سقف جوایز بانک ؛ عزت نفس مردم !

دوشنبه ، 23 خرداد 1390 ، 09:55

 

شاید شما هم از کسانی هستید که بخشی از پولهایتان را برای شرکت در قرعه کشی بانکها یا موسسات قرض الحسنه,سپرده گذاری کرده اید .تبلیغات برای جذب بیشتر سپرده ها نیز این روزها طبق معمول بر در و دیوار شهر خودنمایی میکند.با این وجود بهتر است بدانید که دستور العمل جدید بانک مرکزی که دیروز منتشر شده است کلی شرط و شروط تازه برای قرعه کشی بانکها و موسسات قرض الحسنه تعیین کرده است.

 

بخشی از این شرطهای تازه در راستای حمایت از صنعت داخلی است .مثلا اینکه جایزه های ریز از کالاهای ساخت صنعتگران داخلی تهیه شود یا اگر جایزه درشت باشد باید حتما خودروی داخلی به عنوان جایزه تعیین شود .زمان قرعه کشی هم حد فاصل ماههای شهریور و مهر تعیین شده است .شرط اعلای جایزه هم حفظ حداقل موجودی طی 3 ماه یا 90 روز متوالی در طی دوره یا از زمان اخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی خواهد بود.

 

از سوی دیگر اعطای چند جایزه به یک حساب سپرده گذار ممنوع است و اگر حسابی چند جایزه برنده شود تنها گرانترین و به قول بانک ارزنده ترین جایزه به او تعلق میگیرد.در مصوبات تازه بانک مرکزی برای روزهای مبادا هم چاره اندیشی شده است. اگر مثلا برنده جایزه فوت کند وراث میتوانند ظرف 6 ماه با طی مراحل قانونی جایزه را بگیرند.همچنین بانک مرکزی حداکثر مبلغ هر یک از جوایز را در هر دوره در سال جاری 250 میلیون ریال تعیین کرده است .البته این سقف قیمت برا امسال تعیین شده است .

بنز سرآغاز ماجرا:

در طول تاریخ قرعه کشی بانکها رتبه پر سر و صدا ترین قرعه کشی مربوط به بانک تجارت در سال 83 است.در دوره ای که عطش سرمایه گذاری در بانکها به شدت اوج داشت و بانک برای کسب مشتریان بیشتر از هیچ گونه ترفندی فروگذار نمی کرد .بانک تجارت یک بنز الگانس 320 را به عنوان جایزه ویژه خود اعلام کرد .جوایز این بانک علاوه بر یک دستگاه بنز, 5 دستگاه ماکسیماو 200 دستگاه پژو 206 بودکه باعث شد ناگهان 87 درصد بر میزان سپرده گذاریهای این بانک افزوده شود .این قرعه کشی بدون شک سر آغاز ماجرا بود .بعد از تبلیغات پر سر و صدای این بانک اعتراضها از گوشه و کناربلند شد .عده ای میگفتند بانک تجارت چگونه توانسته مجوز ورود این خودرو را بگیرد .در اخر جایزه پر سر و صدا به کارگر شرکت چرم سازی رسیدو خود بانک تجارت اعلام کرد که در آن سال سود آوری آن بانک بیش از 800 میلیارد تومان بوده است .همین ها باعث شد جوایز این بانک باز هم افزایش پیدا کند و در سال 84 جایزه این بانک تبدیل شد به یک دستگاه بی ام و مدل 2005!

همه این جوایز و چشم و همچشمی بانکها باعث شد تا از سال 87 به بعد بانک مرکزی مقررات خاصی را برای جوایز بانکها در نظر بگیرندو سختگیریهایی برای جوایز مختلف اعمال شد.آخرین جوایز گران قیمت بانکها هم مربوط میشود به سال 87 که بانک ملی رتبه اول را به خود اختصاص داد و با قرار دادن لوکس ترین خودروی آن سال توانست مشتریان زیادی به سمت خود جلب کند .همچنین این بانک مجموع 1100 دستگاه خودروی مگان را در سبد جوایز خود لحاظ کرده بود.


مردم ، کشته مرده جایزه اند !

تا اینجا که گفتیم بانکها فقط تلاش داشتند جوایز خود را بالا برده و اعلام کنند تا مردم نسبت به سپرده گذاری در آن بانک ترغیب شوند.  اما اکنون بانکها پا را فراتر گذارده و رقابت بر سر تبلیغات و نوع معرفی جوایز ، توسط بانکها آغاز شده است.

برخی از این تبلیغات به حدی زننده و توهین آمیز به شعور مردم است ، که هر بیننده ی عاقلی را شرمسار می کند.

مشاهده ی افرادی مسنی که برای حساب باز کردن در بانک دست و پا می زنند ، و یا کسانی که چشمشان از دیدن جوایز گرد شده و یا دچار توهم بردن جایزه شده اند ، صحنه هایی زشت و زننده است که این روزها دستمایه تبلیغات جوایز بانک ها شده است.

این تبلیغات نه تنها باعث ایجاد روحیه ی تنبلی در جوانان و خیال و توهم میلیونر شدن می شود ، بلکه مردم را نیز افرادی طماع و حریص و عاشق پول و جایزه نشان می دهد که هیچ دغدغه ای جز بردن جوایز بانک ندارند !

به نظر می رسد ، بیشتر از اینکه به دنبال وضع قوانین برای سقف جوایز باشد ، باید به فکر توهین های بی شماری که بانکها در تبلیغات خود به مشتریان و مردم متمدن ایران زمین می کند باشد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

► 3 اشتباهی که قاتل کسب و کار شماست
پاداش های میلیونی از کیسه مستضعفان! ◄

مطالب مرتبط
بنر