هکر (رخنه گر)

چهارشنبه ، 15 تیر 1390 ، 07:43

 

رخنه کردن یا هک یعنی استفاده از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل مشکلی تکنیکی و غلبه بر محدودیت‌ها، و رخنه‌گر یا هکر به کسی اطلاق می‌شود که توانایی چنین کاری را دارد. امروزه رخنه‌گر بیشتر در زمینه رایانه به کار می‌رود و برای اشاره به چندین گروه از کاربران رایانه استفاده می‌گردد. ویژگی مشترک این گروه‌ها در استفادهٔ آن‌ها از رایانه و امکانات آن در سطحی بالاتر از سطح عمومی و پشتوانه توانمند تکنیکی آن‌هاست و دو دسته‌اند:

متخصصان امنیت رایانه که توانایی ورود به سیستم‌های رایانه‌ای و دردست گرفتن کنترل آنان را دارند.

کاربران خانگی که علاقه‌مند به تغییر دادن عمده نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌شان هستند تا بتوانند عملکرد آن را بهبود ببخشند و یا قابلیت‌های جدید و پیش‌بینی‌نشده‌ای به آن بیافزایند.

اگرچه امروزه واژهٔ رخنه کردن بیشتر برای اشاره به افراد گروه اول بکار می‌رود.

تاریخچه

واژه هک در سال ۱۹۵۰، زمانی که هنوز رایانه و فرهنگ دیجیتال وجود نداشت، توسط گردانندگان سیستم‌های رادیویی آماتوری و در معنای تغییر برای رسیدن به عملکرد بهتر بکار گرفته شد.

با آغاز دوران دیجیتال و خصوصا عصر کامپیوتر واژه هکر نیز معنایی نویی گرفت و عموما به جامعه‌ای با یک فرهنگ اشتراکی متشکل از برنامه‌نویسان و مهندسان الکترونیک خبره‌ای اطلاق می‌گشت که با دادن راهکارهای نو، افق کار با رایانه را گسترش می‌دادند. اعضای این جامعه (هکرها) نقش بسزایی در بوجود آمدن و همه‌گیر شدن بسیاری از پدیده‌های دوران اینترنت داشتند. پدیده‌هایی چون سیستم‌عامل یونیکس، یوزنت، وب و جنبش نرم‌افزار آزاد.

زمینه امنیت رایانه

امروزه واژهٔ رخنه‌گر در فرهنگ عامه به متخصصان امنیت رایانه اطلاق می‌شود که توانایی نفوذ و کنترل سیستم‌های رایانه‌ای را برای هدف‌های گوناگون دارند. این کاربرد خاص از این واژه برخلاف کاربرد تاریخی کلمه، بار منفی دارد.

هکرها تلاش می‌کنند به اطلاعات سازمانی و محرمانه دست یابند. آنان اطلاعات به‌دست آمده را بین خود پخش می‌کنند.

انواع هکرها
هکرها را معمولاً به دو گروه هکرهای کلاه سفید و هکرهای کلاه سیاه تقسیم می کنند.


هکرهای کلاه سفید

به ان دسته از هکرها اطلاق می‌شود که کارهای مخرب انجام نمی دهند و سعی در خنثی سازی کارهای هکرهای کلاه سیاه دارند.
هکرهای کلاه سیاه

به آن دسته از هکرها اطلاق می‌شود که کارهای مخرب میکنند و سایت‌ها را تخریب یا اطلاعاتی را دزدی و.. را انجام میدهند و بنابر قوانین جرایم رایانه ای مجرم شناخته میشوند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

► استخدام كادر درجه داري در نيروي دريايي ارتش
هکرها سیب را هم گاز زدند! ◄

مطالب مرتبط
بنر