چگونه یک بیزینس پلن یا طرح کسب و کار بنویسیم؟

شنبه ، 18 تیر 1390 ، 13:25

بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار از جمله ملزوماتی است که کارآفرینان، به شدت به آن احتیاج دارند، به ویژه این روزها که بدون داشتن بیزینس پلن، وام برای راه انداختن کسب و کار در کار نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر،بیزینس پلن در واقع برآوردهای مالی و کارهای عملیاتی استراتژیک کسب و کار شماست.

با نحوه نوشتن این طرح مهم بیشتر آشنا می شویم.

 

ویژگی های یک بیزینس پلن:

یک بیزینس پلن باید دارای ویژگی های زیر باشد:


•    خلاصه ای از کارهای اجرایی اولیه، بدین معنا که جزئیات اهداف کسب و کار در آن مشخص شود

•    تعیین اهداف کلی کسب و کار و تهیه نسخه مکتوب از آنها

•    محصولات و خدماتی که از طرح انتظار می رود

•    مشخص کردن تیم مدیریت

•    تعیین برآوردهای مالی و پیوست ها، از جمله سی وی های اعضای اصلی تیم مدیریت، داده های تحقیقی بازار یا اطلاعات مربوط به محصول فنی

 

 

بدنه یا ساختار بیزینس پلان:

دقت کنید که بدنه یا ساختار بیزینس پلن نیز باید دارای جزئیات کاملی در حوزه های مختلف باشد.

برای اینکه بیزینس پلن قوی و کارآمدی داشته باشید، از ذکر انگیزه های خود برای راه انداختن کسب و کار غافل نشوید؛ از جمله اینکه فراموش نکنید که اهداف و ایده آل های خود را بیان کیند، خواه رشد جاه طلبانه ای باشد که آرزوی شماست، خواه سطح تجارت ثابت.

آنچه می خواهید در طول کسب و  کار انجام دهید را با عبارت های ساده بنویسید و به یاد داشته باشید که یکی از رمزهای موفقیت در نوشتن بیزینس پلن این است که  ویژ گی های منحصر به فرد کار خود را برجسته کنید تا از رقبای سرسخت متمایز شوید.

به طور خلاصه بنویسید که چه بازاری را هدف گرفته اید، رقبای اصلیتان چه کسانی هستند والبته تفاوت های شما با این رقبا در چیست.


برآورد مالی

در مورد استراتژی های فروش و بازار یابی از جمله اطلاعات این حوزه و چگونگی قیمت گذاری بر خدمات و محصولات، مجراهای ورود به بازار و برنامه ریزی های تبلیغاتی و بازاریابی با فکر و سنجیده تصمیم گیری کنید.

جزئیات مربوط به پرسنل و کارکنان اصلی و رده بالا و البته تجربه آنها در این حوزه از جمله اطلاعات عملیاتی مثل موقعیت محل کار، تجهیزات و امکانات مورد نیاز و انتظاراتی که از هر یک از کارمندان می رود، نکته مهم دیگری است که به بهتر شدن بدنه و ساختار بیزینس پلن کمک می کند.

اعتبارات مورد نیاز خود را براساس برآوردهای مالی مشخص کنید. همچنین آوردن اطلاعات جزئی مربوط به اعتبارات فراهم شده از سوی سرمایه گذاران یا تیم مدیریت نیز ضروری است.

هم ریسک ها و خطرات این راه پر فراز و نشیب را بنویسید و هم راه حل های مناسب برای برون رفت از این موقعیت های خطرساز را در چنته داشته باشید.

در آخر توجه داشته باشید که انجام تمام این کارها و طی کردن مراحل ذکر شده در بالا بدون منطق هرگز امکان پذیر نخواهد بود، پس در نوشتن منطقی باشید.

 

اخبار منتخب بانکی:

============

► وقتی تنفر قدرت محرک می شود
بانک الکترونیک آرین ◄

مطالب مرتبط
بنر