ ◄

مطالب مرتبط
بنر