شغلی باچشم‌اندازعالی:سربازجنگ سایبری

شنبه ، 28 خرداد 1390 ، 15:52

ایالات متحده آمریکا رشته درسی جدیدی را در دانشگاه‌های خود عرضه می‌کند: "تخصص در جنگ سایبری". دانش‌آموختگان این رشته سربازان ارتشی خواهند بود که در جبهه مجازی به جنگ با دشمن سایبری خواهند رفت.

به گزارش بانکی دات آی آر  , افزایش حمله‌های سایبری آمریکا را به فکر ایجاد رشته‌ای جدید در دانشگاه انداخته است. قرار است "ارتش سایبری" در آینده محافظ نهادهای نظامی، مالی و اقتصادی و هم‌چنین شرکت‌های خصوصی در مقابل حملات هکرها باشد.

با توجه به داغ بودن جنگ در دنیای مجازی، شغل‌هایی این چنین آینده درخشانی دارند و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۳۰ هزار شغل جدید در این زمینه ایجاد گردد.

 

حفاظت سایبری، وظیفه‌ای ملی

دولت آمریکا دفاع در برابر حملات سایبری را یکی از مهم‌ترین اهداف دفاع ملی اعلام کرده است. متخصصان این رشته در آمریکا امکان "فاجعه سایبری" را منتفی نمی‌دانند؛ فاجعه‌ای که هنوز رخ نداده است، ولی به باور آن‌ها ایجاد یک سپر دفاعی مطمئن در مقابل آن ضروری است.

دست‌کم پس از حملات سایبری متعدد اخیر و نمونه ویروس "استاکس‌نت"، ضرورت ایجاد چنین سپر دفاعی به مسئله روز بسیاری از کشورها تبدیل شده است.

ایران اولین کشوری بود که هدف کرم اینترنتی استاکس‌نت قرار گرفت. این ویروس به گفته متخصصان «نوعی اسلحه است» که ویژه برنامه هسته‌ای ایران ساخته شد. طراحی و ساخت چنین "اسلحه"‌ای تنها از عهده دولت‌هایی بر‌می‌آید که دارای امکانات برای سازمان‌دهی باشند. بسیاری از کارشناسان انگشت اتهام را به سوی دولت آمریکا نشانه رفته‌اند.
Bildunterschrift: جنگ در قرن ۲۱: خطر حمله‌های سایبری امنیت جهان را تهدید می‌کندحملات سایبری مدام هدف‌ها و روش‌های جدیدی را آزمایش می‌کنند و همین کار مقابله با آن‌ها را سخت می‌کند. به عنوان مثال قرار است در آینده نزدیک شبکه‌های برق‌رسانی هوشمندی راه‌اندازی شوند که به کمک آنها میان دستگاه‌های برقی نوعی تبادل اطلاعات صورت ‌گیرد تا به عنوان مثال میزان مصرف برق در طول روز بهتر توزیع شود و فشار بر نیروگاه‌های برق کاهش یابد. اما کارشناسان می‌گویند این تکنیک جدید می‌تواند در را به روی حمله‌های سایبری بگشاید.

در آلمان نیز خطر حمله‌های سایبری به زیرساخت‌های حساس این کشور موضوعی است که به شدت جدی گرفته می‌شود. ۵۹ درصد از شرکت‌های آب، گاز و برق‌رسانی اعلام کرده‌اند که ویروس استاکس‌نت را در سیستم‌های خود یافته‌اند.

نمونه‌ای دیگر، حمله هکرها به سایت وزارت امور خارجه ایران در روزهای اخیر بود که سروصدای بسیاری به پا کرد و گروهی که خود را از مخالفان جمهوری اسلامی می‌دانستند مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

«حمله تروریستی بعدی سایبری است»

تقاضا برای سربازانی که در جبهه جنگ سایبری بجنگند بسیار بالاست. ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و مراکز پژوهشی همه به دنبال مکانیسم‌های حفاظتی و دفاعی هستند.

کالج کارزول (Carswell College) در ایالت مریلند آمریکا یکی از مهمترین مراکز آموزش این رشته تحصیلی است. آموزش "امنیت سایبری" در این کالج پاییز گذشته با ۲۰۰۰ دانشجو شروع شد. این دانشجویان ظرف دوسال این رشته را به پایان می‌برند. در بسیاری از دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز این رشته تدریس می‌شود. به گفته گردانندگان کالج کارزول، «ایالات متحده ارتش سایبری خود را سازمان می‌دهد».

رئيس سازمان سیا، نیز چند روز پیش اعلام کرد که به احتمال قوی حمله تروریستی بعدی به آمریکا در فضای مجازی صورت خواهد گرفت.

"تله‌های سایبری"

آمریکا هم اکنون هم دارای یک ارتش سایبری است که در صورت لزوم در کنار ارتش کلاسیک آن وارد عمل می‌شود.

مقام‌های آمریکایی اطمینان می‌دهند که این ارتش تنها برای دفاع سازماندهی شده است و نه حمله. آمریکا اتهام دست داشتن در حمله کرم استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای ایران را رد می‌کند.

البته کالج کارزول تاکید می‌کند که این دفاع بسیار "خشن" است و در آن از "تله‌های سایبری" هم برای به دام انداختن هکرها استفاده خواهد شد.

منبع:جهان نیوز

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► تولدت مبارک ایمیل!
گزارش تصویری/ زیباترین ساختمان های ساخته شده با شیشه های رنگی در دنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر